Senaste nytt

Högre skatter och avgifter till USA (?)

RickardG

Medlem
Nu fick jag ett helt annorlunda svar, där de indirekt erkänner att jag blivit felaktigt debiterad. Min slutsats är att något fel införts mellan den 30 dec och 5 maj men att det från åtminstone 11 maj enligt det @trygve hittade är åtgärdat. Frågan som inställer sig är om SAS håller tyst om detta, känner till att det varit ett systematiskt fel, kommer kontakta berörda kunder eller på vilket sätt de går vidare. Ska också bli intressant att höra vilket svar jag får från andra sidan Atlanten.


Svaret från SAS:


Hej igen Rickard,

Jag har kontaktat vår återbetalningsavdelning, detta är det dem kan finna:

Orginalbiljetten utställd 28 december OSLO – NEW YORK - OSLO

117-XXXXXXXX NNNNN NNNNNNNNNN SEK 294

117-XXXXXXXX NNNNN NNNNNNNNNN SEK 294

Skatter på original billjetten:

skatter1.jpg


AY – Passenger Civil Aviation Security Service Fee

XA – Aphis Passenger Fee (amerikansk tax)

XY – Immigration User Fee (amerikansk tax)

YC – Customs User Fee (amerikansk tax)

ZN – Passenger Charge (norsk tax)

30:e december bokas biljetterna om, Stockholm – Oslo – New York – Oslo – Stockholm

117-XXXXXXXX SEK 380

117-XXXXXXXX SEK 380

Skatter vid ombokning:

skatter2.jpg


LJ – Aviation tax (svensk tax)

YA – Passenger Charge (svensk tax)


5:e maj bokas biljetterna om, Stockholm – New York – Oslo – Stockholm

117-XXXXXXXX SEK 296

117-XXXXXXXX SEK 296


Skatter vid ombokning:

skatter3.jpg


US – Transportation tax international arrival

US – Transportation tax international departure

SEK 296 X 2 kommer därmed återbetalas till dig.
 
Nu fick jag ett helt annorlunda svar, där de indirekt erkänner att jag blivit felaktigt debiterad. Min slutsats är att något fel införts mellan den 30 dec och 5 maj men att det från åtminstone 11 maj enligt det @trygve hittade är åtgärdat. Frågan som inställer sig är om SAS håller tyst om detta, känner till att det varit ett systematiskt fel, kommer kontakta berörda kunder eller på vilket sätt de går vidare. Ska också bli intressant att höra vilket svar jag får från andra sidan Atlanten.


Svaret från SAS:


Hej igen Rickard,

Jag har kontaktat vår återbetalningsavdelning, detta är det dem kan finna:

Orginalbiljetten utställd 28 december OSLO – NEW YORK - OSLO

117-XXXXXXXX NNNNN NNNNNNNNNN SEK 294

117-XXXXXXXX NNNNN NNNNNNNNNN SEK 294

Skatter på original billjetten:

Visa bifogad bild 118432

AY – Passenger Civil Aviation Security Service Fee

XA – Aphis Passenger Fee (amerikansk tax)

XY – Immigration User Fee (amerikansk tax)

YC – Customs User Fee (amerikansk tax)

ZN – Passenger Charge (norsk tax)

30:e december bokas biljetterna om, Stockholm – Oslo – New York – Oslo – Stockholm

117-XXXXXXXX SEK 380

117-XXXXXXXX SEK 380

Skatter vid ombokning:

Visa bifogad bild 118431

LJ – Aviation tax (svensk tax)

YA – Passenger Charge (svensk tax)


5:e maj bokas biljetterna om, Stockholm – New York – Oslo – Stockholm

117-XXXXXXXX SEK 296

117-XXXXXXXX SEK 296


Skatter vid ombokning:

Visa bifogad bild 118430

US – Transportation tax international arrival

US – Transportation tax international departure

SEK 296 X 2 kommer därmed återbetalas till dig.
Såhär svarade SAS mig. Jag har bett om underlag för det han hänvisar till. Samt en frågeställning om dom alltså menar att jag behöver göra en ändring i min bokning för att få skatten åter.

—————

Hej Mattias

Den Amerikanska transportavgiften för internationella ankomster (USAS) och avgångar (USAP) skall debiteras på resor som bokades från och med 23:e februari 2021 till och med 4:e maj 2021.

Eftersom dina resor med referens XXXXXX, XXXXXX och XXXXXX bokades innan perioden så har det inte tagits ut några sådana skatter på dem.

Men eftersom du bokade din resa med referens XXXXXX den 4:e maj så har du blivit debiterad dessa avgifter, vilket är korrekt.

Har du fler frågor är du välkommen åter.
 

Homer

Medlem
Jag gick vidare med ditt råd och kontaktade ”U.S. Department of Transportation's Office of Aviation Consumer Protection” för att få en kommentar enligt ovan. Nu är det bara att vänta och se. Jag har själv bokningar på totalt 7 t/r under 2021 där SAS lagt på avgiften så det finns personligen en liten slant att spara om det går att få tillbaka pengarna.

Edit: Fick bekräftelse nu, och svaret kan dröja ”several weeks”, så ni behöver inte poppa popcornen än

Jag har ingen aning om det gör någon skillnad, men jag
ser att det finns formulär för att göra en anmälan.

Air Travel Complaints | US Department of Transportation

Air Travel Complaint - Comment Form
 

RickardG

Medlem
Såhär svarade SAS mig. Jag har bett om underlag för det han hänvisar till. Samt en frågeställning om dom alltså menar att jag behöver göra en ändring i min bokning för att få skatten åter.

—————

Hej Mattias

Den Amerikanska transportavgiften för internationella ankomster (USAS) och avgångar (USAP) skall debiteras på resor som bokades från och med 23:e februari 2021 till och med 4:e maj 2021.

Eftersom dina resor med referens XXXXXX, XXXXXX och XXXXXX bokades innan perioden så har det inte tagits ut några sådana skatter på dem.

Men eftersom du bokade din resa med referens XXXXXX den 4:e maj så har du blivit debiterad dessa avgifter, vilket är korrekt.

Har du fler frågor är du välkommen åter.
Låter extremt märkligt att skatten ”skall debiteras” under dessa datum.
 
”Just for the record" så är detta resultatet om jag ändrar min bokning i dagsläget. Vi får se om kundtjänst kan lösa detta utan att tvinga mig göra en smärre ändring. Suck.

upload_2021-5-18_22-34-38.png
 
Last edited:
Toppen