Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

Pho

Medlem
Jo men normala är att man är 2 cockpit och en flygvärdinna som kommer in kommer inte klara av 2 piloter ensam.

Jo, men om man nu rekryterar en flygvärdinna för ett självmordsuppdrag, så kan hon ju vänta in att den ene piloten går på toa, för att sedan be om att komma in och sätta sin djävulska plan i verket!

Det är alltid risker, men jag kan inte se att det skulle vara så mycket värre att man alltid ber om att ha två personer i cockpit än att någon lämnas ensam. Det finns alltid vägar runt för den som illvilligt vill skapa olyckor/kaos.
 

Alf

Medlem
Som någon tidigare skrev så kan man även medvetet kracha ett plan även om det är två piloter i cockpit så att ta in en flygvärdinna verkar vara en överreaktion. Det är nog en symbolisk handling för att lura några passagera att känna sej lugna. Jag kommer nog även fortsättningsvis att känna mej lugn även om den ena piloter går på toa.
 

Alf

Medlem
I en haveriutredning så tar man det man har oavsett källa...

Det kan man göra om man noterar i rapporten att det inte är validerat data. Men det är tveksamt om det håller i en kommande rättegång. Nu är det säkert inte aktuellt i detta fallet utan man hittar troligvis den andra svarta lådan och där finns den information som kommer att visa förloppet.
 
Jag och flightradar24 brukar vara oeniga om vissa saker. Vad jag skrev var att flygledningen inte tar emot alla dessa uppgifter som flightradar här visar, speciellt inte när man ställer in en ny höjd i autopiloten. Nu var det ett antal år sedan jag jobbade med dessa system så det kanske är ändrat, @crazy voyager kanske kan komplettera detta om vad som gäller i dagens flygledningssystem.
Vidare är flightradar24 inte ett kommersiellt certifierat system av någon luftfartsmyndighet så frågan är hur man ställer sig till bevisvärdet från data från detta system.

Där jag jobbar har vi mode S så vi ser MCP selected flight level i våra data blocks på radarn. Vi ser även indicated air speed, och om vi vill kan vi även dra upp mer data (t.ex. flygplanets Hex-kod, callsign, magnetisk kurs och säkert något mer).
 

fly4fun

Medlem
Jo, men om man nu rekryterar en flygvärdinna för ett självmordsuppdrag, så kan hon ju vänta in att den ene piloten går på toa, för att sedan be om att komma in och sätta sin djävulska plan i verket!

Det är alltid risker, men jag kan inte se att det skulle vara så mycket värre att man alltid ber om att ha två personer i cockpit än att någon lämnas ensam. Det finns alltid vägar runt för den som illvilligt vill skapa olyckor/kaos.

Risken är inte att ha 2 personer i cockpit... Risken är att man har gått ut i alla världens tidningar och sagt att man kommer tvinga in en person i cockpit, med några veckors utbilning, varje gång en pilot blir kvar ensam i cockpit.... Fullkomlig idioti som tyvärr kommer leda till en katastrof.
 

fly4fun

Medlem
Det kan man göra om man noterar i rapporten att det inte är validerat data. Men det är tveksamt om det håller i en kommande rättegång. Nu är det säkert inte aktuellt i detta fallet utan man hittar troligvis den andra svarta lådan och där finns den information som kommer att visa förloppet.

Jag vet inte var det är för rättegång till hänvisar till och de flesta domstolar tillämpar fri bevisprövning. Just nu bedrivs en haveriutredning där all bevis används inklusive ocertiferade mobiltelefoner. Ingen ifrågasätter att ljudet i filmen kommer från 4U9525 för att telefonen ej är cetiferad.

Oavsett certifering så har ett antal ettor och nollor tagits emot, och när man dekodar detta data så motsvarar det händelseförloppet. Hade det blivit fel på mottagningen så hade det blivit data som ej går att koda upp. Lyckligtvis är BEA mer positiva än dig och var snabbt ute för att säkra så många spår som möjligt vilket förhoppnignsvis ger en bra rapport...
 

henke12

Medlem
Där jag jobbar har vi mode S så vi ser MCP selected flight level i våra data blocks på radarn. Vi ser även indicated air speed, och om vi vill kan vi även dra upp mer data (t.ex. flygplanets Hex-kod, callsign, magnetisk kurs och säkert något mer).

Detta (Mode-S / WAM) kommer även till Sverige under 2015.
Huruvida det finns i Frankrike låter jag vara osagt men det är inte alls otroligt!
 

Delayed

Medlem
Risken är att man har gått ut i alla världens tidningar och sagt att man kommer tvinga in en person i cockpit, med några veckors utbilning, varje gång en pilot blir kvar ensam i cockpit.... Fullkomlig idioti som tyvärr kommer leda till en katastrof.
Varför skulle detta leda till en katastrof? En totalt förkrossande majoritet av alla människor kommer aldrig att ens komma på tanken att använda denna "nya kunskap" till något ont. Den mikroskopiska minoritet som kan tänkas göra något ont på grund av denna "kunskap" kan nog förvärva den ändå.

Personligen tror jag inte ett dugg på säkerhetssytem som förlitar sig på Security through obscurity - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Toppen