Senaste nytt

Gissning när Japan öppnar igen? - ANA First ombokad utan avisering = måste ombokas...

J1981

Medlem
Kan tyvärr inte bidra i tråden, men sitter lite i samma tankegångar (fast för nyår) och funderar även på hur det kan tänkas bli i first även om flygresan går... Vad tror ni, är mask-kravet kvar om de öppnar?

En annan fråga är ju hur det blir på plats i Tokyo, fast det kanske kan slå åt båda hållen om det nyss öppnat upp... En fördel att det KANSKE är färre turister och ställen som är hungriga på gäster, en nackdel att servicesektorn kanske är ringrostig och det kan finnas krav på tex mask kvar. Vad tror ni?

Då japan långt innan covid har haft en maskbärande kultur vid sjukdom (omtanke för andra), vid pollentider etc så tror jag att mask kommer vara det normala en bra tid framöver i städerna. Dom har ingen lag på att bära mask på allmän plats med man gör det för att man ska. Rekommenderas mask så kommer 99/100 ha det. Man rättar in sig i ledet, man sticker inte ut etc.

Det kommer garanterat vara lugnare på plats, vilket är skönt mot överfullt som innan. Ang service sektorn så ser jag inga större problem. Saker kommer ha kommit igång innan dom släpper in turister. Japan aldrig haft någon riktigt lockdown som många andra länder. Deras "state of emergency" är ganska likt det vi har haft här hemma. Mycket rekommendationer, stanna hemma, res inte, håll avstånd etc. Verksamheter har fått stöd mot att dom följt rekommendationerna, tex stänga tidigare, inte sälja alkohol efter ett visst klockslag.
 

Maja

Medlem
Vi har en revenue bokad där ett leg är FRA-HND den 23e oktober med ANA i The Room. Den finns fortfarande kvar men har blivit flyttad fram och tillbaka på dagen flera gånger, har inga stora förhoppningar att komma iväg och även om de öppnar upp för fullvaccinerade så har vi två barn som ska med och där verkar alla länder agera olika.

Jag har varit i Tokyo två gånger i mitten av maj precis efter Golden Week. Det är perfekt tillfälle att åka dit, väldigt få inhemska turister då de nyss varit lediga och ingen stor del utländska heller. Vädret brukar vara riktigt behagligt (för stadssemester) och det är innan regnperioden drar igång i Juli.
Jag har en 2-4-1 med SAS i början på november med dottern och kommer hamna i samma situation där då jag kommer vara fullvaccinerad men inte hon som är 12 år. Så vi får väl helt enkelt avvakta och se vad hösten för med sig på den fronten.
 

Homer

Medlem
Har min First First bokad med ANA t&r i oktober (ombokad från december 2019 till maj 2020 till oktober 2020.

Upptäckte av en slump i helgen när jag gick igenom alla mina resor att det plötsligt är inställda flighter.

LHR-HND den 17/10 är inställda och istället är jag ombokad till den 18/10. Har plötsligt en layover på 26h!

Hemresan HND-LHR är också inställd den 24/10 och ändrad till den 25/10, men här ligger mina anslutningar från LHR-CPH-GOT kvar den 24/10. Med andra ord, det har hänt en hel del med denna bokning som inte går ihop sig längre. Ingen notis i appen, via sms eller mail! :eek::mad:

Så den stora frågan är givetvis om jag ska fortsätta ha is i magen och ringa in och boka om mina anslutningar bara och hoppas att det ska gå att resa i oktober? Alternativ nummer två är att boka om resan till maj 2021. Dock hittar jag inte First på hemresan och får nöja mig med Business hem med ANA isf. Vore skoj att få testa såväl First som Business i The Room. Så det kan vara ett helt okej byte sett så.

Vouchern har av förklarliga skäl gått ut för väldigt länge sedan och idag kan jag inte ens minnas vad jag har betalat i skatter etc, men visst borde jag få tillbaka poäng? Jag vill minnas att jag har betalat 225 000 poäng och åker jag First ena vägen och Business andra vägen så bör det landat på 195 000 poäng väl?

Gör jag en avbokning så vet jag att jag får tillbaka min 2-4-1-voucher med en ny giltighetstid på 30 dagar. Just nu hjälper inte det mig så mycket då det bara öppnar upp för nya bokningsmöjligheter med ANA under juni-juli. Inga månader som jag är jättesugen på att åka dit p.g.a vädret framför allt.

Så den stora frågan - någon som har några indikationer på när Japan kan tänkas öppna upp för turister?

Delfråga två - hur är vädret i Tokyo i slutet på maj? Regnigt?


Om du bokar om så kan du ju inte på eget initiativ ändra dig senare
Om du bokar av så får du, som du själv påpekar, en ny voucher som du har 30 dagar att fundera på vad du ska använda den till.
Så även om du använder den nya vouchern för att boka Tokyo nu, så kan du ju inom 30 dagar
ändra och boka om t.o.m. boka ett helt annat resmål.
 

Maja

Medlem
Om du bokar om så kan du ju inte på eget initiativ ändra dig senare
Om du bokar av så får du, som du själv påpekar, en ny voucher som du har 30 dagar att fundera på vad du ska använda den till.
Så även om du använder den nya vouchern för att boka Tokyo nu, så kan du ju inom 30 dagar
ändra och boka om t.o.m. boka ett helt annat resmål.
Jag har redan valt att boka om då resemålet är fast. Återstår bara att se när/om jag får mina 15.000 EB-poäng återbetalad då det blev Business på hemvägen istället för Frist som var bokat i originalbokningen. Jag räknade på att jag fick 30 dagar till på mig om jag hade valt att boka av och sedan boka nytt. Det skulle inte hjälpa mig alls så det bara skulle öppna upp för avgångar under juni/juli, vilket redan är uppbokat med andra resor.

Håller tummarna nu att detta blir bra och att SAS kan få tummen ur och räkna om min poängkostnad så jag kan få tillbaka mina poäng och att Japan har öppnat upp till maj 2022.
 

Johanna

Medlem
Om du bokar av pga att de ändrat bokningen blir väl vouchern giltig igen i 30 dagar då du kan boka annat.

Apropå ombokningar har jag haft samma problem med mina bokningar. När de bokar om så känner systemet inte av connectionflygningarna så det blir galet. Man måste ringa in och ändra dom. Det har jag gjort otaliga gånger innan jag nu kom iväg. Så du har 2 alt men jag skulle inte ligga kvar med galna anslutningar men det är jag.
 
Toppen