Jag är helt övertygad om att de har och länge har haft ett automatiserat system, eftersom flexibla biljetter "alltid" har återbetalats mycket snabbt. Det upphörde i samband med covid-träsket, så SAS har med all säkerhet slagit av det eller satt begränsningar på det. Ja, flera har nu fått direkt återbetalning på flexibla biljetter, men inte alla. Så det är antagligen aktiverat igen, men med någon sorts limit.
Sedan kan jag tänka att det är svårare att automatiskt hantera biljetter vars biljettregel inte är flexibel från början. Inte omöjligt, men svårare.
Dessutom har SAS ju varit duktiga på att inte återbetala mer än skatter när de tycker att det är kunden som har avbokat en inställd flygning. Ytterligare en parameter som kan vara svår att automatisera.
Men totalt sett, det stora problemet ligger inte i vad som kan automatiseras eller hur många anställda SAS har. Det ligger i SAS policy att fördröja alla utbetalningar så långt möjligt, deras sk likviditetsskyddande åtgärder.