Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

LSH

Medlem
Jag misstänker att det är SAS själva som har lagt in någon begränsning, inte de andra flygbolagen man vill flyga med.
Nja, de spärrar nog inte. Det fungerar väl så att lufthansa erbjuder biljetter till ett visst antal euro. SAS kan välja att köpa dessa och "sälja" dem vidare för poäng. Olika bolag väljer att sätta ribban på olika ställen. Rätta mig om jag har fel ni som har bättre insyn.

Edit: ser att inlägget inte handlar specifikt om lufthansa, men principen gäller alla bolag
 

Stefan G

Medlem
Jag behöver lite råd ang en möjlig uppgradering i SAS för för en bonusresa ARN-MIA
Har en resa bokad för 5 personer. Självklart omöjligt att hitta samma biljettyper för alla så har 2 separata bokningar.
Bokning 1: 1 vuxen + 3 Barn, PLUS (bokad med 2 st amex 2-4-1 vouchers)
Bokning 2: 1 vuxen, GO
Har nu dykt upp 2 st Business biljetter på hemresan och skulle vilja göra följande:
1. Ändra 1 vuxen + 1 barn från bokning 1 till Business
2. Flytta vuxen 2 till PLUS tillsammans med de resterande 2 barnen.
Kan jag ändra ändra namn på vuxen 1 och vuxen 2 för att sedan dela upp Bookning 1 i två delar och uppgradera? Finns det nackdelar med att ha 3 olika bokningar för samma familj (tänker på fullt plan etc)?

Vågar inte överlåta detta till kundtjänst utan någon känsla för om det är möjligt. Råkade nyligen ut för att SAS agenten lyckades avboka en star alliance resa med löftet att boka på i SAS för att sedan avsluta samtalet där jag stod helt utan resa :-(

Tacksam för synpunkter/råd
 
Nja, de spärrar nog inte...
Fast i så fall bör t ex Lufthansa ha dynamisk prissättning. Jag ville flyga med exakt samma flyg, fast 2 dagar tidigare och detta gick ej trots 3 HUACA och trots att det hade gått med LifeMiles, Aeroplan, MileagePlus och Miles+Bonus.

Jag kanske ska tillägga att skatter och avgifter hade blivit betydligt dyrare hos de andra frequent flyer programmen jag nämnde, så på någon vänster "delsponsrar" SAS biljetten åt resenären. Jag vet inte om det kan påverka på något sätt.
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Ja, jag vet inte om SAS kommer lyckas klara detta utan att schabbla bort platser. Byta namn går ju på rena SAS bonusresor så det bör ju gå att ordna. Men du behöver ju skyffla över ett barn också från bokning 1 till den andra bokningen, kanske går detta också vägen. Sedan lyfta denna bokning 2 till business. Är det bara en enkelresa ni har så hade jag nog funderat på att knipa platserna i Business själv online med rätt personer i bokningen, sedan ringa in och boka av samt skyffla om namnen på de kvarvarande.
 

Stefan G

Medlem
Just det, hade tänkt mig skapa 3 bokningar.1 vuxen+2 barn, 1 vuxen och 1 barn (13år) men inser att det är 15 år som gäller för egen resor utanför sverige.
Men du bekräftar i alla fall mina farhågor att det kan gå åt skogen så är nog bättre att avstå.i så fall.
Tack
 

LSH

Medlem
Fast i så fall bör t ex Lufthansa ha dynamisk prissättning.
Ja priset beror nog på tillgång och tid kvar till avgång. Gissar att det är därför united måste visa 5 platser i F för att SAS ska sälja några. Priset är då lägre och SAS väjer att köpa. Vidare kan det vara så att priset är olika för olika bolag beroende på förhandling.
 

Nicasp

Medlem
Logiken med tillgång till business award platser intra Europa är svår att förstå. Ringde SAS för en ombokning i september 2022 och fick till svar att inga Star Alliance business inom Europa är släppta för 2022. Vilket var ett väldigt besynnerligt svar då jag har en gällande bokning, gjord för ca en vecka sedan, business inom Europa med Austrian exakt samma datum och ville nu boka om till Lufthansa. Gjorde en HUACA och fick svar från annan handläggare att gällande just Lufthansa så gäller tidigast 300 dagar innan. Sensmoralen i det här är väl att det inte finns någon logik och att bara är att fortsätta ringa.
 

palmen

Moderator
Logiken med tillgång till business award platser intra Europa är svår att förstå. Ringde SAS för en ombokning i september 2022 och fick till svar att inga Star Alliance business inom Europa är släppta för 2022. Vilket var ett väldigt besynnerligt svar då jag har en gällande bokning, gjord för ca en vecka sedan, business inom Europa med Austrian exakt samma datum och ville nu boka om till Lufthansa. Gjorde en HUACA och fick svar från annan handläggare att gällande just Lufthansa så gäller tidigast 300 dagar innan. Sensmoralen i det här är väl att det inte finns någon logik och att bara är att fortsätta ringa.
Den första agenten hävde nog bara ut sig något för att avsluta samtalet, snarare än att det inte finns någon logik. Att det inte finns platser är det många som svarar utan att ha sökt.
 

Nicasp

Medlem
Den första agenten hävde nog bara ut sig något för att avsluta samtalet, snarare än att det inte finns någon logik. Att det inte finns platser är det många som svarar utan att ha sökt.
Ja så är det säkert till viss del men till den första agentens försvar var att hen i alla fall slog på några tangenter och hittade någon enstaka ekonomiplats på väldigt konstiga tider.
 
Toppen