Senaste nytt

Gissning när Japan öppnar igen? - ANA First ombokad utan avisering = måste ombokas...

Maja

Medlem
Om du bokar av pga att de ändrat bokningen blir väl vouchern giltig igen i 30 dagar då du kan boka annat.

Apropå ombokningar har jag haft samma problem med mina bokningar. När de bokar om så känner systemet inte av connectionflygningarna så det blir galet. Man måste ringa in och ändra dom. Det har jag gjort otaliga gånger innan jag nu kom iväg. Så du har 2 alt men jag skulle inte ligga kvar med galna anslutningar men det är jag.
Jag ligger inte kvar med galna anslutningar. Jag valde att boka om från oktober 2021 till maj 2022 då jag gjorde bedömningen att jag inte tror att Japan kommer öppna så jag kan komma in.

Om jag hade bokat av så hade jag helt rätt fått tillbaka min voucher med 30 dagars giltighet. Dock då målet är att flyga min First First och jag inte är sugen på att försöka åka till Mexico med Lufthansa just NU så är det bara ANA som jag kan boka under rådande omständigheter. Då jag är väldigt styrd av skolloven så fanns det inte många datum att spela på. Så resan bokades helt enkelt om istället för att avbokas och sedan bokas på nytt. Dumt gjort kanske i efterhand de de strulat till det med poängåterbetalningen då det ej fanns några First lediga på mina möjliga datum när jag skulle flyga hem. Men, men den fighten får jag ta här de kommande dagarna när jag har fått svar på mitt mail som redan är skickat till Diamond-mailen där jag påpekat deras fel.
 

Homer

Medlem
July 6, 2021 11:11 JST
Christopher LaFleur, special adviser and former chairman of the American Chamber of Commerce in Japan, has asked the Japanese government to ensure that free entry is guaranteed for vaccinated foreign travelers from countries that lift entry restrictions for such travelers from Japan.

"This recognition ought to be reciprocal," LaFleur said in a recent interview. If "the U.S. is to recognize the Japanese documents then Japan should be willing to recognize the U.S. documents. That's a challenge for governments... And hopefully we will get that sort of mutual recognition system established quickly," added LaFleur, who served previously as U.S. ambassador to Malaysia and is well versed in Asian diplomacy.

Japan needs mutual recognition for 'vaccine passports': AmCham - Nikkei Asia
 
Min bokning är i December och har inte ändrats (än).
Kan jag boka om den själv om jag vill med utgången voucher eller bara om de själva ändrar / ställer in resan?

Jag kämpade rätt bra för att få till denna resa då därför ser jag inte fram emot att behöva hitta en ny resa i First med ANA.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Min bokning är i December och har inte ändrats (än).
Kan jag boka om den själv om jag vill med utgången voucher eller bara om de själva ändrar / ställer in resan?

Jag kämpade rätt bra för att få till denna resa då därför ser jag inte fram emot att behöva hitta en ny resa i First med ANA.

De ändrade i texten för ett tag sedan och lade till sista raden bonusresor t.o.m. den 31 augusti 2021


Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om utan avgift.
Ombokningen måste göras via SAS Customer Service, före flygningens avgång.

Gäller för bonusresor t.o.m. den 31 augusti 2021.



Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS
 

Maja

Medlem
Min bokning är i December och har inte ändrats (än).
Kan jag boka om den själv om jag vill med utgången voucher eller bara om de själva ändrar / ställer in resan?

Jag kämpade rätt bra för att få till denna resa då därför ser jag inte fram emot att behöva hitta en ny resa i First med ANA.
Som din bokning inte är ändrad än varför ge upp hoppet redan nu om att du inte kan åka? Håll kvar vid den och om det blir några ändringar så får du ta ställning till det då. Med lite tur så kanske de öppnar upp Q4 och då kan du åka. :)
 
Som din bokning inte är ändrad än varför ge upp hoppet redan nu om att du inte kan åka? Håll kvar vid den och om det blir några ändringar så får du ta ställning till det då. Med lite tur så kanske de öppnar upp Q4 och då kan du åka. :)

Förbereder mig på det värsta bara!
 

Maja

Medlem
Förbereder mig på det värsta bara!
Jag förstår det så klart då jag själv har slitit enormt för att få ihop min First och nu har fått boka om för 5:e gången och blivit av med hemresan även i First.

I och med att reglerna är ändrade så ska du ju inte kunna boka om, men vi vet ju alla att reglerna inte alltid efterföljs, så ring in och kolla i så fall om du har andra tänkbara datum under 2022 som du önskar åka istället isf?
 

Johanna

Medlem
Jag ligger inte kvar med galna anslutningar. Jag valde att boka om från oktober 2021 till maj 2022 då jag gjorde bedömningen att jag inte tror att Japan kommer öppna så jag kan komma in.

Om jag hade bokat av så hade jag helt rätt fått tillbaka min voucher med 30 dagars giltighet. Dock då målet är att flyga min First First och jag inte är sugen på att försöka åka till Mexico med Lufthansa just NU så är det bara ANA som jag kan boka under rådande omständigheter. Då jag är väldigt styrd av skolloven så fanns det inte många datum att spela på. Så resan bokades helt enkelt om istället för att avbokas och sedan bokas på nytt. Dumt gjort kanske i efterhand de de strulat till det med poängåterbetalningen då det ej fanns några First lediga på mina möjliga datum när jag skulle flyga hem. Men, men den fighten får jag ta här de kommande dagarna när jag har fått svar på mitt mail som redan är skickat till Diamond-mailen där jag påpekat deras fel.
Jag måste ha läst slarvigt och missuppfattat
 

Homer

Medlem
Japan is making final preparations to shorten the period of quarantine for people fully inoculated against COVID-19 from 14 to 10 days and allow them to immediately self-isolate at home, even when returning from higher-risk locations, the health ministry said Friday.

The change will most likely take effect from October, according to reports citing government sources.

Following the planned change, those who present proof that they have been fully vaccinated against COVID-19 will be able to observe the shorter quarantine period at home. It is not yet clear what will constitute acceptable evidence, although Japan and other nations have begun issuing vaccine passports for overseas travel.

But even under the eased quarantine protocol, inoculated people will reportedly be required to undergo tests for COVID-19 on the 10th day of quarantine. Only those who test negative will be exempted from the full 14-day self-isolation period.

However, some restrictions will most likely remain unchanged. The use of public transport during the 14-day quarantine period will not be allowed — the only permitted ways to go from the point of entry to the quarantine location are private taxi services, dedicated train cars or car rental services.


Japan to loosen quarantine rules for fully vaccinated arrivals from October | The Japan Times
 
Toppen