Senaste nytt

Grundligt förhör vid incheckning, Delta - Är det vanligt ?

AABack2ARN

Medlem
Japp. AA sätter en liten lapp på baksidan som det står SECURITY/ICTS på. Jag tror att om man inte har den vid kontrollen innan boarding kommer man få hela batteriet med frågor. Kan uppstå om man har webincheckning så att man inte behöver passera transitdisk eller lounge.

De amerikanska flygbolagen har nog gjort detta till ett krav som ska gälla alla passagerare men det verkar vara mer av en rekommendation från TSA om man överhuvudtaget behöver göra det - vilket de europeiska bolagen anammar.
 

Jonas C

Medlem
Hade en liknande upplevelse på Shannon med Uninental, där de hade satt upp en checkpoint innan incheckningen. Massvis med economy pax som snabbt seglade förbi medan jag fick utstå frågeställningen. I Istanbul hade de också en checkpoint innan gaten där de kollar visum och security. Märkte i sista sekund att jag fått SSSS på boardingkortet då det stod med pyttesmå bokstäver. Med tanke på att 9/11 terroristerna satt i First är det ganska logiskt att vissa premiumpassagerare tvingas utstå denna behandling, i synnerhet om man reser på enkelbiljett.

Från och inom USA har jag aldrig fått några frågor.
 

chazzie

Medlem
Jag känner även igen alla punkter, blev förhörd i gaten på OSL av en bastant dam som pratade engelska, mer eller mindre, men precis de där frågorna, vad man hade för elektronik och vem som packat osv... Jag fick även den där lilla klisterlappen på passet och fick lämna adressen för första natten i USA för tredje eller fjärde gången om man räknar ESTA, flygbolaget mm...

Det gör mig inte mycket, det blir lite komiskt när man inte åker så ofta i alla fall, men det känns väldigt overkill =}
 

Alx

Medlem
Jag som reser väldigt ofta till USA får ibland (kanske 1/10 resor) liknande frågor men ser inga som helst problem med det. Det är ju inte direkt några svårbesvarade frågor de ställer! ;)

Tycker man att det utgör ett stort problem att behöva besvara dessa frågor rekommenderar jag att man flyger med europeiska flygbolag. Där har jag bara råkat ut för liknande utfrågningar en gång. Det var på Lufthansa från Frankfurt.
 

lnixon

Medlem
Delta från AMS är tydligen samma sak.

Jag tror att om agenterna är rätt tränade är det här en effektivare säkerhetsåtgärd än all millimeterradar i världen. Det viktiga är knappast vad man svarar på frågorna, utan hur man beter sig. Att för en erfaren agent dölja att man har något att dölja är svårt.
 

micsjo

Medlem
Det er simpelthen for længe siden jeg har været i USA (og til dels Canada)! Det er altid semi underholdende med det quiz-show man udsættes for ved check-in, immigration og til tider i tolden...

Och bland många überintelligenta frågor så den om man var medlem i nazistpartiet i Tyskland innan andra världskriget? Eller om man har tänkt att begå brott under sin vistelse i USA?

Eller den där myndigheten man ska kontakta om man har förslag på hur man kan förbättra blanketten! Det står i mikrostil på kanten av blanketten. Är det någon som har gjort det? Och fått något svar?
 

Fedup

Medlem
Jag som reser väldigt ofta till USA får ibland (kanske 1/10 resor) liknande frågor men ser inga som helst problem med det. Det är ju inte direkt några svårbesvarade frågor de ställer! ;)

Tycker man att det utgör ett stort problem att behöva besvara dessa frågor rekommenderar jag att man flyger med europeiska flygbolag. Där har jag bara råkat ut för liknande utfrågningar en gång. Det var på Lufthansa från Frankfurt.

Håller med helt. Det enda jag kan säga, om ni tycker att dem amerikanskt baserade bolagens frågeställningar är jobbiga.. Flyg till/från Israel. Obehagligare utfrågning får man fan leta efter.
 
Toppen