Senaste nytt

Grundligt förhör vid incheckning, Delta - Är det vanligt ?

AABack2ARN

Medlem
Om det skulle vara ett krav att fråga passagerarna om baggage etc. så skulle nog alla bolag tvingas genomföra denna charad om de vill flyga till USA. Det var dessutom väldigt många år sedan som jag utsattes för dessa frågor vid resa från USA.

Jag tror detta är möjligtvis en rekommendation som TSA har kommit med som de amerikanska flygbolagen är mer villiga att genomföra. Undrar om den inte kom till efter Lockerbie-händelsen.
Holloman: att du fick dina väskor genomsökta har inte med eventuella frågor vid incheckningen (vilket du troligen inte fick några eftersom du flög Lufthansa). De särskiljer aldrig passagerare beroende på klass i tullfiltret - och skall inte heller göra det tycker jag.
 

Holloman

Medlem
Om det skulle vara ett krav att fråga passagerarna om baggage etc. så skulle nog alla bolag tvingas genomföra denna charad om de vill flyga till USA. Det var dessutom väldigt många år sedan som jag utsattes för dessa frågor vid resa från USA.

Jag tror detta är möjligtvis en rekommendation som TSA har kommit med som de amerikanska flygbolagen är mer villiga att genomföra. Undrar om den inte kom till efter Lockerbie-händelsen.
Holloman: att du fick dina väskor genomsökta har inte med eventuella frågor vid incheckningen (vilket du troligen inte fick några eftersom du flög Lufthansa). De särskiljer aldrig passagerare beroende på klass i tullfiltret - och skall inte heller göra det tycker jag.

Rätt, men de hade en spejare som gick och ställde frågor innan immigration. Han kritade dit något på min tulldeklaration och det räckte för att skicka mig till tullkontroll och jag som tyckte jag svarade så ärligt och såg så städad ut. Att åka till Seattle bara för resan dit och hem är förstås väldigt skumt om man inte hänger på businessclass.se
 
Det er simpelthen for længe siden jeg har været i USA (og til dels Canada)! Det er altid semi underholdende med det quiz-show man udsættes for ved check-in, immigration og til tider i tolden...
 

Fedup

Medlem
Om det skulle vara ett krav att fråga passagerarna om baggage etc. så skulle nog alla bolag tvingas genomföra denna charad om de vill flyga till USA. Det var dessutom väldigt många år sedan som jag utsattes för dessa frågor vid resa från USA.

Jag tror detta är möjligtvis en rekommendation som TSA har kommit med som de amerikanska flygbolagen är mer villiga att genomföra. Undrar om den inte kom till efter Lockerbie-händelsen.
Holloman: att du fick dina väskor genomsökta har inte med eventuella frågor vid incheckningen (vilket du troligen inte fick några eftersom du flög Lufthansa). De särskiljer aldrig passagerare beroende på klass i tullfiltret - och skall inte heller göra det tycker jag.

Rekommendation är helt klart ett bättre ord. Fel av mig.
 

jumbooze

Medlem
Senaste gången i Canada hade jag nästan alla fel, kort vistelse, kreativ routing, mjölkprodukt i baggaget, för mycket sprit, allt deklarerat på korten och jag bara seglade igenom :rolleyes:
 

fcx

Medlem
Fått liknande förhör i gaten på europeisk flygplats, när vi står och väntar på att boardingen ska börja, av amerikansktalande personal.
 

AABack2ARN

Medlem
Ett vanligt tillvägagångsätt är följande

Om man checkar in med AA i London kommer man få frågor om baggaget innan incheckningen samt ett par kompletterande frågor innan boarding där de bland annat frågar om man tagit emot något på flygplatsen från något annat än en butik samt att man har haft uppsikt på baggaget under hela tiden.

Flyger man via London kommer man få de inledande frågorna innan man hämtar ut nya boardingpass i London i transferdiskarna (vilket behövs i ganska många fall) samt samma fråga om vad man fått på flygplatsen.

Om man inte behöver checka in i London eller på transferdisken kan man få kompletterande frågor innan boarding.
 

Flood

Medlem
Har flugit med lite blandade bolag till USA, så svårt att säga något generellt, men enda gången med Delta vid incheckningen CPH-ATL är de jag kommer ihåg som mest noggranna. De gick runt och förhörde i check in-kön och man fick t.o.m. ett litet klistermärke på passet som sade "Delta approved". Det har jag aldrig fått av någon annan...
 

mha321

Medlem
När jag flög United från arlanda till new york för någon månad sedan så fick jag stå och vänta en lång stund i premiumkön till incheckning för att vänta på en person som skulle ställa de frågorna. Under tiden tog de massor av Eco pax i själva incheckningen (både vanliga och premium) eftersom de hade en frågeperson i sin kö. Så det är definitivt inte frivilligt på den nivån, de var väldigt tydliga med att de inte fick checka in någon som inte fått frågorna, och att bara vissa personer var godkända för att ställa frågorna. Låter ju som ett myndighetskrav, men jag har aldrig varit med om det på SAS från Arlanda till USA..

Som grädde på moset fick jag även de underbara fyra S på boardingkortet - något som väl inte heller händer med SAS, eller så vitt jag vet andra europeiska bolag.

Bland de första genom gaten och bland de sista på flyget. Underbart sätt att börja resan..
 
Toppen