Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Mr Basic

Medlem
OT men kanske ngt SAS kan lära sig av? :rolleyes:
Avbokade en resa med Ving i torsdags (12/11) och idag (16/11) fanns pengarna tillbaka på kortet igen. :)
 

Sander

Medlem
Uppföljning: Ringde SAS nu för att se status. De påstår att min flight blev inställd senare än jag bokade av min flight, och att jag därmed inte har rätt till mer än skatterna tillbaka. Jag är övertygad om att jag bokade av flighten eftersom den fanns med på en lista av flighter som var inställda - men det är inget jag har tillgång till nu. Vilka möjligheter har jag att följa upp detta?

Ny uppdatering: Har fått tillbaka skatterna från SAS på amex. Samma dag så gjorde jag reklamation hos Amex (på hela beloppet) också. Får se vad Amex säger. Men ser ju tyvärr mörkt ut då jag inte fått något mail eller sms om att det är var inställt - utan var "proaktiv" och såg på hemsidan att de ställt in och bokade av pga. det. . Men det går ju inte att återskapa på något vettigt sätt (vad jag vet)... Lärdom för framtiden: Screen shots och andra bevis...
 

John Rambo

Medlem
Hur brukar det fungera när man har fått en Bonusresa avbokad? Fick i veckan väntat besked om att decembers Japanresa blivit avbokad. När kan jag förvänta mig att de 120k poängen kommer åter till mitt konto? ...skatter etc. Lär dröja, men det är inget problem, poängen behöver jag dock däremot..

Fick kontakt med SAS supporten idag och de hade missat att cancelera resan av någon anledning men det löstes direkt och de 120k åter på SAS kontot omedelbart.
 

Sander

Medlem
Jag tolkade det som att SAS hävdar att @Sander avbokat sin resa innan den blev inställd (och således är det ”fare rules” som gäller).
Kan mkt väl ha tolkat fel....:rolleyes:
Stämmer väl - jag hävdar att de sa att de hade ställt in flighten via deras hemsida den 1 april (eller innan dess - jag avbokade den 1 april), de hävdar att de ställde in den flighten den 8 april. Flighten skulle ha varit 17 april.
 

Delayed

Medlem
jag hävdar att de sa att de hade ställt in flighten via deras hemsida den 1 april (eller innan dess - jag avbokade den 1 april), de hävdar att de ställde in den flighten den 8 april.
Jag tolkar det som att ni är ense om att flighten ställts in av SAS, men oense om när det skedde och var/hur/om/när det framgick. Då skulle jag hävda precis som det var, det vill säga att det framgick av SAS websida att den var inställd och du då ändrade din bokning. Eftersom flighten faktiskt ej genomförts tycker jag SAS borde ha den största uppförsbacken. De har antagligen lika svårt som du att i efterhand styrka exakt vad en webisda visade vid en historisk tidpunkt men det faktum att flighten faktiskt ställdes är svårt att ducka för.
 

intuition

Medlem
Det är väl precis det här som det varit så mycket liv om i Danmark? SAS gick ut på bred front där med info om inställda flyg. När folk sedan avbokade och begärde återbetalning hävdade man att det inte alls handlade om inställda flyg utan om information om flyg som skulle bli inställda. Därmed var de de facto inte inställda och därmed skulle kunderna bara ha återbetalning enligt biljett-reglerna.
I Sverige har man kanske inte försökt förleda kunderna till att avboka själva, men helt klart kommer de att vidhålla inställningen att Sander själv avbokade ett flyg som de facto inte var inställt och därför ska biljettreglerna gälla.
 

Sander

Medlem
Jag tolkar det som att ni är ense om att flighten ställts in av SAS, men oense om när det skedde och var/hur/om/när det framgick. Då skulle jag hävda precis som det var, det vill säga att det framgick av SAS websida att den var inställd och du då ändrade din bokning. Eftersom flighten faktiskt ej genomförts tycker jag SAS borde ha den största uppförsbacken. De har antagligen lika svårt som du att i efterhand styrka exakt vad en webisda visade vid en historisk tidpunkt men det faktum att flighten faktiskt ställdes är svårt att ducka för.

Jo - det är precis det jag hävdat, men det är ju de som sitter på mina pengar och agerar utifrån sitt egna perspektiv. Så givet det skulle jag säga att det är jag som har uppförsbacken... De har ju det "officiella" underlaget att det ställdes in 8 april. Känns som att det är väldigt fult agerat av SAS och jag tror inte jag är ensam om att hamna i en liknande situation. Jag får se vad Amex svarar och om det inte ger något så får jag se det som en ganska (dyrköpt) läxa om att verkligen se till att man har bevis om liknande händer i framtiden.
 

Delayed

Medlem
hävdade man att det inte alls handlade om inställda flyg utan om information om flyg som skulle bli inställda.
För kunden är det enligt min uppfattning exakt samma sak om SAS informerar om "att en flight är inställd" eller om "att en flight kommer att bli inställd". Båda formuleringarna talar om för kunden att SAS ej avser att leverera enligt avtal och båda formuleringarna, anser jag, ger kunden exakt samma möjligheter att agera.

Att det kan finnas "tekniska skillnader" internt i SAS hantering är helt irrelevant i avtalsförhållandet mot kunden.
 
Toppen