Senaste nytt

Gissning när Japan öppnar igen? - ANA First ombokad utan avisering = måste ombokas...

Maja

Medlem
Har min First First bokad med ANA t&r i oktober (ombokad från december 2019 till maj 2020 till oktober 2020.

Upptäckte av en slump i helgen när jag gick igenom alla mina resor att det plötsligt är inställda flighter.

LHR-HND den 17/10 är inställda och istället är jag ombokad till den 18/10. Har plötsligt en layover på 26h!

Hemresan HND-LHR är också inställd den 24/10 och ändrad till den 25/10, men här ligger mina anslutningar från LHR-CPH-GOT kvar den 24/10. Med andra ord, det har hänt en hel del med denna bokning som inte går ihop sig längre. Ingen notis i appen, via sms eller mail! :eek::mad:

Så den stora frågan är givetvis om jag ska fortsätta ha is i magen och ringa in och boka om mina anslutningar bara och hoppas att det ska gå att resa i oktober? Alternativ nummer två är att boka om resan till maj 2021. Dock hittar jag inte First på hemresan och får nöja mig med Business hem med ANA isf. Vore skoj att få testa såväl First som Business i The Room. Så det kan vara ett helt okej byte sett så.

Vouchern har av förklarliga skäl gått ut för väldigt länge sedan och idag kan jag inte ens minnas vad jag har betalat i skatter etc, men visst borde jag få tillbaka poäng? Jag vill minnas att jag har betalat 225 000 poäng och åker jag First ena vägen och Business andra vägen så bör det landat på 195 000 poäng väl?

Gör jag en avbokning så vet jag att jag får tillbaka min 2-4-1-voucher med en ny giltighetstid på 30 dagar. Just nu hjälper inte det mig så mycket då det bara öppnar upp för nya bokningsmöjligheter med ANA under juni-juli. Inga månader som jag är jättesugen på att åka dit p.g.a vädret framför allt.

Så den stora frågan - någon som har några indikationer på när Japan kan tänkas öppna upp för turister?

Delfråga två - hur är vädret i Tokyo i slutet på maj? Regnigt?
 

mha321

Medlem
Jag tror det kommer dröja. Särskilt med de politiska spänningar som OS ger (med många som anser att det inte skulle hållas osv).

Personligen skulle jag se det som en positiv överraskning om de öppnade före årsskiftet. Man vet aldrig, men jag tror inte det. Jag skulle sikta mot Q2 för att minska risken för ytterligare en ombokningsrunda.
 

Maja

Medlem
Jag tror det kommer dröja. Särskilt med de politiska spänningar som OS ger (med många som anser att det inte skulle hållas osv).

Personligen skulle jag se det som en positiv överraskning om de öppnade före årsskiftet. Man vet aldrig, men jag tror inte det. Jag skulle sikta mot Q2 för att minska risken för ytterligare en ombokningsrunda.
Tror du har rätt och det känns som om det är läget att omboka ASAP isf. till Q2.

Dotterns och min 2-4-1 med SAS till Tokyo under höstlovet får ses som en bonus om den går att genomföra, annars får den bokas om också när planet blir inställt alt. om man ej kommer in.
 

J1981

Medlem
Innan har många pratat om någon form av turism/öpnnande av gränser i okt, men jag börjar tvivla på detta år. Fallen stiger just nu i Tokyo, och många räknar med en ny "state of emergency".
Beror även mycket på vad som händer under os. Kommer inte någon ny spik efter det så börjar dom nog öppna lite smått i okt/nov. Men lär inte vara öppna gränser rakt av, kanske något form av gröna listor med länder som kan få besöka, affärsresenärer först etc.

Dom har börjat få fart i vaccinationen efter en klassisk japansk trög start, och trycker ut närmare 1 miljon doser om dagen. Okt/nov räknar dom med att alla som vill ha vaccin ska vara vaccinerade.

Jag har min nästa japan resa bokad i feb, men bokade nyligen en backup i maj, men dock mest för att det fanns c biljetter tällgängliga och flypremium. Jag räknar med att jag ska komma iväg i feb.

Ang Tokyo i slutet av maj så är det en riktigt bra tid. Det är innan "regn perioden" som är typ mitten av juni. Det är lagom varmt, sommar hettan har inte kommit än. Även lite mindre turister.
 

Maja

Medlem
Tack @J1981 för din input ang väderläget och prognosen. Har också följt att det ev. är på gång med nya "state of emergency" p.g.a. ökade smittotal och då har inte ens OS börjat...

Ska se om jag lyckas boka om min resa imorgon och vad det kan bli istället. Är extremt låst när jag kan åka p.g.a flera andra bokade resor under våren samt tillgång till lediga lov och få extra semesterdagar så att säga (en klar nackdel när man är lärare att det är svårt att få till resor utanför loven), men med innestående komp och en förhoppningsvis snäll chef så kanske det kan gå vägen. :)
 

Homer

Medlem
Japan lobbies countries to accept its vaccine passport - Nikkei Asia

TOKYO -- Japan will ask other countries to ease entry requirements for holders of its COVID-19 vaccination certificate
while exploring reciprocal moves for incoming travelers as part of a push to revive international travel.

Under the diplomatic rule of reciprocity, countries are expected to mutually impose or lift entry measures.
So Tokyo will need to ease its own entry requirements -- proof of negative tests within 72 hours and 14-day quarantines
-- for such restriction-free travel to take off.



Japan aims to issue vaccination passports by end of July for overseas travel | The Japan Times
 

bvs

Medlem
Har min First First bokad med ANA t&r i oktober (ombokad från december 2019 till maj 2020 till oktober 2020.

Upptäckte av en slump i helgen när jag gick igenom alla mina resor att det plötsligt är inställda flighter.

LHR-HND den 17/10 är inställda och istället är jag ombokad till den 18/10. Har plötsligt en layover på 26h!

Delfråga två - hur är vädret i Tokyo i slutet på maj? Regnigt?

Vi har en revenue bokad där ett leg är FRA-HND den 23e oktober med ANA i The Room. Den finns fortfarande kvar men har blivit flyttad fram och tillbaka på dagen flera gånger, har inga stora förhoppningar att komma iväg och även om de öppnar upp för fullvaccinerade så har vi två barn som ska med och där verkar alla länder agera olika.

Jag har varit i Tokyo två gånger i mitten av maj precis efter Golden Week. Det är perfekt tillfälle att åka dit, väldigt få inhemska turister då de nyss varit lediga och ingen stor del utländska heller. Vädret brukar vara riktigt behagligt (för stadssemester) och det är innan regnperioden drar igång i Juli.
 

Firetee

Medlem
Kan tyvärr inte bidra i tråden, men sitter lite i samma tankegångar (fast för nyår) och funderar även på hur det kan tänkas bli i first även om flygresan går... Vad tror ni, är mask-kravet kvar om de öppnar?

En annan fråga är ju hur det blir på plats i Tokyo, fast det kanske kan slå åt båda hållen om det nyss öppnat upp... En fördel att det KANSKE är färre turister och ställen som är hungriga på gäster, en nackdel att servicesektorn kanske är ringrostig och det kan finnas krav på tex mask kvar. Vad tror ni?
 

Remains

Medlem
Jag hade en bokning till Tokyo via Bejing den 22/9. I veckan fick jag meddelande om att ANA flighten från Kina till Japan var inställd.

Tyckte det var lika bra att avboka alltihop, fick tillbaks poäng och voucher på direkten. Hittade två SAS C CPH-HND den 27/5 som jag bokade istället. Fick ta plus hem, totalt 167.000 poäng för två pers.
 
Toppen