Senaste nytt

Heathrow som transferflygplats

AABack2ARN

Medlem
Ett litet tips är om du landar på LHR 5B att ta gångtunneln istället för tåget till huvud T5 för transfer.
Du förlorar 7-10 minuter men du slipper säkerhetskontrollen med dess köer dvs du vinner oftast på det.

Nja det vet jag inte om jag håller med om. Möjligtvis syftar du på att genomföra säkerhetskontrollen i T5B vilket man normalt enbart får göra om ens anslutande plan avgår från T5B (motsvarande finns i T5C). Men om du hittat en väg hur man helt kan undvika säkerhetskontroll är det inte annat än en skandal...

T2 är Queens Terminal och den är fräsch och används för Star Alliance.

T3 håller man på och rustar upp men den är fortfarande ganska sunkig och layouten är knepig med alla sina olika pirar

Knepet med att gå igenom passkontrollen för att sedan gå in via First Wing är bra om man har den möjligheten och passköerna inte är allt för långa. Tyvärr har den senaste tiden även köerna till automaterna varit ganska långa.

Conformance checks kan vara ett attans gissel men ansluter man inom oneworld brukar "Express Connection" fungera ganska bra (vid tajta anslutningar) och skall ge motsvarande fast track i säkerhetskontrollen. Funkar kanske inte alltid fläckfritt dock.
 

Alf

Medlem
Jeg er BA gull og flyr mye via LHR og synes det ikke er noe problem. Skal jeg connecte går jeg bare gjennom immigration, deretter ut av flyplassen og opp i 2 etasje og sjekker inn på First Wing. Tar bare 5 min ca. First Wing er helt fantastisk og jeg går rett inn i F loungen.

Jeg synes BA business er minst like bra som Finnair i C. Kan man fly I 2 etasje på en 747 med BA er dette mye bedre enn A350 til Finnair etter min mening. Synes også A350 til Finnair er trange og setene ganske slitte i C allerede. Nå er selvsagt ikke BA noe moderne heller, men for meg er valget enkelt.

Skal jeg til USA flyr jeg alltid via HEL og da med AY A350 mellom HEL og LHR.

Om jag reser i jobbet så skulle jag planera mina resor så de blir så effektiva och korta som möjligt. Jag föredrar att ha mesta möjliga tid hos familjen istället för lägga onödig tid på att resa omvägar för att nå mitt resmål. Att resa till USA från Norge via HEL med den extra tid det tar finns inte i min värd.

Jag kan hålla med dej om att upper deck på 747 är någorlunda anständigt med 2-2 säten i C. Men på main deck och 777 är det 2-4-2 och det är inte bekvämt. Dessutom måste man på fönsterplatserna kliva över benen på passageraren bredvid.
 

WongHauw

Medlem
Nu verkar du ju föredra OneWorld men du kan annars ta Air China till Peking och byta där till flyget mot Haneda :D

Gjorde det själv i CA Eco 2017 och kan inte på något sätt rekommendera att flyga till Peking — tack vare Air China -metallen, medpassagerare, köandet till check-in på Arlanda, köandet immigration vid International-International byte mm. Men flyget PEK-HND gick suveränt :p

Och det kändes faktiskt mycket bekvämt att landa så pass nära centrala Tokyo istället för att behöva ta Narita Express eller lokaltåg.
 
Om jag reser i jobbet så skulle jag planera mina resor så de blir så effektiva och korta som möjligt. Jag föredrar att ha mesta möjliga tid hos familjen istället för lägga onödig tid på att resa omvägar för att nå mitt resmål. Att resa till USA från Norge via HEL med den extra tid det tar finns inte i min värd.

Jag kan hålla med dej om att upper deck på 747 är någorlunda anständigt med 2-2 säten i C. Men på main deck och 777 är det 2-4-2 och det är inte bekvämt. Dessutom måste man på fönsterplatserna kliva över benen på passageraren bredvid.
Alle mine reiser er private, ingen er med jobben. Dette er en hobby og skal jeg få BA gull så må jeg maksimere antall Tier Points og da er HEL en fin mulighet for å få til dette.

Det som er en stor fordel med BA i forhold til f. eks SAS er at BA gir bedre fordeler til sine status medlemmer etter min mening. På BA må man betale for seter både i Y og C og det er en stor fordel for oss med status. Det betyr jo at det ofte er gode seter ledige. I tillegg gir gullkortet tilgang til F lounger som vi ikke får på SAS gullkort. Når det gjelder 777 så flyr jeg ikke med denne flytypen men velger heller å fly med 747 upper deck. Favoritt setet er 64K der man ikke behøver å gå over noen. I tillegg har BA seat block på nabosetet også.
 

Ricci

Medlem
Nja det vet jag inte om jag håller med om. Möjligtvis syftar du på att genomföra säkerhetskontrollen i T5B vilket man normalt enbart får göra om ens anslutande plan avgår från T5B (motsvarande finns i T5C). Men om du hittat en väg hur man helt kan undvika säkerhetskontroll är det inte annat än en skandal....

Det var ett tips från en i personalen som arbetade i loungen på 5B när vi skulle över tillsammans innan i mars när jag hade lite "problem".
Vi gick tillsammans och pratade och han visade hur diffen var mellan gång och tåg, men som sagt så är det 5B mot T5 som det gäller.
 

Alf

Medlem
Alle mine reiser er private, ingen er med jobben. Dette er en hobby og skal jeg få BA gull så må jeg maksimere antall Tier Points og da er HEL en fin mulighet for å få til dette.

Det som er en stor fordel med BA i forhold til f. eks SAS er at BA gir bedre fordeler til sine status medlemmer etter min mening. På BA må man betale for seter både i Y og C og det er en stor fordel for oss med status. Det betyr jo at det ofte er gode seter ledige. I tillegg gir gullkortet tilgang til F lounger som vi ikke får på SAS gullkort. Når det gjelder 777 så flyr jeg ikke med denne flytypen men velger heller å fly med 747 upper deck. Favoritt setet er 64K der man ikke behøver å gå over noen. I tillegg har BA seat block på nabosetet også.

Sorry, TravelmanBiz, jag tolkade din signatur som resande i tjänsten med tanke på Biz. Jag håller helt med dej om att statusen i olika former är mycket bättre på BA än på många andra bolag. Då förstår jag omvägen via HEL till USA bättre.
 

AABack2ARN

Medlem
Det var ett tips från en i personalen som arbetade i loungen på 5B när vi skulle över tillsammans innan i mars när jag hade lite "problem".
Vi gick tillsammans och pratade och han visade hur diffen var mellan gång och tåg, men som sagt så är det 5B mot T5 som det gäller.

Tar du tåget från T5B eller T5C mot T5A tror jag du behöva passera säkerhetskontrollen trots att du redan tidigare gjort det. Men om du går håller du dig på den "säkra sidan" och slipper således en extra säkerhetskontroll.

Om du anländer med inkommande (internationellt) flyg till T5B eller T5C kan du också gå till T5A men kommer då gå på den "osäkra sidan" och enda alternativet när du kommer fram till T5A är att passera säkerhetskontrollen.

Det jag dock funderar på om det är en "genväg" ut i friheten från T5 att först ta sig till T5B och sedan insistera på att ta tåget tillbaka till T5A då man borde kunna lämna terminalen antingen via passkontroll eller transfer till annan terminal. Kan vara användbart om man mot förmodan skulle vilja loungehoppa mellan terminalerna... Om man annars vill lämna terminalområdet måste man kontakta personal som släpper ut dig.
 

Ricci

Medlem
Tar du tåget från T5B eller T5C mot T5A tror jag du behöva passera säkerhetskontrollen trots att du redan tidigare gjort det. Men om du går håller du dig på den "säkra sidan" och slipper således en extra säkerhetskontroll.

Om du anländer med inkommande (internationellt) flyg till T5B eller T5C kan du också gå till T5A men kommer då gå på den "osäkra sidan" och enda alternativet när du kommer fram till T5A är att passera säkerhetskontrollen.

Det jag dock funderar på om det är en "genväg" ut i friheten från T5 att först ta sig till T5B och sedan insistera på att ta tåget tillbaka till T5A då man borde kunna lämna terminalen antingen via passkontroll eller transfer till annan terminal. Kan vara användbart om man mot förmodan skulle vilja loungehoppa mellan terminalerna... Om man annars vill lämna terminalområdet måste man kontakta personal som släpper ut dig.
När du kommer in från 5B gångvägen till 5A så tar du hissen rakt upp i stora avgångshallen. När du tar hissen upp så har du de som kommer in med tåget (till höger om dig) fast på andra sidan väggen och de måste gå igenom säkerhetskontrollen.
Om jag kommer ihåg det så skall jag försöka ta lite bilder nästa gång.
 

Fredde18

Medlem
Fiskar upp tråden. Ska på resan i höst flyga in med SAS till T2 och vidare med Air Canada från T2. Vi har 2:30 i transfertid. Om ni tänker er en post-corona lördag förmiddag, kommer det upplevas stressigt om vi landar in på tid, ska förflytta oss och hoppas hinna lite lounge-häng i ex Maple-loungen? Flyger business och det är första besöket på Heatrow. Air Canada verkar ju, normalt, flyga från B men var brukar SAS docka?

Jag har ju läst om hur vissa tycker LHR ska undvikas så länge som möjligt så liiiite oro kan jag känna.
 

palmen

Moderator
Fiskar upp tråden. Ska på resan i höst flyga in med SAS till T2 och vidare med Air Canada från T2. Vi har 2:30 i transfertid. Om ni tänker er en post-corona lördag förmiddag, kommer det upplevas stressigt om vi landar in på tid, ska förflytta oss och hoppas hinna lite lounge-häng i ex Maple-loungen? Flyger business och det är första besöket på Heatrow. Air Canada verkar ju, normalt, flyga från B men var brukar SAS docka?

Jag har ju läst om hur vissa tycker LHR ska undvikas så länge som möjligt så liiiite oro kan jag känna.
Nedan är baserat på hur det var innan Corona.
Om det går långsamt har du klarat av alla formaliteter på T2 på 1h och har då 1,5h på dig till planet går.
SAS ankommer oftast på A-gate, det händer att de hamnar på B men det är inte direkt vanligt.

Om allting går smidigt och normala tider så är du igenom på 15-30 minuter efter ni kommer till gate och har utan problem 1,5h i maple leaf loungen.
När det tar tid är oftast när man ska byta terminaler och hålla på, då försvinner 1h lätt utan problem. Nog för att Heathrow kan vara jävligt ibland men det brukar flyta på någorlunda för det mesta

Sen kan man ju gissa att alla formaliteter som ska avklaras, corona-grejer som ska fixas mm när det väl är möjligt att resa igen inte kommer att vara som det var innan. Med andra ord så är det ingen som vet i dagsläget vad som kommer att krävas för transfer framöver, best case scenario blir det som innan, men jag skulle gissa på att mer formaliteter måste gås igenom.
 
Toppen