Senaste nytt

Frankrike i vinter? Corona m.m.

Har fått en hel del semesterdagar över pga sjukdom i sommar och coronaläget som det var och funderar nu spontant på att ta mig ner till Frankrike, främst Paris men är väldigt osäker hur läget är där med restriktioner och dylikt.

Är det olämpligt att åka dit öht i år eller vad säger ni? Ska ju eventuellt åka tåg eller flyg inom landet också är tanken. Men vill ju inte riskera hamna i utegångsförbud eller karantän heller.

Italien har ju tydligen infört hårdare restriktioner på vissa platser t.ex.
 
Saxat ifrån Rivieraklubbes informationsmail Fredagen 23 Oktober:

I gårdagens direktsända pressträff meddelade premiärminister Jean Castex att 38 nya departement, samt franska Polynesien, klassas som Alerte maximale - maximal varningszon. Castex konstaterar att Frankrike har drabbats av en andra våg av coronaviruset. Utegångsförbud mellan 21.00 - 06.00 gäller från och med fredag midnatt, 23 oktober, fram till och med den 5 december. Utegångsförbudet gäller för 46 miljoner fransmän. I nedanstående text är alla rödmarkerade ord klickbara och tar dig vidare till en länk.

karta_couvre_feu.png


Detta gäller under utegångsförbudet

Man får inte vistas utomhus mellan 21.00 - 06.00

Följande undantag accepteras:
  • Besök på nattöppna apotek, pharmacie de garde
  • För att uppsöka läkare
  • För att uppsöka sjukhus
  • Yrkesverksamma som förflyttar sig mellan hemmet och arbetsplatsen
  • Vid ankomst eller avresa med sent eller tidigt flyg eller tåg
  • För att hjälpa en person som har funktionsnedsättning
  • Hjälpa nära anhörig
  • Förflyttning i samband med familjerelaterade orsaker
  • För barnpassning
  • Vid kallelse till juridisk eller rättslig administrativ uppgift
  • För att gå ut med husdjur
Vid dessa tillfällen måste man fylla i ett intyg, att ladda ner i mobilen eller att printa ut. Du hittar intyget på inrikesdepartementets hemsida, och via följande länk finns det även en översättning till svenska.

Man riskerar böter på 135€ vid utgång om giltigt skäl och intyg saknas. De höjs till 375€ om de inte betalas i tid. Vid ny bot inom två veckor får man betala 200€, 450€ om den inte betalas i tid. Vid tre böter inom 30 dagar riskerar man ytterligare 3750€.
 

Senator

Moderator
Har fått en hel del semesterdagar över pga sjukdom i sommar och coronaläget som det var och funderar nu spontant på att ta mig ner till Frankrike, främst Paris men är väldigt osäker hur läget är där med restriktioner och dylikt.

Är det olämpligt att åka dit öht i år eller vad säger ni? Ska ju eventuellt åka tåg eller flyg inom landet också är tanken. Men vill ju inte riskera hamna i utegångsförbud eller karantän heller.

Italien har ju tydligen infört hårdare restriktioner på vissa platser t.ex.

Definiera vinter? här gäller just nu

coronavirus covid 19 – english | Gouvernement.fr
 

Osten

Medlem
Har fått en hel del semesterdagar över pga sjukdom i sommar och coronaläget som det var och funderar nu spontant på att ta mig ner till Frankrike, främst Paris men är väldigt osäker hur läget är där med restriktioner och dylikt.

Är det olämpligt att åka dit öht i år eller vad säger ni? Ska ju eventuellt åka tåg eller flyg inom landet också är tanken. Men vill ju inte riskera hamna i utegångsförbud eller karantän heller.

Italien har ju tydligen infört hårdare restriktioner på vissa platser t.ex.
Jag bor för närvarande stora delar av min tid i Paris, tror att tidigare svar ovan ger en klar bild över vilka restriktoner som gäller och kommer gälla en bra tid framöver. Några iaktaggelers härifrån; Jag har haft vänner som varit på besök över helger, alla säger att själva flygresan/tågresan fungera över förväntan, mindre kö etc. Finns självklart både för- och nackdelar med denna situation för någon som vill besöka Paris. Om ni kan ha överseende med att alltid bära mask samt vara hemma/på hotellet mellan 21-06, så får ni tillgång till alla stora turistattraktioner med endast (gissningsvis) 20% av hur många besökar som brukar vara på plats.

Som ett exempel besökte vi Louvren under helgen, cirka 10 personer framför i kön för att köpa biljett (Ej reserverad eller förköpt) samt att vi kunde gå raka vägen till Mona Lisa utan att ha några framför i kön för just den delen av museet, detta var omkring 13:00-14:00 en lördag.:)

Nackdelarna är självklart utelivet som man missar efter klockan 21, vilket även påverkar utbudet av restauranger att äta middag på, då vissa inte hunnit anpassa sig ännu och öppna tidigare utan helt sonika håller stängt istället. Går dock fortfarande att få bra mat om man anpassar dagen utifrån detta.

Olämpligt eller ej kommer nog alltid vara svårt att bedömma men håller man koll på eventuella nya restriktoner, bokar hotell/flyg ombokningsbart samt inte har några problem att ta hänsyn till ovan redan gällande restriktoner, så är det inte så problematiskt att åka till Paris.
 

Rickard_O

Medlem
Som ett exempel besökte vi Louvren under helgen, cirka 10 personer framför i kön för att köpa biljett (Ej reserverad eller förköpt) samt att vi kunde gå raka vägen till Mona Lisa utan att ha några framför i kön för just den delen av museet, detta var omkring 13:00-14:00 en lördag.:)
.
Ett tips om du bor i Paris och får besökare från Sverige som du måste guida runt på Louvren är att du tar reda på vart dom hemliga och köfria ingångarna finns ;)
Om jag inte minns fel finns en ingång direkt in i en galleria så tar man en rulltrappa ner direkt till biljetthallen när man kommer ut från tuben, stationen Palai Royal - Musee du Louvre.
Skulle gissa på att det är bara att googla sig fram så hittar du!

Min sambo bodde i Paris förut och var tvungen att ta fram ett schema med hur man skulle gå inne i Louvren för att korta ner tiden minimalt men ändå hinna se allt då alla som besökte henne ville gå dit!
 

Osten

Medlem
Ett tips om du bor i Paris och får besökare från Sverige som du måste guida runt på Louvren är att du tar reda på vart dom hemliga och köfria ingångarna finns ;)
Om jag inte minns fel finns en ingång direkt in i en galleria så tar man en rulltrappa ner direkt till biljetthallen när man kommer ut från tuben, stationen Palai Royal - Musee du Louvre.
Skulle gissa på att det är bara att googla sig fram så hittar du!

Min sambo bodde i Paris förut och var tvungen att ta fram ett schema med hur man skulle gå inne i Louvren för att korta ner tiden minimalt men ändå hinna se allt då alla som besökte henne ville gå dit!
Tack för tipset! Kommer säkerligen komma fler turistande vänner som vill besöka Louvren. Tyvärr envisas vissa med att de vill gå igenom ingången i pyramiden men jag ska försöka avstyra detta i framtiden, argumentet att vi slipper köandet hoppas slå hårdare.:)
 

Rickard_O

Medlem
Tack för tipset! Kommer säkerligen komma fler turistande vänner som vill besöka Louvren. Tyvärr envisas vissa med att de vill gå igenom ingången i pyramiden men jag ska försöka avstyra detta i framtiden, argumentet att vi slipper köandet hoppas slå hårdare.:)
Ställ dom i kön utanför pyramiden och säg att ni möts där inne om 2h, gå iväg och ät lunch och drick en flaska champagne medans dom står och ser dumma ut i kön! :cool:
 
Toppen