Senaste nytt

Hjälp att hitta biljetter Stockholm till New York sommar 2022

AABack2ARN

Medlem
Helt klart en intressant routing att åka via Palma. Men avgångstiden 6:10 känns ju inte lika mysig... Dock kan ju många tonåringar sova i stort sett var som helst så det ska nog gå bra :)

Har Palma några andra interkontinentala flygningar på sin avgångstavla?
 

Snoffsan

Medlem
Vi fick just ett mail om att våra business biljetter mellan Palma och New York blivit avbokade. Ingen orsak eller förklaring. Inga pengar eller poäng eller voucher tillbaka än.

Vi har ju 2 till bonusbiljetter bokade på samma plan och de är kvar. Fattar inget.

Ringt till Star Alliance som bara säger att de inte kan göra något. De kan inte förklara vad som hänt mer än att United har avbokat våra biljetter. Och att de inte kan hjälpa oss.

Så nu har våra barn biljetter Sthlm-palma-new york och vi har bara till palma.

Självklart har ju 2-4-1 vouchern gått ut nu med eftersom det är ett nytt år så kan ju inte ens boka om även om det skulle finnas andra biljetter, vilket det inte gör.

Funderar på om det kan hjälpa att ringa till United. Se om de kan ge oss tillbaka biljetterna. Men när jag frågade killen på Star Alliance om vi inte kunde kolla med United så skrattade han rått och sa lycka till, så känns inte så hoppfullt kanske. Planet är inte inställt, det finns fortfarande lediga biljetter i business men inga bonus award resor vad jag kan se. Fattar verkligen inte vad som hänt och varför de gjorde som de gjorde.

Vi har ju haft dessa biljetter bokade sedan oktober.

Resan vi hade bokad var alltså 18 juli - 14 augusti
Arlanda-palma-New York hem New York-Brussel-stockholm

Någon som har något tips på vad vi kan göra?
 

palmen

Moderator
Vi fick just ett mail om att våra business biljetter mellan Palma och New York blivit avbokade. Ingen orsak eller förklaring. Inga pengar eller poäng eller voucher tillbaka än.

Vi har ju 2 till bonusbiljetter bokade på samma plan och de är kvar. Fattar inget.

Ringt till Star Alliance som bara säger att de inte kan göra något. De kan inte förklara vad som hänt mer än att United har avbokat våra biljetter. Och att de inte kan hjälpa oss.

Så nu har våra barn biljetter Sthlm-palma-new york och vi har bara till palma.

Självklart har ju 2-4-1 vouchern gått ut nu med eftersom det är ett nytt år så kan ju inte ens boka om även om det skulle finnas andra biljetter, vilket det inte gör.

Funderar på om det kan hjälpa att ringa till United. Se om de kan ge oss tillbaka biljetterna. Men när jag frågade killen på Star Alliance om vi inte kunde kolla med United så skrattade han rått och sa lycka till, så känns inte så hoppfullt kanske. Planet är inte inställt, det finns fortfarande lediga biljetter i business men inga bonus award resor vad jag kan se. Fattar verkligen inte vad som hänt och varför de gjorde som de gjorde.

Vi har ju haft dessa biljetter bokade sedan oktober.

Resan vi hade bokad var alltså 18 juli - 14 augusti
Arlanda-palma-New York hem New York-Brussel-stockholm

Någon som har något tips på vad vi kan göra?
Du har pratat med SAS och inte Star Alliance. Jag skulle definitivt ringa sas igen och fråga vad som hänt. Om planet var inställt så är det ju inga konstigheter i sig, men nu verkar ju allt gå som planerat.

Om resan bokas av utav flygbolaget ska du åtminstone få tillbaka voucher och poäng, även om de gått ut.

Du verkar ha kommit till you en riktig trähatt på supporten. Ring igen och be dom gå igenom vad som hänt, flygbolagen har inte rätt att bara avboka resenärer då ni har ett avtal mellan er. Tyvärr vet jag inte riktigt vart man vänder sig om man inte får gehör. Du borde absolut kunna ringa United, men det är väldigt liten chans att de skulle göra något, än mindre chans att få sas och United att prata med varandra.

Det bästa skulle vara om ni hittade någon annan resväg för alla 4, vilket självklart inte är det lättaste, men om det finns skulle jag boka om till det.
 

Snoffsan

Medlem
Just pratat med united och enligt dem så reserverade sas biljetterna i oktober men bokade dem aldrig. Vad nu det betyder. Så enligt dem hade vi aldrig några biljetter ens. Fast vi har bokningsnummer och biljetter som vi fått mailade till oss och allt sånt.

Och enligt Sas så har united bara avbokat våra biljetter helt utan orsak eller möjlighet att få tillbaka dem. Så united skyller på SAS och SAS skyller på united.

Jag har försökt att hitta andra alternativ till resor men hittar inget. Allt verkar vara fullbokat i sommar. Vi saknar ju egentligen bara ett ben på 2 av 4 biljetter just nu. Det är mellan palma och new york på ditvägen. Allt annat finns kvar på bokningen. Men det hjälper ju inte mycket.

Vi är öppna för att titta på andra datum och rutter runt de vi hade bokade men enligt SAS killen finns det inga biljetter alls så det är helt kört. Det enda de erbjöd sig att göra var att avoka allt och betala tillbaka poängen och förlänga vouchern 1 månad så att vi får en chans att hitta andra biljetter, men om det inte finns några så hjälper det ju inte mycket.

Är bara så arg och besviken då detta var en väldigt viktig resa för oss och vi har ingen möjlighet att åka en annan gång eftersom det var ett stort event som vi skulle delta i under tiden vi är där. Vi skulle kunna korta resan några dagar i början så vi åker lite senare men som sagt, hittar vi inga biljetter alls som alternativ så det hjälper oss inte mycket idag.

Usch vilken tråkig start på det nya året som skulle bli det år vi äntligen får åka ut och resa igen.
 

palmen

Moderator
Just pratat med united och enligt dem så reserverade sas biljetterna i oktober men bokade dem aldrig. Vad nu det betyder. Så enligt dem hade vi aldrig några biljetter ens. Fast vi har bokningsnummer och biljetter som vi fått mailade till oss och allt sånt.

Och enligt Sas så har united bara avbokat våra biljetter helt utan orsak eller möjlighet att få tillbaka dem. Så united skyller på SAS och SAS skyller på united.

Jag har försökt att hitta andra alternativ till resor men hittar inget. Allt verkar vara fullbokat i sommar. Vi saknar ju egentligen bara ett ben på 2 av 4 biljetter just nu. Det är mellan palma och new york på ditvägen. Allt annat finns kvar på bokningen. Men det hjälper ju inte mycket.

Vi är öppna för att titta på andra datum och rutter runt de vi hade bokade men enligt SAS killen finns det inga biljetter alls så det är helt kört. Det enda de erbjöd sig att göra var att avoka allt och betala tillbaka poängen och förlänga vouchern 1 månad så att vi får en chans att hitta andra biljetter, men om det inte finns några så hjälper det ju inte mycket.

Är bara så arg och besviken då detta var en väldigt viktig resa för oss och vi har ingen möjlighet att åka en annan gång eftersom det var ett stort event som vi skulle delta i under tiden vi är där. Vi skulle kunna korta resan några dagar i början så vi åker lite senare men som sagt, hittar vi inga biljetter alls som alternativ så det hjälper oss inte mycket idag.

Usch vilken tråkig start på det nya året som skulle bli det år vi äntligen får åka ut och resa igen.
Om det är som United säger att SAS aldrig ställde ut biljetterna korrekt har ni ett väldigt starkt case mot SAS och det är de som då ska lösa detta. Om det så krävs att de köper biljetter på aktuell flight.

Jag skulle definitivt ringa sas igen och säga exakt det som United sa och hoppas på en bättre agent.

Det enda positiva just nu är att det faktiskt är långt till avresa så det finns gott om tid att lösa detta innan resan (även om det knte är någon garanti att det löser sig).

Om sas supporten inte är behjälplig (kan behövas massa samtal för att komma till en vettig person) skulle jag lägga in ett klagomål via deras hemsida. Dessa ärenden tar lång tid att handlägga, men då har du gjort ditt åtminstone. Sen får man framöver vara på sas lite att detta måste lösas.
 

Snoffsan

Medlem
Tack för ditt svar! Får nog bli till att hämta andan och ringa SAS igen då. Om det är de som gjort fel så tycker man ju att de borde rätta till det. Får hoppas på en bättre person på andra sidan nästa gång.

Tror du att det är någon skillnad på vilket nummer man ringer? Jag ringde 08-7974040 som ska vara det numret som man ska ringa om star alliance resor på som jag förstått det. Fast i mailet jag fick om avbokningen så stod nummer 08-7974000

Ja ja jag får ligga på och hoppas att de löser detta. Känns skit just nu men förhoppnigsvis så går det att ordna på något sätt.
 

jonten

Medlem
Om resan är viktig så kan det ju vara läge att safea upp med annan bokning om inte SAS löser det, det finns fortfarande hyggliga priser 4000:- isch via tex Ticket.se Där kan du även lägga till avbokningsskydd, inte gratis men löser inte SAS det så kommer ni iväg i alla fall.
 

Snoffsan

Medlem
Om resan är viktig så kan det ju vara läge att safea upp med annan bokning om inte SAS löser det, det finns fortfarande hyggliga priser 4000:- isch via tex Ticket.se Där kan du även lägga till avbokningsskydd, inte gratis men löser inte SAS det så kommer ni iväg i alla fall.
Ja i värsta fall får det väl bli något sådant. Är ju bara skit när man har så mycket poäng att man hade 2 business biljetter tur och retur och 2 go biljetter tur och retur helt gratis och nu blir tvungen att betala resan istället och förlora vouchers. Det var inte med i vår budget. Men som sagt, går det inte att lösa på något annat sätt så får det bli så.
 

Snoffsan

Medlem
För dem som följer detta har jag nu pratat med Sas 4 gånger och fått olika "svar" alla gånger men slutsatsen har varit att de inte kan göra något.

De har erkänt att det är de som gjort fel. Men de kan inte göra något åt det då våra biljetter nu är sålda till någon annan.

Enda sättet för mig att få någon hjälp eller kompensation är att fylla i ett formulär på deras sida. Självklart finns det inget formulär som passar vårt ärende. Kan inte ens fylla i bokningsnummer eftersom den då säger att det endast går att skicka in om resor som redan är gjorda! Sista tjejens svar på det var att jag skulle välja general complain/compliment i formuläret och kryssa ur rutan om att det gällde en speciell resa. Känns ju som att det ärendet verkligen kommer hamna överst i högen av complaints! Suck. Jag fyllde i alla fall i formuläret där och fick ett automatiskt mail tillbaka om att handläggningstiden på ärenden just nu är ca 6-8 veckor. Tjohooo! Det går bra det här!

Jag körde till och med en "Karen" och bad att få prata med en manager men det gick tydligen inte heller. Fanns ingen sådan som kunde göra något mer än tjejen jag pratade med. Och ingen emailadress eller telefonnummer direkt till complaints fanns heller.

Vi har i alla fall bokat nya biljetter som vi då varit tvugna att köpa eftersom det inte finns några bonusbiljetter kvar. Poängen och skatterna kunde de hjälpa oss att få tillbaka men vouchern var borta och pengarna som vi betalade för att få hjälp att boka, 450kr x4 gick inte att få tillbaka. Så vi har betalat nästan 2000 kr för en tjänst som de aldrig utförde. Känns ju toppen det här.

Men ja, finns tydligen inget annat att göra än att vänta 6-8 veckor på att förhoppningsvis bli kontaktad av någon som kan hjälpa oss att få tillbaka våra pengar som vi självklart har rätt till och förhoppningsvis i alla fall uppgradera oss på våra nya biljetter som plåster på såren. Känns ju inte så kul att sitta här med economybiljetter istället för business. Och dessutom betalat 28000 för dem istället för 4500 (inkl bokningsavgifter) för 2 economy och 2 business.

Om någon är intresserad så uppdaterar jag om ca 6-8 veckor om hur det gått. :)
 
Toppen