Patrick yrkar även skadestånd med 30 240 kr för nya biljetter. Air Baltic motsätter sig detta med hänvisning till att anmälaren valde att köpa nya flygbiljetter istället för att ge flygbolaget möjlighet att omboka. Nämnden har tagit del av den ljudfil som Air Baltic gett in till styrkande av sin sak och gör därvid följande bedömning.
Enligt artikel 8 punkten 1 i nämnda EG-förordning ska resenären i fall av detta slag erbjudas återbetalning eller ombokning i enlighet med vad som där närmare anges. För att bolaget ska kunna bli skadeståndsskyldigt krävs dock att det har beretts möjlighet att omboka resan på egen hand. Nämnden konstaterar att anmälarens hustru på ljudinspelningen säger, i fri översättning, att de var smarta nog att omedelbart köpa nya biljetter. Som nämnden förstår detta har bolaget därmed inte fått möjlighet att boka om resenärerna på egen hand. Patricks påstående att flygbolaget nekat honom ombokning har han vidare inte, mot bolagets uppgifter, lyckats styrka.
Han är därför inte berättigad till ersättning för de nya flygbiljetterna och hans yrkande ska således avslås i denna del.