Senaste nytt

Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår

AABack2ARN

Medlem
Av nyfikenhet, för de av oss som inte har någon erfarenhet av den reglerade taximarknaden (i Sverige), skulle ni kunna förklara vad ni upplevde som betydligt bättre förr?

"Välkommen till Taxi Stockholm. Var god dröj!" kanske? ;)

En helt annat problem i Sverige är svarttaxi via facebookgrupper, som polisen inte kan/vill/får göra något åt för de får inte provocera fram brott Skatteverket granskar svarttaxi på Facebook

Hyser inga som helst tvivel att Skatteverket med sina resurser kan samla fram tillräckligt mycket bevis för att åtminstone kräva in skatt. Och då blir det inte lika roligt längre. Att sedan polisen inte mäktar med samma sak är en annan fråga...
 

Homer

Medlem
Hyser inga som helst tvivel att Skatteverket med sina resurser kan samla fram tillräckligt mycket bevis för att åtminstone kräva in skatt. Och då blir det inte lika roligt längre. Att sedan polisen inte mäktar med samma sak är en annan fråga...


Ja, som bekant var det skattmasen inte polisen som satte fast den här killen

2qlEb03zLMg6RYfkGeyM2xXYhnj3uadf9wqIEIIcccQmqMwATSNE9YvLOjwMf9IxZ27_9BEcYomvxLPqxUAhnt_FnZQS
 

E.K

Medlem
Av nyfikenhet, för de av oss som inte har någon erfarenhet av den reglerade taximarknaden (i Sverige), skulle ni kunna förklara vad ni upplevde som betydligt bättre förr?
Vi flög upp med SAS för att gå på ett bröllop och det var på den goda tiden när man fick mini läskburk i ekonomi i planet.
Den taxin vi tog så kontaktade chauffören centralen med radion innan vi åkte och priset för resan kom därifrån.
 

Moco

Medlem
Det är väl en definitionsfråga. Den har ju tex lett till att Uber kan verka lagligt i Sverige, den delen är definitivt inte ett misslyckande... Och det har definitivt lett till lägre priser på vissa typer av resor.

Men det finns en hel del annat som definitivt är mindre lyckat. Bara att prova att anlända till Arlanda under normala tider för att det ska bli uppenbart.

Jag vet inte om jag tycker att det är en framgång i sig. Jag skulle personligen hellre åka Taxi Stockholm än Uber. Dock går det ju inte neka till att Uber och övriga drivit vissa saker framåt i taxibranschen - i vissa städer. Uber fyller ju ingen funktion i Sverige som helhet. Är man dessutom i behov av att boka till en specifik tid är det ju heller inte aktuellt med Uber. Om det får övriga taxibranschen att bli bättre så är det ju bra, men jag är inget Uber-fan som sådant. Listan kan göras lång, men det mesta var, i min mening, bättre förr :)
 

mha321

Medlem
Jag vet inte om jag tycker att det är en framgång i sig. Jag skulle personligen hellre åka Taxi Stockholm än Uber. Dock går det ju inte neka till att Uber och övriga drivit vissa saker framåt i taxibranschen - i vissa städer. Uber fyller ju ingen funktion i Sverige som helhet. Är man dessutom i behov av att boka till en specifik tid är det ju heller inte aktuellt med Uber. Om det får övriga taxibranschen att bli bättre så är det ju bra, men jag är inget Uber-fan som sådant. Listan kan göras lång, men det mesta var, i min mening, bättre förr :)

Jag använder rätt sällan Uber i Stockholm. Men jag är helt övertygad om att vi tex inte hare haft de hyfsat bra taxi appar som de andra bolagen i Stockholm har om det inte varit för hotet från Uber. Det är bara att se på hur de ser ut på många andra ställen....

Ställen med hårt reglerad marknad har ofta enklare att undvika att bli blåst på vägen in från flygplatsen det håller jag med om. Men inne i valfri stad i sådana länder känns det alltid som betydligt mindre risk att bli blåst när man tar en Uber eller motsvarande...

Sedan skulle man helt klart kunna förbättra situationen tex på Arlanda. Man skulle kunna krävs fastpris mellan vissa intervaller tex för att få plocka upp. Det går inte enligt nuvarande lagstiftning sägs det (även om de av någon anledning går att porta ful åkarna från centralen, så går det inte på Arlanda), men då går man väl ändra lagstiftningen. Det går absolut att göra det utan att införa full taxi reglering igen - om man bara vill.
 

Valley

Medlem
Aj. Alltid varit väldigt nöjd med finsk taxi. Ingen har behövt fråga mig efter vägbeskrivning eller använt GPS. De har hittat till alla möjliga konstiga ställen.
Så då blir det att i framtiden hålla reda på vilka man kan åka med eller inte.
 
Toppen