Senaste nytt

Hilton Slussen har dragit ner på förmån

Doctor-X

Medlem
@Doctor-X Under sju procent (!), sa de det till Dig?

Inte långt kvar till stängning nu iaf en period. Det kan aldrig löna sig att rea ut så få rum på 800-talet, i sek räknat, till statusjagande BC folk.

Det var Francois Wetterwald, Front of House Manager som sade detta till mig vid utcheckning. Jag betalade 785kr/natten i helgen, helt galet.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

fcx

Medlem
Vi har väl sett rapporter på att de varit nere på sju gäster på en natt?

Frågan är ju också hur mycket man sparar på att stänga ner helt, och vem det är som skulle göra den besparingen? Om inte Hilton centralt trycker på för att stänga så kommer kanske inte lokala ledningen att föreslå det frivilligt?

Det är inte mycket personal som rör sig i lokalerna alls. Skulle inte bli förvånad om det inte finns någon städpersonal på plats utanför kontorstid, det är ju inte så att alla rum behöver städas varje dag. Förr om åren så var det en hel del personal som var på yrkespraktik i restaurang/frukost, vilket håller nere kostnaderna ytterligare. Vi har ju även sett rapporter på att man har minst en långtidsboende i premiumrum.

Så, hur mycket sänker man verkligen kostnaderna med att stänga någon månad, och väger det upp intäktsbortfallet?

Det har i vart fall varit en 30-40 gäster samtidigt vid frukosten de lördagar som jag har varit där och ätit.
 

M.K

Medlem
Under sju procents beläggning innebär max 20 bokade rum. Kanske 15’ in per natt efter moms på absolut bästa adress för ett hotell på Södermalm.

Min gissning är definitivt att de strax stänger en period. Detta är ej hållbart med den bemanning som krävs om de nu inte får hjälp med kostnaderna.
 

fcx

Medlem
Under sju procents beläggning innebär max 20 bokade rum. Kanske 15’ in per natt efter moms på absolut bästa adress för ett hotell på Södermalm.

Min gissning är definitivt att de strax stänger en period. Detta är ej hållbart med den bemanning som krävs om de nu inte får hjälp med kostnaderna.

Man kan ju permittera personal på 60% och så statligt stöd för det. Återstår 40% av arbetstiden, och om man har gjort sig av med inhyrd personal, vikarier och extraarbetare så har man kanske ändå såpass många arbetstimmar per vecka kvar, som man ändå måste betala för, för att hålla verksamheten snurrande.

Sen kan det ju också finnas falluckor med att ta ut denna typ av stöd, och att man centralt hellre vill skjuta till eget kapital än att ta offentligt stöd.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
Ja jag hoppas du har rätt @trekker då jag gillar hotellet på ön. Tråkigt för de trevliga personerna som jobbar där också om de tvingas bli permitterade.

Rent affärsmässigt med några få procent av normal omsättning är det inte hållbart, men hoppas de får hjälp från högre håll då.
 

011430121

Medlem
Vi vet inte om hyran är fast eller intäcks baserad, någon som vet vem som är hyresvärd?
För att vara ett hotell i Skandinavien tycker jag att det är mycket personal vid frukosten, kan bero på att det är en internationell kedja, där gästerna inte är van att servera sig själv med kaffe, te eller duka av och ställa in brickan i en vagn, nu tror jag inte att två eller tre personer mer i frukostmatsalen gör att Hilton funderar på att stänga under en period dessutom har de inget alternativ att erbjuda inom kedjan i Stockholm

Hur länge var Sheraton Stockholm stängt, där finns det alternativ inom kedjan i Stockholm.

Scandic har haft stängt hotell i Stockholm, Scandic Grand var stängt ett tag vet inte om några andra har haft stängt.

Kan inte vara lätt och driva hotell i dessa tider, SAS är nog glada att de inte driver hotell längre.
 

Rickard_O

Medlem
Nja det finns knappt några sådana nu väl? Lufthansagruppen och British Airways har sedan många år tillbaka bott i Uppsala. Jag vet inte vad Air France/KLM gör men annars är det väl bara Emirates och Qatar numera?
Qatar övernattar på Arlanda, iallafall gjorde dom det innan pandemin.
 
Toppen