Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

GoranC

Medlem
Man säger ju att det hela tar tid då man inte klarar att automatisera utbetalningarna och tydligen inte heller kunna sätta in mer personal som skulle kunna hantera det manuellt inom rimlig tid. Man tycker förstås att det vore rätt enkelt att automatisera när man ska ersätta en betald resa rätt över till en voucher och skicka den. Ett litet system som också borde klara att skicka vouchern till den som ansökt och redan då fått en mailbekräftelse av SAS. Men icke som det verkar. Jag fick ok på en voucher 11 maj för en resa jag valde att boka av och där jag gav klartecken till en voucher, men ännu har jag inte sett till den! Är det ett resultat av SAS berömda IT-sida eller en bristande vilja? Två tidigare vouchers fick jag däremot hyfsat snabbt efter ansökningar i Mars och april. Får väl ha förståelse att en ansökan i maj kan ta mer tid om kunnandet för att tillskapa ett IT-stöd inte finns utan det ska tas manuellt men snart fyra månader känns inte acceptabelt :(.
 

JacobGBG

Medlem
Morgonflyget SK751 CPH-WAW (utresa från GOT) blev inställt precis för hela månaden. Flyget ersätts med ett kvällsflyg istället vilket är urkasst för mina planer.

Utifrån erfarenheterna delade i denna tråd så känns det ju menlöst att söka en refund. Men har någon lyckats förhandla en ombokning? Jag ser att det finns *A partners med vettiga flygtider, även om det känns väldigt avlägset.
 

mha321

Medlem
Morgonflyget SK751 CPH-WAW (utresa från GOT) blev inställt precis för hela månaden. Flyget ersätts med ett kvällsflyg istället vilket är urkasst för mina planer.

Utifrån erfarenheterna delade i denna tråd så känns det ju menlöst att söka en refund. Men har någon lyckats förhandla en ombokning? Jag ser att det finns *A partners med vettiga flygtider, även om det känns väldigt avlägset.
Jag tycker man hör om ganska många som idag får refunds ganska snabbt vid avbokningar. Inom några dagar/någon vecka. Nu när de verkar ha ett automatiserat system på plats som åtminstone ofta (ibland?) fungerar.

Det större problemet är alla de som gjorde avbokningar innan det systemet fanns.

(Det går även hyfsat att få vouchers nu så länge man gör det direkt från början, vad jag förstått. Även där större problem med de avbokningar som gjordes tidigare.)
 

intuition

Medlem
Jag är helt övertygad om att de har och länge har haft ett automatiserat system, eftersom flexibla biljetter "alltid" har återbetalats mycket snabbt. Det upphörde i samband med covid-träsket, så SAS har med all säkerhet slagit av det eller satt begränsningar på det. Ja, flera har nu fått direkt återbetalning på flexibla biljetter, men inte alla. Så det är antagligen aktiverat igen, men med någon sorts limit.

Sedan kan jag tänka att det är svårare att automatiskt hantera biljetter vars biljettregel inte är flexibel från början. Inte omöjligt, men svårare.
Dessutom har SAS ju varit duktiga på att inte återbetala mer än skatter när de tycker att det är kunden som har avbokat en inställd flygning. Ytterligare en parameter som kan vara svår att automatisera.

Men totalt sett, det stora problemet ligger inte i vad som kan automatiseras eller hur många anställda SAS har. Det ligger i SAS policy att fördröja alla utbetalningar så långt möjligt, deras sk likviditetsskyddande åtgärder.
 

fcx

Medlem
Nu tror jag att SAS bara trollar. Senaste återbetalningen i grönt avbokades sent på söndag kväll, och pengarna på kontot redan på måndag. Avbokningen från april "ligger fortfarande i kön"

upload_2020-9-1_17-35-53.png
 

Berglund

Medlem
Jag ledsnade för X tidsrymd sedan och ringde SAS svenska kundtjänst och förklarade lugnt och sakligt att ”nu är tålamodet slut, nu har jag och brorsan bjudit på tillräckligt lång gratis kredittid”. Jag ringde på en måndag och informerade om att nu har SAS ett val, antingen betalar man ut pengarna för våra bokningar så att vi har dem senast fredag i den innevarande veckan eller så skickar vi in ansökningar till Kronofogden efterföljande måndag. En ansökan för varje bokning, med tillhörande avgifter till Kronokalle samt för eget nedlagt arbete. På torsdagen i den veckan kom refund mailet och dagen efter, på fredagen syntes pengarna på våra respektive kort.

Trist att behöva krångla men när SAS kör över och utnyttjar ens goda vilja, utan att ge något tillbaka - typ 10 000 Eurobonuspoäng till alla som väntar - var det dags att sätta ned foten efter mer än 20 veckors tålmodig väntan. Någonstans måste det ändå ligga i löftet till SAS Diamonds att ”vi tar hand om er först”, så som bolaget gör vid inställda flyg, reroutings, olika ombokningar och andra problem som uppstår. Det känns som en självklar del av kundlöftet!
 
Toppen