Senaste nytt

Gissa flygplatsen!

EricT

Medlem
Jag trodde nästan det med men sedan såg jag att det var en landremsa till fastlandet. Osakaön börjar väl med en minitunnel innan man kommer upp på bron? ön känns mindre
 
Last edited:

henrik l

Medlem

Japp och Jacob hade rätt om flygplatsen riktiga namn.Stämmer att Disneyland ligger lite före flygpltsen,man byter metro stationen före Tung Chung. Bilden är tagen från linbanan som går mellan Tung Chung och Nong Ping med Tian Tan Buddha, som tydligen skall vara världen största sittande brons Buddha. Kan rekommenderas om ni besöker HK. Såg den första gången från sjösidan mellan HK och Macau och insåg efter ett tag att det måste vara en Buddhastaty på toppen av berget.

DSCN7836.jpg
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Misstänkte ett visst ställe och efter att ha sökt på Magino's koordinater hamnade jag där, BMA. Men var varför numrerade man T4 och T5? Kom inte T2 senare?
 

JonW

Medlem
Jodå, T5 är äldst, T4 kom sen och därefter T3/T2. Med denna utsökta logik är visst tanken att T1 ska bli den sista terminal man bygger.
I alla fall åt det hållet, annars får man väl fortsätta med T0, T-1 osv.
 

JonW

Medlem
Snackade med en taxichaffis som berättade att typ följande konversation med icke stockholmare utspelade sig varje vecka:

- Till Arlanda, tack
- Visst, vilken terminal?
- Eeeh, jag är inte säker men det borde väl vara ettan. Vi provar med det.
 

vicce

Medlem
Jodå, T5 är äldst, T4 kom sen och därefter T3/T2. Med denna utsökta logik är visst tanken att T1 ska bli den sista terminal man bygger.
I alla fall åt det hållet, annars får man väl fortsätta med T0, T-1 osv.

Taget från Wikipedia (ska med andra ord tas med en nypa salt).

"Det finns ingen Terminal 1. Det finns olika uppgifter om varför det blivit så. En uppgift gör gällande att siffran har reserverats för en eventuell framtida terminalbyggnad bredvid terminal 2, för att terminalerna även efter en sådan utbyggnad skall ligga i nummerordning. Det har också historiska skäl eftersom terminal 2 och 3 hette Inrikes 2 och Inrikes 3 när de var nya. En annan gör gällande att Bromma innehar terminal 1 i LFV:s egen förteckning över flygplatsterminaler i Stockholm."
 
Toppen