Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

igelkotten

Medlem
Absolut en mycket intressant frågeställning.
I ett läge där man kan vara relativt säker på att avbokningsprocessen för nya bokningar är "enligt spec", dvs inte går via någon "manuell kö" och/eller godtyckliga beslut om vilka återbetalningar som ska stoppas, så är det absolut intressant att boka upp på chans.

Jag har inga nya bokningar/avbokningar att rapportera om. Bara full-flex och award-bokningar som jag avbokade före sommaren och som fortfarande är "under bearbetning". Så min erfarenhet svarar inte på frågan om hur nya avbokningar fungerar.
I brist på klarhet blir min slutsatsen att det är lite tidigt att boka fullflex/award om man inte är 100% säker att man ska åka.
Det är klart att den som har en stabil erfarenhet av snabba återbetalningar, som det var förr i världen, drar en annan slutsats för sina framtida bokningar.

Jag har bokat några full flex (ca 3-4) och en hel del rena SAS awards via hemsidan (ca 20st), alla har avbokats av mig. Varenda award har jag fått tillbaka typ inom 1-5 dagar. Mina full Flex har jag fått in efter ca 3 månader, men har på de senaste valt voucher bara för att slippa bevaka och de extra 350 har jag ansett vara OK.
 

intuition

Medlem
Den här facebook kommentaren var lite intressant:
Skärmavbild 2020-10-30 kl. 20.58.45.png


Kan man tolka det på annat sätt än att SAS facebook team har i uppdrag att göra skade-minimering och att kunder som refereras till "felanmälan" via facebook har en egen liten fast track?
 

mha321

Medlem
Den här facebook kommentaren var lite intressant:
Visa bifogad bild 114581

Kan man tolka det på annat sätt än att SAS facebook team har i uppdrag att göra skade-minimering och att kunder som refereras till "felanmälan" via facebook har en egen liten fast track?
Det har ju sedan några år tillbaka varit mer eller mindre standard på de flesta bolag. Om något ligger sas efter de andra i spåret där. Så det låter fullt rimligt, även om det i just det där fallet var lite mer uppenbart än många andra.
 
En praktisk sak: Har märkt att SAS sedan en tid tillbaka betalar tillbaka awardresor som avbokas på nätet med automatik - och snabbt går det. Det borde betyda att det ur återbetalningssynpunkt är riskfritt att för oss att boka SAS awards på chans för jul, nyår, sportlov etc. Corona med olika karantänregler för olika länder är oförutsägbart, varför man kan behöva boka till flera olika destinationer för att vara någorlunda säker på att kunna åka - om nu resfebern blir för svår. Då underlättar det om återbetalningen fungerar.

Det vore intressant att få veta om andra ha samma erfarenhet som jag, dvs att SAS vridit på återbetalningkranen för bl..a awardresor återbetalade på nätet. Med tanke på att SAS awards är avbokningsbara utan avgift och att SAS har bekväma direktflyg är de ett bra alternativ. Att flygningar sedan kan ställas med kort varsel är ju ytterligare ett skäl att boka i vart fall 2-3 alternativa resmål. Men bara under förutsättning att återbetalningarna från SAS sker utan dröjsmål.
Snabba återbetalningar
Award avbokningsbara utan avgift
Bekväma direktflyg

Detta är ju rena guldgruvan för SAS marknadsavdelning!
 

HMJ

Medlem
Jag har alltid gillat SAS, men nu ruttnande jag på att vänta och höra deras lögner så jag tog kontakt med fantastiska American Express! Löste sig fort och smidigt, var ett litet missförstånd, men det löste sig!

"
Tack för att du bekräftade att det är ovanstående debiteringar du reklamerar, och ursäkta missförståndet!

Jag har idag nöjet att bekräfta att vi har krediterat ditt Konto för det totala beloppet om SEK XX.XXX,00 tack vare det underlag som du har sänt oss. Vi har även kontaktat försäljningsstället angående detta. Om de sänder oss ytterligare information kommer vi eventuellt behöva kontakta dig på nytt i detta ärende."
 
Jag har alltid gillat SAS, men nu ruttnande jag på att vänta och höra deras lögner så jag tog kontakt med fantastiska American Express! Löste sig fort och smidigt, var ett litet missförstånd, men det löste sig!

"
Tack för att du bekräftade att det är ovanstående debiteringar du reklamerar, och ursäkta missförståndet!

Jag har idag nöjet att bekräfta att vi har krediterat ditt Konto för det totala beloppet om SEK XX.XXX,00 tack vare det underlag som du har sänt oss. Vi har även kontaktat försäljningsstället angående detta. Om de sänder oss ytterligare information kommer vi eventuellt behöva kontakta dig på nytt i detta ärende."
Bra att tänka på är att det är en temporär kreditering och att utslaget bestäms inom 6-8 veckor.

Dvs om SAS påvisar att du inte har rätt till återbetalningen, tex pga biljettregler, så tas den tillfälliga krediteringen bort och du har fortfarande en utestående skuld.
 
Toppen