Senaste nytt

Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår

Valley

Medlem
Av nyfikenhet, för de av oss som inte har någon erfarenhet av den reglerade taximarknaden (i Sverige), skulle ni kunna förklara vad ni upplevde som betydligt bättre förr?

Skulle jag t ex åka t/f Täby eller Täby Kyrkby till olika ställen i Stockholm behövde jag inte bekymra mig. Man kunde sova och komma fram snabbast möjligt.
Åker jag från Arlanda till Täby Kyrkby behövde jag inte försöka beskriva vägen för chaufförer. Eller om man hade delad flygtaxi förklara vilken som var den optimala vägen utifrån våra adresser.
T o m i lilla Karlstad fick jag för det mesta förklara vägen hem (Råtorp. En inte allt för okänd statsdel för Karlstadbor)

Riskerade inte att bli blåst av chaufförer som försöker "sno" någon bokad körning genom att påstå att han är den bokade taxin.

Behövde inte riskera att köras 5km åt fel håll för att - "jag måste fixa lite annat" Och en gång var det andra "ge mig 100 spänn extra eller ni får gå härifrån"

Fast, jag slipper numera "Taxi - Var god dröj" under många, många minuter
 

FF#1

Medlem
Aj. Alltid varit väldigt nöjd med finsk taxi. Ingen har behövt fråga mig efter vägbeskrivning eller använt GPS. De har hittat till alla möjliga konstiga ställen.
Så då blir det att i framtiden hålla reda på vilka man kan åka med eller inte.
Jämmer och elände....
Helsingfors har ju haft ett föredömligt taxisystem... Trevliga välklädda chaufförer, fina bilar och helt acceptabla priser. Så långt från wilda Western vi har i Sveriges större städer.
 

Valley

Medlem
Det fanns väl inte rena lurendrejare med fantasipriser som lurade "godtrogna besökare" på det sätt som förekommer numera. Åtminstone betydligt mer sällsynt.

Fina större taxifirman som kom på att med mindre hjul rullade taxametern snabbare :rolleyes:
Fast det var klart billigare blåsning än mannen som normalt (bara) körde från Karlstad FPL till centrum för 1.500,-
 

Osten

Medlem
Jag vet inte om jag tycker att det är en framgång i sig. Jag skulle personligen hellre åka Taxi Stockholm än Uber. Dock går det ju inte neka till att Uber och övriga drivit vissa saker framåt i taxibranschen - i vissa städer. Uber fyller ju ingen funktion i Sverige som helhet. Är man dessutom i behov av att boka till en specifik tid är det ju heller inte aktuellt med Uber. Om det får övriga taxibranschen att bli bättre så är det ju bra, men jag är inget Uber-fan som sådant. Listan kan göras lång, men det mesta var, i min mening, bättre förr :)
OT: Det går absolut att boka Uber till specifika tider, om det är en förbokning ni menar med specifika tider. Exempelvis; Onsdag 28 Oktober, 04:00 Från Adress A till Arlanda Terminal 5.
 

palmen

Moderator
OT: Det går absolut att boka Uber till specifika tider, om det är en förbokning ni menar med specifika tider. Exempelvis; Onsdag 28 Oktober, 04:00 Från Adress A till Arlanda Terminal 5.
Även om det går att boka så har det avhandlats i någon tråd tidigare att det inte alls gick att lita på att man faktiskt fick en taxi då. Kunde dyka upp 30 minuter tidigt och sen dra efter 5 min väntan, eller ingen taxi alls...
 

Hachans

Medlem
Jag använder rätt sällan Uber i Stockholm. Men jag är helt övertygad om att vi tex inte hare haft de hyfsat bra taxi appar som de andra bolagen i Stockholm har om det inte varit för hotet från Uber. Det är bara att se på hur de ser ut på många andra ställen....

Ställen med hårt reglerad marknad har ofta enklare att undvika att bli blåst på vägen in från flygplatsen det håller jag med om. Men inne i valfri stad i sådana länder känns det alltid som betydligt mindre risk att bli blåst när man tar en Uber eller motsvarande...

Sedan skulle man helt klart kunna förbättra situationen tex på Arlanda. Man skulle kunna krävs fastpris mellan vissa intervaller tex för att få plocka upp. Det går inte enligt nuvarande lagstiftning sägs det (även om de av någon anledning går att porta ful åkarna från centralen, så går det inte på Arlanda), men då går man väl ändra lagstiftningen. Det går absolut att göra det utan att införa full taxi reglering igen - om man bara vill.

Taxibolagen hade de apparna på plats långt innan Uber kom in på den svenska marknaden, det är en av anledningarna till att det inte går särskilt bra för Uber. Skillnaden är minimal om jag bokar via det lokala taxibolagets app jämfört med Uber.

Även om det går att boka så har det avhandlats i någon tråd tidigare att det inte alls gick att lita på att man faktiskt fick en taxi då. Kunde dyka upp 30 minuter tidigt och sen dra efter 5 min väntan, eller ingen taxi alls...

Japp, förbokning med Uber är egentligen bara att du automatiserar din vanliga bokningsförfrågan. Det finns inga garantier att bil och förare är tillgänglig då, precis som när man försöker hitta Uber manuellt. Vill man vara säker på att man ska ha bil vid en viss tid är det de vanliga bolagen man får rikta sig till som ofta har förare på plats vare sig de behövs eller ej just den morgonen 04.00.
 

Osten

Medlem
Även om det går att boka så har det avhandlats i någon tråd tidigare att det inte alls gick att lita på att man faktiskt fick en taxi då. Kunde dyka upp 30 minuter tidigt och sen dra efter 5 min väntan, eller ingen taxi alls...
Ah, nu när det nämns så har jag faktiskt läst det i någon tråd, dock är minnet kort ibland. Kan dock medge att senaste fem gångerna jag har bokat Uber för en 06:00 flight från Stockholm till Arlanda så har det fungerat klockrent.

Taxibolagen hade de apparna på plats långt innan Uber kom in på den svenska marknaden, det är en av anledningarna till att det inte går särskilt bra för Uber. Skillnaden är minimal om jag bokar via det lokala taxibolagets app jämfört med Uber.

Japp, förbokning med Uber är egentligen bara att du automatiserar din vanliga bokningsförfrågan. Det finns inga garantier att bil och förare är tillgänglig då, precis som när man försöker hitta Uber manuellt. Vill man vara säker på att man ska ha bil vid en viss tid är det de vanliga bolagen man får rikta sig till som ofta har förare på plats vare sig de behövs eller ej just den morgonen 04.00.
Intressant med den automatiserade processen, tack för förtydligande! :)
 

mha321

Medlem
Taxibolagen hade de apparna på plats långt innan Uber kom in på den svenska marknaden, det är en av anledningarna till att det inte går särskilt bra för Uber. Skillnaden är minimal om jag bokar via det lokala taxibolagets app jämfört med Uber.
Taxibolagen hade inte väl fungerande appar på plats långt innan Uber kom in på Svenska marknaden. Men ja, det var just därför jag hänvisade till hotet från Uber. Inte en chans att de apparna hade dykt upp i det läget, och utvecklats på den nivån, om inte hötet från Ubers intåg hade funnits. Men det faktum att de gjorde det har definitivt hjälp till att hålla emot så att Uber inte gått lika bra som på andra ställen.

Sedan håller jag delvis med. Om det handlar om att boka en taxi så tycker jag åtminstone både Stockholm och Cabonline är bättre än Uber (även om Stockholm av någon idiotisk anledning numera har slutat att skicka ordentliga kvitton i mailen och gjort det krångligare än det var förut). Däremot har Ubers app fortfarande en klar edge om man kliver ut genom dörren någonstans och vill ha en bil på en gång.

Intressant med den automatiserade processen, tack för förtydligande! :)
Jag vill minnas att man faktiskt också kan åka på "surge pricing" mer eller mindre i efterhand när man förbokar dem.

Det faktum att man får ett fast pris på en bokning tycker jag är en av de absoluta fördelarna med de lokala bolagens appar här i Sverige.
 

igelkotten

Medlem
Alternativ är bra och Uber har stora fördelar mot vanlig taxi på många områden, men inte alla. Beror på sammanhanget (tid och plats) vilken jag väljer, och så är det ju oavsett om jag är i Stockholm, London, New York eller Singapore. :) av dessa ställen är det dock bara i Stockholm jag kan få en dålig vibe av vanliga taxibilar, och sympatisera med intet ont anande turister...
 
Toppen