Senaste nytt

Frankrike förbjuder kortare inrikesresor

Fredrik

Medlem
Linköping skulle ju kvala inom reglerna, men det går ju inte flyg till Stockholm därifrån sedan länge. Att det inte är någon svensk ort som kommer i fråga är ju även en kombination av ett dåligt järnvägsnät och långsamma tåg (X2000 inräknat).

Det gick flyg till Gävle en gång i tiden men det försvann när det drogs tåglinje till Arlanda. Det finns fortfarande mer att göra med tågen till/från Arlanda men med tanke på en hel massa andra infrastrukturönskemål så är det nog bara att glömma.

I Frankrike går det riktiga snabbtåg så jag tror det här är ett slag i luften mestadels. De korta rutter som berörs är mest såna som folk flyger som en del av en längre resa.
 

Homer

Medlem
Artikeln svarar inte på en relevant fråga.
Gäller förbudet även flyg med anslutning vidare?

Nej, inte enligt den här pressreleasen från "Ministry of Ecological Transition (Ministère de l'Écologie) "


sid 11
Non-connecting flights will be banned where a train alternative in under 2.5 hours exists.
https://www.ecologie.gouv.fr/sites/default/files/2021.02_FrenchClimateLaw_PressKit.pdf

Om jag förstår det rätt gäller det bara inrikesresor dvs om jag t ex vill resa till Lyon så tar jag min transfer i BRU/AMS istället för CDG.
Det känns rätt mycket "plakatpolitik" bakom det...:(

"Resa till Lyon"??? varifrån ? och varför inte transfer på CDG?
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Om jag förstår det rätt gäller det bara inrikesresor dvs om jag t ex vill resa till Lyon så tar jag min transfer i BRU/AMS istället för CDG.
Det känns rätt mycket "plakatpolitik" bakom det...:(
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det är kohandel, det här handlar ju om den bail-out som Air France fått och gröna politiker, precis som i Sverige ville ha något tillbaka för de miljardlån nu franska staten eventuellt kommer ge (det kanske redan är godkänd av EU därav min skrivning) - Handlar inte om något annat.

Till skillnad från Sverige så har ju faktiskt Frankrike snabbtåg, naturligtvis inte överallt men det går säkert inte flyg överallt heller.

Jag tycker det är bra, det är inte rimligt att flyga STO-GBG när tåget går lika bra. Det handlar ju dock lite om var du bor, vad du jobbar med och vad syftet med resan är. Själv har jag närmare till Bromma flygplats än Centralstationen eller Arlanda och jag sparar mest tid på att flyga. Men så ser det såklart inte ut överallt. Att behöva ta 05 tåget för att hinna fram till ett möte i Göteborg i tid, eller ännu tidigare om du ska till Malmö är naturligtvis trist.

En myt dock är ju att det går att jobba på tåget eller flyget - Ja det går om allt det du behöver finns på din laptop. Jag kan skriva en offert, eller fixa till en powerpoint. Behöver du internetaccess så är du rökt. Om företaget du jobbar för har klimatmål (har väl alla snart) så ska restiden räknas som arbetstid även om du faktiskt inte kan arbeta. Först då kan jag ta tåget till Malmö eller Sundsvall.
 

Hachans

Medlem
Detta har ju varit på gång ett tag, dock skulle enstaka anslutningsflyg vara kvar i de resonemangen jag såg då. Men det var Air France själva som la fram det, inte lagstiftarna.

KLM har tidigare diskuterat att kortare anslutningsflyg på 90 minuter också skulle kunna kapas där restiden inte blir alltför lång med tåg. Lufthansa funderar på samma men har det svårare med direkta anslutningar på flygplatserna.

Jag tycker faktiskt det är ganska vettigt. Se till att allt är i samma bokning, att jag får segment på tåget och att bagaget är smidigt för mig att överföra, så spelar det ingen roll ifall sista benet är på stålhjul eller vingar. TGV fungerar i regel alldeles utmärkt, och Air France har ju dessutom gjort codeshare med tåg under lång tid och de enstaka gånger jag har gjort det har det varit mycket smidigt. Biljettkontoret på CDG har koll på förseningar från flygen etc och ser till att man blir ombokad korrekt innan man ens kommit fram. Det jag hade önskat mig är platsval ombord på tågen möjligen. Och som sagt, bärhjälp med bagage ifall man reser med mycket prylar.
 

Palazzi

Medlem
Med den snäva inkluderingen "där tåg tar max. 2,5h", samt exkludering om anslutande flyg, så känns det svårt att ha något emot detta.

Har ingen koll på om det enkom är av signalvärde, eller om det verkligen finns en stor mängd point to point-resenärer att flytta över, men så länge som järnvägsnätet klarar kapacitetsbehovet så lär inte många (förutom möjligen flygbolagen) drabbas negativt (?) Jag tittade lite snabbt på Easyjet och Ryanairs hemsidor, och om man jämför med t.e.x. Italien så är existerande inrikesflyg i Frankrike väldigt få. Finns bolag som lågkostnadsbolag, som Volotea, som flyger på tunnare rutter. Möjligen är dock inte erbjudna rutter ändå betjänta av snabbtåg under 2,5h..

Italien diskuterar samma målbild som ovan, men landets geografi gör det ännu lite svårt. Det är många kustnära storstäder, på olika sidor om den Appeninska bergsryggen, som inte betjänas av de snabbtåg som främst går norr till syd.

Personligen har jag lite högre tolerans för tidsåtgången på inrikes (mitt jobb tillåter det också..) så försöker ta tåget på allt under 5h. Nattåg på 10h är också OK kan jag tycka.
 

Hachans

Medlem
Har ingen koll på om det enkom är av signalvärde, eller om det verkligen finns en stor mängd point to point-resenärer att flytta över, men så länge som järnvägsnätet klarar kapacitetsbehovet så lär inte många (förutom möjligen flygbolagen) drabbas negativt (?) Jag tittade lite snabbt på Easyjet och Ryanairs hemsidor, och om man jämför med t.e.x. Italien så är existerande inrikesflyg i Frankrike väldigt få. Finns bolag som lågkostnadsbolag, som Volotea, som flyger på tunnare rutter. Möjligen är dock inte erbjudna rutter ändå betjänta av snabbtåg under 2,5h..

Jag lyssnade på en konferens där SNCF pratade om just detta. Det handlar inte enbart om ett miljötänk, det handlar också om att frigöra kapacitet för mer medium/longhaul. De här korta inrikesflygen som är kvar på gammal hävd, tar upp värdefull plats och kapacitet som skulle kunna gå till mer långväga flyg. Det känns spontant som en bra tradeoff i mina öron åtminstone.
 

NyfikenGrau

Medlem
Bodde i franska Alperna ett tag en gång i tiden och jag föredrog för egen del TGV nonstop från Lyon-Part Dieu till CDG och därefter långflyg istället för att krångla med att ta sig till Lyons flygplats först. Den senare har visserligen fått järnvägsanslutning därefter, men som sagt känns det inte som nåt jag behöver tvingas till att ta TGV istället för franskt inrikesflyg, tvärtom.
 

Homer

Medlem
Det handlar om dessa 5 rutter, CDG undantaget
  • Paris Orly to Bordeaux
  • Paris Orly to Lyon
  • Paris Orly to Nantes
  • Paris Orly to Rennes
  • Lyon to Marseille
källa
https://reseauactionclimat.org/wp-c...-gouvernement-aerien-reseau-action-climat.pdf

Vad gäller flyg till CDG finns (fanns? för detta skrevs för ett år sedan) det tydligen oklarheter

there are some grey areas in Bruno Le Maire's speech.
(...) Indeed, will these "transfers to a hub" only be reserved for
those who can justify a long-haul connecting ticket? Or will they
remain possible for so-called point-to-point passengers

http://navigaction.com/LettreEN/754_EN.pdf
 
Toppen