Detta är jag medveten om, men även inspelade data som används inom luftfarten skall göras i certifierade system för att få användas.
I en haveriutredning så tar man det man har oavsett källa...
Detta är jag medveten om, men även inspelade data som används inom luftfarten skall göras i certifierade system för att få användas.
Jo men normala är att man är 2 cockpit och en flygvärdinna som kommer in kommer inte klara av 2 piloter ensam.
I en haveriutredning så tar man det man har oavsett källa...
Jag och flightradar24 brukar vara oeniga om vissa saker. Vad jag skrev var att flygledningen inte tar emot alla dessa uppgifter som flightradar här visar, speciellt inte när man ställer in en ny höjd i autopiloten. Nu var det ett antal år sedan jag jobbade med dessa system så det kanske är ändrat, @crazy voyager kanske kan komplettera detta om vad som gäller i dagens flygledningssystem.
Vidare är flightradar24 inte ett kommersiellt certifierat system av någon luftfartsmyndighet så frågan är hur man ställer sig till bevisvärdet från data från detta system.
Det beror väl lite på vad hon/han har för "färdigheter"...Jo men normala är att man är 2 cockpit och en flygvärdinna som kommer in kommer inte klara av 2 piloter ensam.
Jo, men om man nu rekryterar en flygvärdinna för ett självmordsuppdrag, så kan hon ju vänta in att den ene piloten går på toa, för att sedan be om att komma in och sätta sin djävulska plan i verket!
Det är alltid risker, men jag kan inte se att det skulle vara så mycket värre att man alltid ber om att ha två personer i cockpit än att någon lämnas ensam. Det finns alltid vägar runt för den som illvilligt vill skapa olyckor/kaos.
Det kan man göra om man noterar i rapporten att det inte är validerat data. Men det är tveksamt om det håller i en kommande rättegång. Nu är det säkert inte aktuellt i detta fallet utan man hittar troligvis den andra svarta lådan och där finns den information som kommer att visa förloppet.
Där jag jobbar har vi mode S så vi ser MCP selected flight level i våra data blocks på radarn. Vi ser även indicated air speed, och om vi vill kan vi även dra upp mer data (t.ex. flygplanets Hex-kod, callsign, magnetisk kurs och säkert något mer).
Varför skulle detta leda till en katastrof? En totalt förkrossande majoritet av alla människor kommer aldrig att ens komma på tanken att använda denna "nya kunskap" till något ont. Den mikroskopiska minoritet som kan tänkas göra något ont på grund av denna "kunskap" kan nog förvärva den ändå.Risken är att man har gått ut i alla världens tidningar och sagt att man kommer tvinga in en person i cockpit, med några veckors utbilning, varje gång en pilot blir kvar ensam i cockpit.... Fullkomlig idioti som tyvärr kommer leda till en katastrof.