Senaste nytt

[Guide] Hitta fyra (4) awardplatser i Business class med Star Alliance flygbolag

Fredde18

Medlem
I denna tråd nämns SWISS och Lufthansa som bra, eller minst svåra kanske, alternativ till 4 st award i C-klass.
Vad säger erfarenheten här om USA, är det dessutom vissa destinationer man kan sikta in sig på för att lyckas med detta? Vi laddar för (när så medges) vår första någonsin C och första någonsin USA så vi är öppna för det mesta, på gott och ont. Tänkte mig tips på vilka städer jag ska hålla koll på, så kan jag snäva in vårt sökfönster litegrann.
 

Tonton

Medlem
I denna tråd nämns SWISS och Lufthansa som bra, eller minst svåra kanske, alternativ till 4 st award i C-klass.
Vad säger erfarenheten här om USA, är det dessutom vissa destinationer man kan sikta in sig på för att lyckas med detta? Vi laddar för (när så medges) vår första någonsin C och första någonsin USA så vi är öppna för det mesta, på gott och ont. Tänkte mig tips på vilka städer jag ska hålla koll på, så kan jag snäva in vårt sökfönster litegrann.

Swiss, Lufthansa och TAP tycker jag mig se 4+ platser i titt som tätt.

Denver och Miami ser jag just nu en del 4+ platser på nästa höst.

Även ganska mycket till MEX. Därifrån kan man sedan ta sig till många olika platser i Nordamerika.
 

RickardG

Medlem
I denna tråd nämns SWISS och Lufthansa som bra, eller minst svåra kanske, alternativ till 4 st award i C-klass.
Vad säger erfarenheten här om USA, är det dessutom vissa destinationer man kan sikta in sig på för att lyckas med detta? Vi laddar för (när så medges) vår första någonsin C och första någonsin USA så vi är öppna för det mesta, på gott och ont. Tänkte mig tips på vilka städer jag ska hålla koll på, så kan jag snäva in vårt sökfönster litegrann.
Min erfarenhet för att få fem biljetter i C till USA är att Swiss till Chicago är enklast. Därifrån blir det oftast ekonomi inom USA med United för att hamna dit vi vill, alternativt köpa sista sträckan. Barnen uppskattar Swiss i C, såväl bemötande som leksaker, mat och utbud av film.
 

Canadien

Medlem
I denna tråd nämns SWISS och Lufthansa som bra, eller minst svåra kanske, alternativ till 4 st award i C-klass.
Vad säger erfarenheten här om USA, är det dessutom vissa destinationer man kan sikta in sig på för att lyckas med detta? Vi laddar för (när så medges) vår första någonsin C och första någonsin USA så vi är öppna för det mesta, på gott och ont. Tänkte mig tips på vilka städer jag ska hålla koll på, så kan jag snäva in vårt sökfönster litegrann.
Lufthansa longhaul business har tidigare släppts först ca 180dagar innan avresa till Eurobonus. Swiss ca 300 dagar innan.
 

Kimmen00

Medlem
I denna tråd nämns SWISS och Lufthansa som bra, eller minst svåra kanske, alternativ till 4 st award i C-klass.
Vad säger erfarenheten här om USA, är det dessutom vissa destinationer man kan sikta in sig på för att lyckas med detta? Vi laddar för (när så medges) vår första någonsin C och första någonsin USA så vi är öppna för det mesta, på gott och ont. Tänkte mig tips på vilka städer jag ska hålla koll på, så kan jag snäva in vårt sökfönster litegrann.

Vi har åkt Lufthansa många gånger i C (familjen 4 st) och alltid vart nöjda. Finns ofta platser till Denver och Chicago etc.

Se här tex

Lufthansa Business till Denver och Steamboat | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 

JacobG

Medlem
I denna tråd nämns SWISS och Lufthansa som bra, eller minst svåra kanske, alternativ till 4 st award i C-klass.
Vad säger erfarenheten här om USA, är det dessutom vissa destinationer man kan sikta in sig på för att lyckas med detta? Vi laddar för (när så medges) vår första någonsin C och första någonsin USA så vi är öppna för det mesta, på gott och ont. Tänkte mig tips på vilka städer jag ska hålla koll på, så kan jag snäva in vårt sökfönster litegrann.

Har nyss lyckats boka 9 platser i C på samma flight med Swiss till och från USA, så kan bekräfta att de har en generös tillgång jämfört med de flesta andra Star Alliance-bolag. Kommer att flyga till Miami på utresan och från Chicago på hemresan. Har sett god tillgång hos Swiss på i princip alla deras USA-destinationer, men som tidigare inlägg anger så är Chicago nog den sträcka som har allra bäst tillgänglighet av vad jag kunnat se.

Även TAP via Lissabon har god tillgänglighet, men kan kännas drygt att först flyga 4+ timmar inom Europa innan man sätter sig på longhaul.
 

Linmet

Medlem
Kan tipsa om ”god” tillgång istanbul till Mauritius eller Cancun juni/juli nästa sommar med turkish 4 platser.

svåra är resan till istanbul men ekonomi finns med byte inom europa. Går säkert hitta sas plus/business också framförallt plus när sas släppt.
 

Fredde18

Medlem
Jag har kikat i gamla "posta din lyckade awardbokning"-trådar och gjort lite allmänna award-sökningar för Europa-Tokyo. De som redan lyckats boka till Japan är ju oftast ensamma eller 2 resenärer men att man bokar för 4 är ju mindre vanligt, av olika förklarliga skäl.

Även österut verkar ju Swiss vara en tillgång när man är fler än 1 eller 2 som reser ihop, vad gäller LH är det ju svårt att se just nu...
men ni som sökt, hur har det sett ut på exempelvis ANA, Eva, Asiana eller Singapore Airlines? Alltså de lite mer "exotiska" bolagen.

Väl medveten om att saker är som de är under corona men många här har ju rest och bokat även innan pandemin och kanske har erfarenhet från hur det varit innan.
 

Canadien

Medlem
SQ gick tidigare hyffsat lätt om man var ute 355 dagar i förväg. Men nu går det ju inte att boka dem med Eurobonus. LH släpper till eurobonus ca 4-6mån innan avresa så då kan man hitta 4+ platser på vissa flyg.
 
Toppen