Senaste nytt

Heathrow som transferflygplats

Fredde18

Medlem
Nedan är baserat på hur det var innan Corona.
Om det går långsamt har du klarat av alla formaliteter på T2 på 1h och har då 1,5h på dig till planet går.
SAS ankommer oftast på A-gate, det händer att de hamnar på B men det är inte direkt vanligt.

Om allting går smidigt och normala tider så är du igenom på 15-30 minuter efter ni kommer till gate och har utan problem 1,5h i maple leaf loungen.
När det tar tid är oftast när man ska byta terminaler och hålla på, då försvinner 1h lätt utan problem. Nog för att Heathrow kan vara jävligt ibland men det brukar flyta på någorlunda för det mesta
Tack, just en sån normalbilds-rapport som jag var ute efter! Den gör det enklare att förhålla sig till eventuella tillägg som kan uppstå när det öppnar upp sig igen. Resan är i början av NOV-21 så jag tänker ha god förhoppning i alla fall!
 

palmen

Moderator
Tack, just en sån normalbilds-rapport som jag var ute efter! Den gör det enklare att förhålla sig till eventuella tillägg som kan uppstå när det öppnar upp sig igen. Resan är i början av NOV-21 så jag tänker ha god förhoppning i alla fall!
Det är ytterst få om ens någon flygplats som inte klarar av att göra en transfer för en passagerare under någorlunda normala former på 2,5h. Förseningar kan alltid uppstå pga en massa olika saker, men normalt sätt hinner du en transfer på LHR på 1h om du inte ska byta terminal.

Minimum Connection Time för SAS-Air Canada på LHR är satt till 90 minuter. Så du har 1h mer på dig än vad flygplatsen säger krävs. I normalfallet är det med andra ord gott om tid.
 

Tomas E

Medlem
Nedan är baserat på hur det var innan Corona.
Om det går långsamt har du klarat av alla formaliteter på T2 på 1h och har då 1,5h på dig till planet går.
SAS ankommer oftast på A-gate, det händer att de hamnar på B men det är inte direkt vanligt.

Om allting går smidigt och normala tider så är du igenom på 15-30 minuter efter ni kommer till gate och har utan problem 1,5h i maple leaf loungen.
När det tar tid är oftast när man ska byta terminaler och hålla på, då försvinner 1h lätt utan problem. Nog för att Heathrow kan vara jävligt ibland men det brukar flyta på någorlunda för det mesta

Sen kan man ju gissa att alla formaliteter som ska avklaras, corona-grejer som ska fixas mm när det väl är möjligt att resa igen inte kommer att vara som det var innan. Med andra ord så är det ingen som vet i dagsläget vad som kommer att krävas för transfer framöver, best case scenario blir det som innan, men jag skulle gissa på att mer formaliteter måste gås igenom.
Ett litet förtydligande: A-gates och B-gates är alltså olika byggnader inom terminal 2. Long haul går normalt från B-gates och det är där Maple Leaf-loungen (samt Singapore- och United-loungerna) ligger. De är ihopkopplade med en lång underjordisk gång och det tar väl ca 10 min att ta sig från A till B. Ingången till terminal 2 ligger vid A-gates, så kommer man utifrån med annat transportmedel än flyg brukar man börja där.

Under corona har det varit förvånansvärt smidigt att flyga till och från Heathrow - inga eller måttliga köer i incheckning eller säkerhetskontroll (trots avsaknad av fast track i T2 när jag varit där), och bagaget har kommit rätt fort. Men normalbilden ser ju inte riktigt sådan ut. :)
 

nissefalk

Medlem
En datapunkt i Corona tider, Min fru ankom Terminal 5 och behövde plocka upp väskor och ta sig landside till Terminal 2 nu i veckan (18e Januari) det tog ca 1 timme från att hon ställde sig i immigration kön på T5 tills hon var vid SAS checkin diskar vid T2 då var det en transfer landside.
 

Fredde18

Medlem
Ett litet förtydligande: A-gates och B-gates är alltså olika byggnader inom terminal 2. Long haul går normalt från B-gates och det är där Maple Leaf-loungen (samt Singapore- och United-loungerna) ligger. De är ihopkopplade med en lång underjordisk gång och det tar väl ca 10 min att ta sig från A till B. Ingången till terminal 2 ligger vid A-gates, så kommer man utifrån med annat transportmedel än flyg brukar man börja där.

Under corona har det varit förvånansvärt smidigt att flyga till och från Heathrow - inga eller måttliga köer i incheckning eller säkerhetskontroll (trots avsaknad av fast track i T2 när jag varit där), och bagaget har kommit rätt fort. Men normalbilden ser ju inte riktigt sådan ut. :)
Japp, den där tunneln har jag sett. Verkar vara världsrekord ingång rulltrappa också! Kan säkert impa på barnen i alla fall..
 
Toppen