Senaste nytt

Frankrike - är jag som svensk medborgare tillåten inresa?

John Rambo

Medlem
Då var jag äntligen framme i Paris - att komma in i Danmark via Kastrup var förstås inga problem; polis samt militär kontrollerar pass på Kastrup.

Förbannade munskydd på båda flighter, ingen höjdare. Till skillnad från SAS så erbjöd dock Lufthansas businessclass på lite dryck, kaffe m.m.
Det blev en mellanlandning i Frankfurt och det var ingen höjdare; endast Lufthansa Gold lounge öppen - en del tryck, så för de som ville in vart det en stunds köande. Två restauranger i övrigt var öppna, men fruktansvärda köer, och oväntat mycket folk på flygplatsen - till och med hektiskt..

Landade i Paris och det blev till min stora fasa en ordentlig kontroll i den ”selektiva gränskontrollen” ..mitt skäl för inresa är funkis, men absolut inte hundra. Jag hade ett tveksamt dokument från en partner här att förlita mig på. Därtill behövde man visa upp en hälsodeklaration samt en inresedeklaration. Med en hårdare tolkning hade de kunnat vända mig i dörren, men jag fick komma igenom, dock inte utan idogt granskande av mina dokument..

Således hade jag inte rekommenderat någon utan rätt papper att åka hit. Tågen till centrala paris gick som brukligt och det är fantastiskt i staden - folk är överlyckliga över att de har börjat att öppna upp lite igen. Otroligt lugnt dock, och jag får nog se ett Paris som få har skådat..

Frankrike ser ut att öppna upp för turister 15juni, så håll ut!
Nu ett bättre glas rött på Rue de Sicile.
 
Toppen