palmen
Moderator
SAS är alltid skyldiga att hitta ny resa till dig oavsett vad de själva säger. De påstår att de inte bokar om till andra bolag om det är mee än 14 dagar till avresa. Det har de dock inget stöd för i Eu261/2004 som gäller i dessa fall.Har egentligen två frågor som kretsar kring hotellkostnad som uppstår vid inställd/ombokat flyg:
- Har som så många andra fått en EB-resa i september till Santorini ändrad tusen gånger. Eftersom chansen att hitta nya bonusplatser minskar ju närmare avresa vi kommer är min farhåga att det inte kommer att gå att hitta nån ny resa om bolagen ställer in. När är egentligen SAS skyldiga att hitta en ny resa samma datum, är det när resan är påbörjad, eller ändring inom 15 dagar, eller hur funkar det?
- Eftersom vi bokat ett ganska dyrt hotell är risken hög att vi blir tvunga att betala hotellet om flyget ställs in. Några kreativa ideer på hur man kan täcka det? Amex-försäkringen gäller ju inte, inte heller hemförsäkringen - generellt är det ju sjukdom etc som krävs.
Vill du få rätt lär du dock behöva dra det till domstol.
Varför har ni inte bokat avbokningsbart? Som världen är nu är det den bästa försäkringen du kan ha mot liknande saker och personligen skulle jag aldrig boka något nu under pandemin som inte går att boka av.