Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

"Ett par månader till innan vi är i mål (med återbetalningarna, min anm)" enligt SAS vd, Rickard Gustafson, som ju är en av Skandinaviens mest respekterade näringslivsprofiler. Tyckte han gav klara besked:
"Vi jobbar dygnet runt med att försöka betala tillbaka så fort det bara går"
"Vi har anställt 100-tals för att hantera de mer komplexa ärendena"
"Vi har ökat vår kapacitet från 5 000 till 20 000 ärenden om dagen"
Och på den avgörande frågan om SAS har pengarna för att betala tillbaka var svaret ett otvetydigt: JA!

Om det tidigare i vart fall delvis var svag likviditet som gjorde att återbetalningarna gick långsamt, så är det nu administrativa problem som lägger hinder i vägen. Det finns ingen anledning att betvivla ett rekapitaliserat SAS ambition att betala tillbaka. Om två månader från nu är det slutet på januari. Då hoppas vi nog alla att SAS skall ha betalt tillbaka och den här tråden bli inaktuell.
Tyvärr ställer dom ju själva till det för sig genom att sälja biljetter till avgångar som inte blir av och på så vis fylla på berget med nya ärenden hela tiden.
 

mha321

Medlem
Om det tidigare i vart fall delvis var svag likviditet som gjorde att återbetalningarna gick långsamt, så är det nu administrativa problem som lägger hinder i vägen.
Fast de har ju hela tiden hävdat att det är administrativa problem, och att likviditeten inte varit problemet. Och att inte lyckats lösa dessa administrativa problem på 8-9 månader är faktiskt helt otroligt dåligt. Nog för att de har dåliga IT-system och har valt att skjuta ifrån sig både ansvar och möjligheter att fixa något med dem, men det är endå katastrofalt dåligt.

Så vansinnigt mycket utbildning kan det inte krävas för att hantera det. Om de nu nyanställd hundratals till det, varför inte passa på att omskola några av de övriga permitterade anställda man har för att hjälpa till, t.ex. Det borde vara billigare med en utbildningsinsats där än att nyanställa folk samtidigt som man gör sig av med andra.

Om två månader från nu är det slutet på januari. Då hoppas vi nog alla att SAS skall ha betalt tillbaka och den här tråden bli inaktuell.
Hoppas gör vi :) Men redan i somras fick man ju de beskeden, så att det skulle vara klart till slutet på januari när det fortfarande sitter folk med bokningar från april som inte fått återbetalning finner jag ytterst osannolikt. En rimlig gissning är kanske fram till sommaren, om vaccin och liknande gör att trafiken går igång lite mer dessförinnan så det blir färre nya återbetalningar att hantera.

Jag hoppas såklart fortsatt på att jag har fel där.

Tyvärr ställer dom ju själva till det för sig genom att sälja biljetter till avgångar som inte blir av och på så vis fylla på berget med nya ärenden hela tiden.
Precis, och det i kombination med att de faktiskt nu också får ställa in en massa avgångar som de nog faktiskt hoppas dess på att köra, gör ju att berget växer ytterligare. Visst, en del går automatiskt nu, men det är många som inte gör det, och listan bygger på.
 
Förlåt om detta har frågats förut, den här tråden har väldigt många inlägg och jag måste måste erkänna att jag inte orkar läsa alla. Jag väntar på 2 återbetalningar, en AMEX 2-4-1-Star Alliance award (gjord hos Tallinn) och en SAS Mastercard Fly Premium-bokning (gjord på SAS hemsida). När jag kollar status på Online-incheckning - Scandinavian Airlines | SAS så står det:

"Vi kunde inte hitta en begäran om återbetalning för bokning XXXXXX.

Detta kan innebära att:

din begäran om återbetalning har redan behandlats av oss. Du bör ha fått ett e-postmeddelande till den e-postadress du angav vid bokningstillfället, med ämnet ”SAS refund notice”. Vänta upp till fem bankdagar innan beloppet är tillgängligt på ditt konto.
du har inte begärt en återbetalning
Obs! Om du gjorde din bokning via en resebyrå eller ett charterföretag måste du kontakta dem för att få hjälp."

Jag har väntat sedan 16:e respektive 21:e september på mina återbetalningar. Är allt i sin ordning, trots felmeddelandet ovan, eller bör jag agera på något sätt?
 

palmen

Moderator
Förlåt om detta har frågats förut, den här tråden har väldigt många inlägg och jag måste måste erkänna att jag inte orkar läsa alla. Jag väntar på 2 återbetalningar, en AMEX 2-4-1-Star Alliance award (gjord hos Tallinn) och en SAS Mastercard Fly Premium-bokning (gjord på SAS hemsida). När jag kollar status på Online-incheckning - Scandinavian Airlines | SAS så står det:

"Vi kunde inte hitta en begäran om återbetalning för bokning XXXXXX.

Detta kan innebära att:

din begäran om återbetalning har redan behandlats av oss. Du bör ha fått ett e-postmeddelande till den e-postadress du angav vid bokningstillfället, med ämnet ”SAS refund notice”. Vänta upp till fem bankdagar innan beloppet är tillgängligt på ditt konto.
du har inte begärt en återbetalning
Obs! Om du gjorde din bokning via en resebyrå eller ett charterföretag måste du kontakta dem för att få hjälp."

Jag har väntat sedan 16:e respektive 21:e september på mina återbetalningar. Är allt i sin ordning, trots felmeddelandet ovan, eller bör jag agera på något sätt?
Allt är troligtvis inte i sin ordning. Ring dom och fråga. Jag hade exakt samma problem och fick ringa in och de såg då att man inte hade lagt upp något om återbetalning av pengar.

Har bekanta i samma sits som väntar på att få tillbaka skatter och avgifter från bonusresor från i somras. Det är med andra ord inga svåra återbetalningar utan bara usel hantering av sas där de råkat ramla ut kön, hamnat i prio kö osv men fortfarande inga pengar.
 

mha321

Medlem
Inte så överraskande men SAS toppar skamlistan för 2020 säger Råd & Rön. Finns också som stor rubrik på SVT.se
Här är företagen flest klagar på - Råd & Rön

Måste vara alla dessa hemska, gnälliga konsumenter som inte vill vänta på återbetalningar :)

TUI, Ving och Norwegian är också med på listan.
Nej den var det inte höga odds på.

Snarare förvånande att det inte är fler flygbolag med på den. Visst, det där är de största I Sverige, men det är ju rätt många här som flyget tex Lufthansa också...
 

pedantic

Medlem
Såg precis att en av mina bokningar (SAS Go Light) har fått ändrad avgångstid med 3 timmar, vilket ställer till det för oss. Med den tidsändringen vilka möjligheter har man till att ändra/avboka/återbetala/få voucher?
 

palmen

Moderator
Såg precis att en av mina bokningar (SAS Go Light) har fått ändrad avgångstid med 3 timmar, vilket ställer till det för oss. Med den tidsändringen vilka möjligheter har man till att ändra/avboka/återbetala/få voucher?
Du borde kunna få återbetalning då det är en relativt stor ändring. Tror SAS själva definierar det som över 3h så kan man få återbetalning, annars voucher
 

HCas

Medlem
Idag är det 27 november, d v s exakt 7 månader sedan SAS ställde in ett flyg för mig som de hittills inte har lyckats återbetala. Kan alltså meddela att de inte ens har betat av april ännu.
 
Toppen