Senaste nytt

Högre skatter och avgifter till USA (?)

RickardG

Medlem
Nu fick även jag en återbetalning för en av biljetterna som jag inte klagat på. Senast den 17 juni ska SAS återkoppla till DoT så jag hoppas på återkoppling strax efter det. Det är väl ingen högoddsare att svaret till DoT blir att de haft ett tekniskt fel som gjort att skatter blivit felaktigt debiterade men att de nu återbetalat allt.
 

RickardG

Medlem
Fem i tolv skulle man kunna säga, SAS återkopplar till DoT med kopia till mig idag, sista dagen för att svara.

Beskedet är följande:

Upon receiving your email, we began an internal investigation regarding the US tax charge, and it was determined that the Airline Tariff Publishing Company system update resulted in the US tax being assess and charged on non-revenue tickets.

De fortsätter sedan att beskriva att felet är åtgärdat och att felaktiga debiteringar är krediterade till kunder som drabbats. Det ska bli intressant att se om DoT nöjer sig med detta besked. Är det någon som blivit felaktigt debiterad och ännu inte fått återbetalning? Alla mina är återbetalda.
 

MrRob

Medlem
Som av en slump kollade jag precis tre biljetter jag bokade i slutet av mars och på samtliga står det Additional Taxes: 230:- för en enkelresa från CPH till HNL. Detta är alltså felaktigt och något jag bör be om återbetalning för?
 

Robert flysas

Moderator
Jag bokade LAX och från Östersund till LAX var det den skatt som brukar tillkomma. Sen bokade jag IAD som kostade ca: 990 kr per vuxen i skatter o avgifter. Båda är OSD-ARN-CPH-LAX/IAD
 

RickardG

Medlem
Som av en slump kollade jag precis tre biljetter jag bokade i slutet av mars och på samtliga står det Additional Taxes: 230:- för en enkelresa från CPH till HNL. Detta är alltså felaktigt och något jag bör be om återbetalning för?

Jag bokade LAX och från Östersund till LAX var det den skatt som brukar tillkomma. Sen bokade jag IAD som kostade ca: 990 kr per vuxen i skatter o avgifter. Båda är OSD-ARN-CPH-LAX/IAD

Det är den delen av skatterna som definieras som (US) som inte ska betalas om resan köps med poäng. Innan bokningen slutförs hos SAS kan man se de enskilda delarna av skatterna, alternativt på Expert Flyer.
 
Toppen