Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

Alf

Medlem
Aftonbladets händelseförlopp är en översättning från Inside the A320 - Exclusive: The final moments before the crash

Det mesta man kan läsa i tidslinjen stämmer överens med uppgifterna som kommit ut. Inklusive uppgiften från transpondern att höjden i autopiloten ändrades från 38,000 fot till 100 fot.

Transpondern som lämnar flygdata till flygledningen lämnar bara aktuell höjd och inga uppgifter från vad som ställs in i autopiloten. Hur autopiloten ställts in får man veta när man hittar den andra svarta lådan.
 

fly4fun

Medlem
Om nu kaptenen försökte komma in med koden, vet vi egentligen om han försökte? Kan det vara så att styrmannen på något vis inkapaciterats där inne och kaptenen inte hade koden till cockpit?

Troligtvis är det väl så som det beskrivits, men vet vi?

4-siffriga koden till cockpit känner all flygande personal på flygbolaget till, inklusive flygvärdinnor. Skulle koden komma på avvägar så är det inte hela världen eftersom en pilot har 30 sekunder på sig att blockera ett intrångsförsök med kod. Så att anta att 5 personer helt plötsligt glömt koden samtidigt som piloten svimmat låter helt osannolikt.
 
Om nu kaptenen försökte komma in med koden, vet vi egentligen om han försökte? Kan det vara så att styrmannen på något vis inkapaciterats där inne och kaptenen inte hade koden till cockpit?

Troligtvis är det väl så som det beskrivits, men vet vi?
Egentligen vet vi väl ingenting? Läste precis på expressen att styrman andades genom syrgasmasken (kan man höra det på ljudupptagningen?). Varför hade han satt på sig den? Skall man störta planet känns det ju lite onödigt?!
 

Alf

Medlem

Jag och flightradar24 brukar vara oeniga om vissa saker. Vad jag skrev var att flygledningen inte tar emot alla dessa uppgifter som flightradar här visar, speciellt inte när man ställer in en ny höjd i autopiloten. Nu var det ett antal år sedan jag jobbade med dessa system så det kanske är ändrat, @crazy voyager kanske kan komplettera detta om vad som gäller i dagens flygledningssystem.
Vidare är flightradar24 inte ett kommersiellt certifierat system av någon luftfartsmyndighet så frågan är hur man ställer sig till bevisvärdet från data från detta system.
 

fly4fun

Medlem
Transpondern som lämnar flygdata till flygledningen lämnar bara aktuell höjd och inga uppgifter från vad som ställs in i autopiloten. Hur autopiloten ställts in får man veta när man hittar den andra svarta lådan.

Nej, en transponder kan vissa enormt mycket information inkl. mängd vatten kvar i tankarna, nuvarande bränsleförbrukning, vikt, autopilotinställningar, temperatur, vind och mycket och mycket annat. Allt detta data måste dock förfrågas från en markstation och planet måste ha en modern transponder/dator som är kapable att hantera förfrågan och ge ett svar.

Eurocontrol testar just nu i Europa att efterfråga bl.a. autopilotinställningar för att kontrollera att piloten har rätt inställning. Detta görs via nått som heter BDS4,0 Mode S Operational Overview | Eurocontrol

mode-s-aircraft-parameters.png


Flightradar24 har spelat in allt rådata som har skickats från 4U9525 och analyserat detta data, funnit BDS 4,0 datat och där ser man hur piloten först under stigning först haft autopiloten på 30,000 fot, sedan 32,000 fot, sedan 38,000 fot och slutligen skruvar ner autopiloten från 38,000 till 100 fot.
 

fly4fun

Medlem
Jag och flightradar24 brukar vara oeniga om vissa saker. Vad jag skrev var att flygledningen inte tar emot alla dessa uppgifter som flightradar här visar, speciellt inte när man ställer in en ny höjd i autopiloten. Nu var det ett antal år sedan jag jobbade med dessa system så det kanske är ändrat, @crazy voyager kanske kan komplettera detta om vad som gäller i dagens flygledningssystem.
Vidare är flightradar24 inte ett kommersiellt certifierat system av någon luftfartsmyndighet så frågan är hur man ställer sig till bevisvärdet från data från detta system.

Datat kommer inte från Flightradar24 utan från flygplanets transponder. Flightradar24 har spelat in allt rådata och överlämnat detta till BEA för analys samt gjort en analys av samma data själva. Detta har aldrig varit inne på Flightradar24 server eller visats på Flightradar24 karta. Det handlar om dom odekodade ettorna och nollorna som kommit från flygplanets transponder.
 

Pho

Medlem
Jag skrev samma sak för 10 sidor sedan och fick alla emot mig på forumet. Men jag vidhåller att tvinga in en flygvärdinna i cockpit med en ensam pilot är en ENORM säkerhetsrisk. Att blir en flygvärdinna är en utbildning på några veckor/månader och något som t.ex. IS lätt skulle värva folk till att söka. Han/hon stoppar en lina/snöre i fickan, ena piloten går på toa och flygvärdinnan blir insläppt. Andra piloten sitter med ryggen mot dörren ser ingenting. Får ett snöre runt halsen och är strypt inom 30 sekunder. "Flygvärdinnnan" låser dörren och kraschar planet.

Frågan är inte OM detta kommer hända, utan NÄR detta kommer hända.

Nu vet ju inte jag hur flygbesättningar jobbar, men om en flygvärd(inna) ber piloterna/piloten att öppna dörren idag, skulle de inte göra det?! Jag tycker jag har sett dem öppna dörren ut mot kabinen många gånger under mina resor...

Min poäng är alltså att den risk du målar upp redan finns idag, om någon annan i besättningen skulle vilja komma in i cockpit så gör dom det redan innan denna förändring.
 

Alf

Medlem
Datat kommer inte från Flightradar24 utan från flygplanets transponder. Flightradar24 har spelat in allt rådata och överlämnat detta till BEA för analys samt gjort en analys av samma data själva. Detta har aldrig varit inne på Flightradar24 server eller visats på Flightradar24 karta. Det handlar om dom odekodade ettorna och nollorna som kommit från flygplanets transponder.

Detta är jag medveten om, men även inspelade data som används inom luftfarten skall göras i certifierade system för att få användas.
 

fly4fun

Medlem
Nu vet ju inte jag hur flygbesättningar jobbar, men om en flygvärd(inna) ber piloterna/piloten att öppna dörren idag, skulle de inte göra det?! Jag tycker jag har sett dem öppna dörren ut mot kabinen många gånger under mina resor...

Min poäng är alltså att den risk du målar upp redan finns idag, om någon annan i besättningen skulle vilja komma in i cockpit så gör dom det redan innan denna förändring.

Jo men normala är att man är 2 cockpit och en flygvärdinna som kommer in kommer inte klara av 2 piloter ensam.
 
Toppen