Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

GOTBound

Medlem
Då var det dags för ett rookie inlägg:
Jag har triggat min första 2-4-1 voucher mitt AMEX [vilken skillnad 10 vs 15 pts/100 kr gör i verkligheten och inte bara matematisk].
Poängsaldot på Eurobonus några få poäng ifrån 100 000 vilket gör att det börjar dra ihop sig på riktigt nu.
- Biljetter för SAS flyg släpps 330 [i vissa fall 360] dagar i förväg har jag läst mig till här på forumet, ponera att jag hittar två award biljetter med det utresedatum jag vill boka, boka jag de som enkelresa och lägger till hemresan när den släpps?
- Betalar jag halva poängpriset för enkelresan i så fall?
- Kan jag boka hemresan via hemsidan så att min resa blir en t&r så att min 2-4-1 täcker hela resan [dvs. min 2-4-1 är inte förbrukad vid bokningen av utresan]?​
- Släpper SAS fler award biljetter närmare avresan [eller är det om någon skulle boka av och de i så fall går tillbaka till award potten]?
- Om jag mixar SAS och annat *A ex: SAS ut och Swiss hem, är det *A poängtabellen som gäller för hela resan [130 000 pts]?​
 
Är också rookie men ska försöka svara så får väl nån rätta mig kanske :)

- Biljetter för SAS flyg släpps 330 [i vissa fall 360] dagar i förväg har jag läst mig till här på forumet, ponera att jag hittar två award biljetter med det utresedatum jag vill boka, boka jag de som enkelresa och lägger till hemresan när den släpps?

Yes.

- Betalar jag halva poängpriset för enkelresan i så fall?

Nej du betalar mer, 60% om jag minns rätt? Men sen när du lägger till hemresan blir det 50%.

- Om jag mixar SAS och annat *A ex: SAS ut och Swiss hem, är det *A poängtabellen som gäller för hela resan [130 000 pts]?

Yes.

Dessa kunde jag iaf (eller tror mig kunna).
 

Båtens

Medlem

Trodde Classic-sidan var helt nedstängd men ska testa där nästa gång. Jag gjorde så att jag bokade om till ett par andra Turkish-flighter och då ser det rätt ut även på nya sidan, så misstänker att det blev något fel med den tidigare bokningen. Hursomhelst, bra att det funkar med Classic-sidan. Tack för tipset och för pedagogisk förklaring.
 

Fredde18

Medlem
Försökte det idag, fick besked att det bara gäller om något ben blir inställd.
Från SAS egen sida. Länk nedan. Jag har inte läst om ditt case men kvalar du in i detta så är det bara att ringa igen ;)
"You can use non-expired Amex vouchers when you make a new booking.
If your voucher has expired since you made your original booking you are allowed to rebook without a fee. Rebooking has to be done before the flight's departure through SAS Customer Service.
Valid for bonus trips up to 31 October 2021.
* Exceptions valid from 01SEP21: Domestic bookings and within Scandinavia , to/from Scandinavia to Europe and within Europe, these are not rebookable with expired Amex voucher or expired points, only rebookable if the Ministry of Foreign Affairs advises against travel to the specific country / destination, then you can rebook to another destination."

FAQ: Corona EuroBonus | SAS (scrolla ner till amex 2-4-1 delen)
 

Canadien

Medlem
Försökte det idag, fick besked att det bara gäller om något ben blir inställd.

Ring igen tills du får rätt svar...

Står på SAS sida att det går att omboka även om de inte ställt in.

Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS

Screenshot_20210819-121026_Chrome.jpg
 

JacobGBG

Medlem
Minns vagt att jag läst på forumet för några år sedan att SAS endast ser LH biz awardsäten om det finns 9st lediga. Stämmer detta fortfarande?
 
Toppen