Senaste nytt

Hertz kom och tog min bil!

drW

Medlem
Mycket bisarr upplevelse ikväll.
Checkade in på bättre hotell strax norr om San Fransisco i em och lämnade bilen med deras valet parking. Fick skjuts in till San Fransisco med deras shutle service, mycket trevligt för övrigt bara vi i familjen med chaufför i en Lexus, och gick på baseboll. Under matchen får jag ett mail från Hertz med ett kvitto där de tackar för min hyra och där jag kan se att bilen lämnats in i San Rafael. När jag kommer tillbaka till hotellet får jag givetvis direkt till receptionen och frågar efter vår hyrbil. Då visar det sig att Hertz kommit till hotellet och meddelat att de ska hämta en bil av mitt märke och hotellet lämnade då ut nyckel till dem och de körde iväg!
Allt är mycket märkligt och väcker flera frågor:
Varför hämtade de bilen? Vi skulle ju lämna tillbaka den på SFO på fredag.
Hur visste de var vi var om det nu var denna bil de avsåg att hämta?
Hur i hela friden kan ett hotell lämna ut nyckeln utan att kunden godkänt det?

Receptionen ringde upp Hertz och de kunde inte se att bilen var återlämnad. Men det måste den ju vara annars skulle jag ju inte fått kvittot.
Att någon stulit den och lämnat den till Hertz verkar ju mycket osannolikt.
Allt märkligt. Nu får hotellet lösa detta och under tiden tänker jag ta en av deras Lexusar i besittning.
Får fundera över annan rimlig kompensation.
Hertz har ju en del att göra innan jag blir nöjd...
 

CoooC

Medlem
Mycket bisarr upplevelse ikväll.
Checkade in på bättre hotell strax norr om San Fransisco i em och lämnade bilen med deras valet parking. Fick skjuts in till San Fransisco med deras shutle service, mycket trevligt för övrigt bara vi i familjen med chaufför i en Lexus, och gick på baseboll. Under matchen får jag ett mail från Hertz med ett kvitto där de tackar för min hyra och där jag kan se att bilen lämnats in i San Rafael. När jag kommer tillbaka till hotellet får jag givetvis direkt till receptionen och frågar efter vår hyrbil. Då visar det sig att Hertz kommit till hotellet och meddelat att de ska hämta en bil av mitt märke och hotellet lämnade då ut nyckel till dem och de körde iväg!
Allt är mycket märkligt och väcker flera frågor:
Varför hämtade de bilen? Vi skulle ju lämna tillbaka den på SFO på fredag.
Hur visste de var vi var om det nu var denna bil de avsåg att hämta?
Hur i hela friden kan ett hotell lämna ut nyckeln utan att kunden godkänt det?

Receptionen ringde upp Hertz och de kunde inte se att bilen var återlämnad. Men det måste den ju vara annars skulle jag ju inte fått kvittot.
Att någon stulit den och lämnat den till Hertz verkar ju mycket osannolikt.
Allt märkligt. Nu får hotellet lösa detta och under tiden tänker jag ta en av deras Lexusar i besittning.
Får fundera över annan rimlig kompensation.
Hertz har ju en del att göra innan jag blir nöjd...

Ser fram emot att höra fortsättningen :)
 

FF#1

Medlem
Bisarrt var bara förnamnet... :)

Har själv funderat på vad som händer om hyrbilen försvinner.
På ett av ställena jag arbetar åt så är rutinerna att lägga nyckeln under golvmattan eller bakom solskyddet när hyrbilsfirman lämnar hyrbilen på en lite ensligt belägen parkering ute i skogen några hundra meter från byggnaderna....

samma rutin vid återlämning, man blir anmodad att lägga nycken i bilen så hämtar de den så småningom...

Konstigt nog har ingen lokal förmåga snott en bil ännu, speciellt med key less system så hjällper det ju inte så mycket att gömma nyckeln inne i bilen... :)
 

Vixit

Medlem
Skulle också säga att Valet på hotellet gjort ett allvarligt fel, jag antar att ni fick ett kvitto när de tog över bilen. Hertz kan ju inte veta var ni bor och inte heller bestämma sig för att hämta bilen före överenskommen returtid och -plats. Baserat på vilken info och vilken legitimation har hotellet lämnat ifrån sig nycklarna och låtit någon köra iväg med bilen?

Hade det inte varit för mysteriet med Hertzkvittot skulle jag ha sagt att den blev stulen...
 

drW

Medlem
Mycket är fortfarande oklart. Men båda inblandade erkände till slut att de gjort fel. Hertz vägrade först ta något ansvar och krävde att jag skulle betala full hyrbilskostnad och att det var hotellet som skulle kompensera oss.
De levererade dock tillbaka bilen idag med vår inköpta läsk i bakluckan och delvis städad (dock en halväten kaka i baksätet) märkligt nog hade de tagit två saker ur bilen. Min iphoneladdare och hyresavtalet som låg i handskfacket. Även det märkligt.
Hertz kan inte förklara varför de kom och hämtade en bil överhuvud taget. Ingen annan hertzbil fanns på parkeringen.
Efter en del dealande med hotellets concierge så erbjöd Hertz sig stå för en dags bilhyra men totalsumman blir ändå i stort samma som originalavtalet då de tog ut en hög tankningsavgift när de snodde tillbaka bilen. Herregud!
Hotellet har delvis skött sig bra de har huvudsakligen skött kontakterna med Hertz och efter påstötning bjöd de på frukost idag men jag får se hur det slutar. Jag tycker nog att ett femstjärnigt hotell som gjort bort sig så pass borde självmant kompensera rikligare.
Förlorade en halv dags semester och en hel del nattsömn på detta.
Misstänker även att jag måste tjafsa en hel del till med Hertz.
Ska dessutom hem med SAS på fredag så där är väl nästa strul....
 
Last edited:
Mycket är fortfarande oklart. Men båda inblandade erkände till slut att de gjort fel. Hertz vägrade först ta något ansvar och krävde att jag skulle betala full hyrbilskostnad och att det var hotellet som skulle kompensera oss.
De levererade dock tillbaka bilen idag med vår inköpta läsk i bakluckan och delvis städad (dock en halväten kaka i baksätet) märkligt nog hade de tagit två saker ur bilen. Min iphoneladdare och hyresavtalet som låg i handskfacket. Även det märkligt.
Hertz kan inte förklara varför de kom och hämtade en bil överhuvud taget. Ingen annan hertzbil fanns på parkeringen.
Efter en del dealande med hotellets concierge så erbjöd de sig stå för en dags bilhyra men totalsumman blir ändå i stort samma som originalavtalet då de tog ut en hög tankningsavgift när de snodde tillbaka bilen. Herregud!
Hotellet har delvis skött sig bra de har huvudsakligen skött kontakterna med Hertz och efter påstötning bjöd de på frukost idag men jag får se hur det slutar. Jag tycker nog att ett femstjärnigt hotell som gjort bort sig så pass borde självmant kompensera rikligare.
Förlorade en halv dags semester och en hel del nattsömn på detta.
Misstänker även att jag måste tjafsa en hel del till med Hertz.
Ska dessutom hem med SAS på fredag så där är väl nästa strul....
Jag gillar personligen inte allt för mycket gnäll om småsaker "ala wifi fungerade inte på mitt plan och jag bara var tvuuuuungen att ha det för att jag är så viktig". Däremot så skulle jag driva detta in i kaklet för sånt här gör mig grymt irriterad. Två viktiga frågor:

Varför hämtade Hertz bilen?
Varför lämnade hotellet ut den?
 

anjak

Medlem
Mycket är fortfarande oklart. Men båda inblandade erkände till slut att de gjort fel. Hertz vägrade först ta något ansvar och krävde att jag skulle betala full hyrbilskostnad och att det var hotellet som skulle kompensera oss.
De levererade dock tillbaka bilen idag med vår inköpta läsk i bakluckan och delvis städad (dock en halväten kaka i baksätet) märkligt nog hade de tagit två saker ur bilen. Min iphoneladdare och hyresavtalet som låg i handskfacket. Även det märkligt.
Hertz kan inte förklara varför de kom och hämtade en bil överhuvud taget. Ingen annan hertzbil fanns på parkeringen.
Efter en del dealande med hotellets concierge så erbjöd de sig stå för en dags bilhyra men totalsumman blir ändå i stort samma som originalavtalet då de tog ut en hög tankningsavgift när de snodde tillbaka bilen. Herregud!
Hotellet har delvis skött sig bra de har huvudsakligen skött kontakterna med Hertz och efter påstötning bjöd de på frukost idag men jag får se hur det slutar. Jag tycker nog att ett femstjärnigt hotell som gjort bort sig så pass borde självmant kompensera rikligare.
Förlorade en halv dags semester och en hel del nattsömn på detta.
Misstänker även att jag måste tjafsa en hel del till med Hertz.
Ska dessutom hem med SAS på fredag så där är väl nästa strul....
Bland dom märkligaste historierna jag har hört!
 

CoooC

Medlem
Jag gillar personligen inte allt för mycket gnäll om småsaker "ala wifi fungerade inte på mitt plan och jag bara var tvuuuuungen att ha det för att jag är så viktig". Däremot så skulle jag driva detta in i kaklet för sånt här gör mig grymt irriterad. Två viktiga frågor:

Varför hämtade Hertz bilen?
Varför lämnade hotellet ut den?

Av det jag läst så gissar jag att Hertz hämtade fel bil helt enkelt. De skulle hämta en Chevrolet Suburban på Hilton X i SFO. De råkade hämta en Chevrolet Suburban på Hilton Y istället. De kan ju omöjligen ha vetat vilket hotell TS bodde på och det känns ologiskt att de skulle ha använt bilens GPS för att tracka och hämta.

Att Hertz-personal inte dubbelkollar regnr och att hotellpersonal lämnar ut nycklar är ju för övrigt bedrövligt.
 

drW

Medlem
Jag gillar personligen inte allt för mycket gnäll om småsaker "ala wifi fungerade inte på mitt plan och jag bara var tvuuuuungen att ha det för att jag är så viktig". Däremot så skulle jag driva detta in i kaklet för sånt här gör mig grymt irriterad. Två viktiga frågor:

Varför hämtade Hertz bilen?
Varför lämnade hotellet ut den?

Punkt ett är fortfarande fullständigt oklart. Orkar dock inte med att ägna mer semestertid åt detta. Får bråka om och när jag kommer hem. Hyran blir i vart fall inte dyrare.

Hotellets manager kontaktade oss nu i em och var mycket vänlig. De säger bara att de gjort helt fel. $500 dras av från räkningen plus sagda frukost som säkert kostade mer än $100. Får vara nöjd med detta.
 
Toppen