Senaste nytt

Hjälp mig med en Air Baltic claim

Patrick

Medlem
Från ARNs utlåtande skrev:
Patrick yrkar även skadestånd med 30 240 kr för nya biljetter. Air Baltic motsätter sig detta med hänvisning till att anmälaren valde att köpa nya flygbiljetter istället för att ge flygbolaget möjlighet att omboka. Nämnden har tagit del av den ljudfil som Air Baltic gett in till styrkande av sin sak och gör därvid följande bedömning.
Enligt artikel 8 punkten 1 i nämnda EG-förordning ska resenären i fall av detta slag erbjudas återbetalning eller ombokning i enlighet med vad som där närmare anges. För att bolaget ska kunna bli skadeståndsskyldigt krävs dock att det har beretts möjlighet att omboka resan på egen hand. Nämnden konstaterar att anmälarens hustru på ljudinspelningen säger, i fri översättning, att de var smarta nog att omedelbart köpa nya biljetter. Som nämnden förstår detta har bolaget därmed inte fått möjlighet att boka om resenärerna på egen hand. Patricks påstående att flygbolaget nekat honom ombokning har han vidare inte, mot bolagets uppgifter, lyckats styrka.
Han är därför inte berättigad till ersättning för de nya flygbiljetterna och hans yrkande ska således avslås i denna del.

:D
 

agehall

Medlem
Jag tycker att vi har sett flera fall sista året där ARN verkar ha resonerat ungefär så här:

"Usch vad mycket pengar han försöker kräva - det kan inte vara rimligt så vi avslår det."

utan att egentligen ha saklig grund för det hela. Kanske är läge att höra med tex @Flygadvokaten eller liknande om hur man går vidare med detta via domstol. Om Air Baltic har inspelningar som stödjer deras version, så är det ju kört för er, har de inte det är det nog i princip kört för dem. Så bara det att de inte vill dela med sig av dessa så kallade inspelningar får mig att tro att de skulle ligga pyrt till i rätten.
 
Toppen