Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Once56

Medlem
Mejlade diamantsupporten igår angående mina ej återbetalda resor. Fick svar idag att en var utbetald den 23e och bör synas på mitt konto inom 3-5 bankdagar. De andra var skatter för bonusresor(poängen kom tillbaka inom en halvtimme efter avbokning) och dessa hade ”ännu inte hanterats”. En påminnelse skulle skickas till berörd avdelning. Förhoppningsvis dyker pengarna upp inom kort?, har bara väntat dryga fyra månader
Man ska tydligen ha tur? Eller?
Fick pengarna för betalda resorna dagen efter mejlet till supporten, de ej återbetalda skatterna för bonusresorna tre dagar efter. Tack SAS, det tog bara fyra månader :)
Nu har jag en inställd Miami-resa i business att vänta på. Får se hur lång tid det tar.
 

ZZZebra

Medlem
Jag ledsnade för X tidsrymd sedan och ringde SAS svenska kundtjänst och förklarade lugnt och sakligt att ”nu är tålamodet slut, nu har jag och brorsan bjudit på tillräckligt lång gratis kredittid”. Jag ringde på en måndag och informerade om att nu har SAS ett val, antingen betalar man ut pengarna för våra bokningar så att vi har dem senast fredag i den innevarande veckan eller så skickar vi in ansökningar till Kronofogden efterföljande måndag. En ansökan för varje bokning, med tillhörande avgifter till Kronokalle samt för eget nedlagt arbete. På torsdagen i den veckan kom refund mailet och dagen efter, på fredagen syntes pengarna på våra respektive kort.

Trist att behöva krångla men när SAS kör över och utnyttjar ens goda vilja, utan att ge något tillbaka - typ 10 000 Eurobonuspoäng till alla som väntar - var det dags att sätta ned foten efter mer än 20 veckors tålmodig väntan. Någonstans måste det ändå ligga i löftet till SAS Diamonds att ”vi tar hand om er först”, så som bolaget gör vid inställda flyg, reroutings, olika ombokningar och andra problem som uppstår. Det känns som en självklar del av kundlöftet!

Bra där! Jag gjorde exakt samma sak i början av förra veckan. Fick de vanliga flosklerna om hög arbetsbelastning osv. Förklarade att återbetalning för senare resor hade gått igenom utan problem och att mitt tålamod nu var slut på min sista återstående återbetalning och om den inte görs inom en vecka så blir det chargeback alt. Kronofogden vilket båda leder till extra besvär och kostnader för SAS.

Hon skulle skicka en påminnelse till rätt avdelning och i förrgår kom pengarna. Så det verkar finnas en viss korrelation med "ringa och gnälla" och att återbetalning sker.

Gällde en resa i april som SAS avbokade i slutet av mars.
 

Bati

Medlem
Pratade med SAS igår och sa att jag har förståelse för situationen, men att SAS måste kunna redogöra för processen på ett trovärdigt sätt. Det har varit alldeles för mycket olika exempel på folk som har fått sina pengar före andra, trots att de avbokat långt senare. Enligt medarbetaren på SAS ska det inte vara möjligt.

Slängde faktiskt ur mig ett "hot" om kronkalle, bara för att se om det tar lite fart. Men jag kan acceptera att vänta om SAS kan styrka hur utbetalning sker, exempelvis att man skulle betala Diamond först, vilket jag i så fall skulle acceptera.
 

Autonom

Medlem
Kontaktade Sas kundservice idag och personen som svarade ”Johan” var väldigt nonchalant:D viken lirare.
Han sa att just nu handläggs och återbetalas april månads avbokningar och att han eller Sas inte kan göra något annat än göra som de gör.
Jag kontrade självklart med argument att flera personer inklusive jag själv har fått återbetalt avbokningar som skett senare än april . .

Sa självklart att detta är som stöld från Sas sida och hade det gällt privatpersoner så hade inkasso och kronkalle frenetiskt jagat vederbörande:)
Hans argument var då att det funkar inte så i affärsvärlden o_O

Nu får det vara nog och då får jag kontakta kronofogden, Sas koncernen får ännu mer att betala, hur ser du på det?

Du får göra som du vill efter samtalet, jag bryr mig inte fick jag till svar:)

Kanske har han blivit trött på alla samtal eller så har han lärt sig detta av koncernen som han jobbar för, vara nonchalant och göra dom de behagar för att det är som han sa ”affärsvärlden”.


Ska tillägga att jag redan har begärt cashback hos Amex, hade tid över och tänkte lätta hjärtat lite ☺️ Ringde självklart Amex och berättade hur duktiga just Amex är och att sas kan lära sig lite av de
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Bati

Medlem
Jag är ganska övertygad om att kundtjänst inte får all information på bordet. Det är troligtvis ganska synd om dem med tanke på alla samtal de behöver besvara, utan tillräcklig information.
 

intuition

Medlem
Kontaktade Sas kundservice idag och personen som svarade ”Johan” var väldigt nonchalant:D viken lirare.
Han sa att just nu handläggs och återbetalas april månads avbokningar och att han eller Sas inte kan göra något annat än göra som de gör.
Jag kontrade självklart med argument att flera personer inklusive jag själv har fått återbetalt avbokningar som skett senare än april . .

Sa självklart att detta är som stöld från Sas sida och hade det gällt privatpersoner så hade inkasso och kronkalle frenetiskt jagat vederbörande:)
Hans argument var då att det funkar inte så i affärsvärlden o_O

Nu får det vara nog och då får jag kontakta kronofogden, Sas koncernen får ännu mer att betala, hur ser du på det?

Du får göra som du vill efter samtalet, jag bryr mig inte fick jag till svar:)

Kanske har han blivit trött på alla samtal eller så har han lärt sig detta av koncernen som han jobbar för, vara nonchalant och göra dom de behagar för att det är som han sa ”affärsvärlden”.


Ska tillägga att jag redan har begärt cashback hos Amex, hade tid över och tänkte lätta hjärtat lite ☺️ Ringde självklart Amex och berättade hur duktiga just Amex är och att sas kan lära sig lite av de

Undrar om inte jag också pratat med den liraren någon gång. Ja, han bryr sig verkligen inte.
 
Har startat en chargeback för den av mina resor som inte betalats tillbaka än. Den var dock bokad för länge sedan, och nu är det tydligen för länge sedan för Amex att göra något åt de tidiga transaktionerna. Där fick jag för att jag hade tålamod med SAS. Skulle ha tagit det till Amex efter sju dagar.
Ett år (eller möjligen 13 månader) är gränsen, så ni som väntar, vänta inte för länge.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Har startat en chargeback för den av mina resor som inte betalats tillbaka än. Den var dock bokad för länge sedan, och nu är det tydligen för länge sedan för Amex att göra något åt de tidiga transaktionerna. Där fick jag för att jag hade tålamod med SAS. Skulle ha tagit det till Amex efter sju dagar.
Ett år (eller möjligen 13 månader) är gränsen, så ni som väntar, vänta inte för länge.
Hoppsan, den infon var bra att ha! Då har jag iaf en bokning med hård deadline snart...
 

Mr Phil

Medlem
Hur länge är rimligt att vänta på voucher? Inte för att jag behöver den nu, men jag begärde voucher på en inställd flight den 16/7 och har fortfarande inte fått den (bara bekräftelsen på att voucher är begärd). Har stött på kundtjänst 3 gånger efter det, och tyvärr fått goddag-yxskaft-svar. Ganska säker på att jag pratade med nonchalante ”Johan” en av dem... Sur jävel, som valde att klicka mig när mina frågor blev för svåra att hantera...

Ett par veckor tidigare begärde jag voucher på en annan inställd flight och den kom efter 1 minut...
 

Malu

Medlem
Hur länge är rimligt att vänta på voucher?.

Jag begärde också voucher på en inställd resa, i mitt fall 21/6. Efter kontakt med kundtjänst så säger de att en voucher skickades samma dag som jag begärde det och att jag ska leta i inkorgen. Är dock helt säker på att en sådan inte kommit och har även kollat alla spam-mappar. Så nu ligger ett "nytt" ärende på att skicka om vouchern. Skulle ta "några dagar" men efter drygt en vecka har jag inte sett något. Tröttsamt.
 
Toppen