Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Har egentligen två frågor som kretsar kring hotellkostnad som uppstår vid inställd/ombokat flyg:
- Har som så många andra fått en EB-resa i september till Santorini ändrad tusen gånger. Eftersom chansen att hitta nya bonusplatser minskar ju närmare avresa vi kommer är min farhåga att det inte kommer att gå att hitta nån ny resa om bolagen ställer in. När är egentligen SAS skyldiga att hitta en ny resa samma datum, är det när resan är påbörjad, eller ändring inom 15 dagar, eller hur funkar det?
- Eftersom vi bokat ett ganska dyrt hotell är risken hög att vi blir tvunga att betala hotellet om flyget ställs in. Några kreativa ideer på hur man kan täcka det? Amex-försäkringen gäller ju inte, inte heller hemförsäkringen - generellt är det ju sjukdom etc som krävs.
SAS är alltid skyldiga att hitta ny resa till dig oavsett vad de själva säger. De påstår att de inte bokar om till andra bolag om det är mee än 14 dagar till avresa. Det har de dock inget stöd för i Eu261/2004 som gäller i dessa fall.
Vill du få rätt lär du dock behöva dra det till domstol.

Varför har ni inte bokat avbokningsbart? Som världen är nu är det den bästa försäkringen du kan ha mot liknande saker och personligen skulle jag aldrig boka något nu under pandemin som inte går att boka av.
 

Matore

Medlem
SAS är alltid skyldiga att hitta ny resa till dig oavsett vad de själva säger. De påstår att de inte bokar om till andra bolag om det är mee än 14 dagar till avresa. Det har de dock inget stöd för i Eu261/2004 som gäller i dessa fall.
Vill du få rätt lär du dock behöva dra det till domstol.

Varför har ni inte bokat avbokningsbart? Som världen är nu är det den bästa försäkringen du kan ha mot liknande saker och personligen skulle jag aldrig boka något nu under pandemin som inte går att boka av.
Jo såklart vi har avbokningsbart till några dagar innan ankomst, men även då kan ju ändringar ske i dessa tider...
Så du menar att SAS även nu - två månader innan avresa - är skyldiga att hitta nya platser inom Star A samma datum som vi bokat?
 

Senator

Moderator
Jo såklart vi har avbokningsbart till några dagar innan ankomst, men även då kan ju ändringar ske i dessa tider...
Så du menar att SAS även nu - två månader innan avresa - är skyldiga att hitta nya platser inom Star A samma datum som vi bokat?

Kan du definiera ”ett par dagar innan” gällande hotellet? Det är väl få flygändringar av denna typ som sker kortare än 14 dagar innan avresa? Jag ser inte helt problemet om avboka hotellet är inom 72-96t. Sker en flygändring kortare än 14 dagar innan har flygbolaget skyldighet att lösa detta år dig.

Ett större bekymmer är hotell som har 30 dagar innan. Jag har haft några sånna. T.ex min Waldorf Maldiverna är en sådan.
 

Matore

Medlem
Kan du definiera ”ett par dagar innan” gällande hotellet? Det är väl få flygändringar av denna typ som sker kortare än 14 dagar innan avresa? Jag ser inte helt problemet om avboka hotellet är inom 72-96t. Sker en flygändring kortare än 14 dagar innan har flygbolaget skyldighet att lösa detta år dig.

Ett större bekymmer är hotell som har 30 dagar innan. Jag har haft några sånna. T.ex min Waldorf Maldiverna är en sådan.
72h innan så ganska rimligt från hotellets perspektiv.
Så flygändringar kortare (och både längre innan, enligt Palmen) så är de skyldiga att det. Ja det är ju bra. Men frågan är
1) brukar de lösa det..? :) Alltså även till revenueplatser också om det inte finns nåt annat? Vi har bokat SAS,SWISS,LOT ARN-JTR
2) Är att "lösa det" också samma datum och kabinklass som man bokat?
 

Senator

Moderator
72h innan så ganska rimligt från hotellets perspektiv.
Så flygändringar kortare (och både längre innan, enligt Palmen) så är de skyldiga att det. Ja det är ju bra. Men frågan är
1) brukar de lösa det..? :) Alltså även till revenueplatser också om det inte finns nåt annat? Vi har bokat SAS,SWISS,LOT ARN-JTR
2) Är att "lösa det" också samma datum och kabinklass som man bokat?

1) Ja
2) Ja, om det finns platser

Tror inte vi har något exempel utöver den kaotiska tiden under mars-april 2020 där inställningar sker inom 14 dagar.
 

Matore

Medlem
1) Ja
2) Ja, om det finns platser

Tror inte vi har något exempel utöver den kaotiska tiden under mars-april 2020 där inställningar sker inom 14 dagar.
Okej intressant. Definiera "om det finns platser". Alltså om det inte finns awardsäten så är de skydliga att erbjuda revenue om det finns ledigt?

För en månad sen så fick vi ett av benen både ut och hem avbokat, SAS ryckte på axlarna och jag jagade upp nya awarddatum eftersom det inte fanns nåt ledigt. Egenligen skulle SAS alltså då erbjudit något annat samma datum på revenue?
 

Senator

Moderator
Okej intressant. Definiera "om det finns platser". Alltså om det inte finns awardsäten så är de skydliga att erbjuda revenue om det finns ledigt?

För en månad sen så fick vi ett av benen både ut och hem avbokat, SAS ryckte på axlarna och jag jagade upp nya awarddatum eftersom det inte fanns nåt ledigt. Egenligen skulle SAS alltså då erbjudit något annat samma datum på revenue?
Nej, du måste skilja på INNAN/EFTER 14 dagarsgränsen. Om det är längre än 14 dagar så är det tyvärr vårt problem. Kortare än 14 dagar är bolaget skyldig att lösa detta.

I mån av plats: man kan inte pressa in dig/er på fullbokade avgångar. Ni kan hamna i en downgrade: valet med att åka eller stanna hemma. Kan inte flytta på andra för att göra platser åt er.

Vid 14 dagarsfönstret hade jag inte varit så orolig.
 

palmen

Moderator
Jo såklart vi har avbokningsbart till några dagar innan ankomst, men även då kan ju ändringar ske i dessa tider...
Så du menar att SAS även nu - två månader innan avresa - är skyldiga att hitta nya platser inom Star A samma datum som vi bokat?
Inte skyldiga samma datum, men de ska boka om till likvärdig resa och det behöver per definition inte bara med sas eller star alliance. Detta skiter dock sas fullständigt i och kommer ge dig möjlighet till ombokning med andra sas flighter om det är en ren sas resa du bokat.

Är det star alliance resa är det en annan sak, då är det inte sas som är skyldiga detta utan snarare flygbolag som ställer in, och det vet vi ju inte kommer hända på awards om det inte finns award platser.
 

Matore

Medlem
Nu hänger jag inte med, får motstridiga svar från er Palmen och Senator.

Jag förstår att de inte avbokar nån annan för att klämma in oss - min fråga rör om de är skyldiga att omboka en inställd LOT-flight till om det finns revenuestolar till försäljning på ett annat flyg som jag själv då hittar och föreslår, låt oss säga LH?

Ja det är en Star A bonusresa som sagt men det är väl SAS jag har avtal med med så det är SAS jag ringer till om det blir en ändring, jag ringer ju inte det bolaget som ställt in ett segment?
 

Senator

Moderator
Inte skyldiga samma datum, men de ska boka om till likvärdig resa och det behöver per definition inte bara med sas eller star alliance. Detta skiter dock sas fullständigt i och kommer ge dig möjlighet till ombokning med andra sas flighter om det är en ren sas resa du bokat.

Är det star alliance resa är det en annan sak, då är det inte sas som är skyldiga detta utan snarare flygbolag som ställer in, och det vet vi ju inte kommer hända på awards om det inte finns award platser.

Nu hänger jag inte med, får motstridiga svar från er Palmen och Senator.

Jag förstår att de inte avbokar nån annan för att klämma in oss - min fråga rör om de är skyldiga att omboka en inställd LOT-flight till om det finns revenuestolar till försäljning på ett annat flyg som jag själv då hittar och föreslår, låt oss säga LH?

Ja det är en Star A bonusresa som sagt men det är väl SAS jag har avtal med med så det är SAS jag ringer till om det blir en ändring, jag ringer ju inte det bolaget som ställt in ett segment?

Vi säger samma sak. Men det går kanske inte av rent praktiska anledningar som tillgänglighet att få er till destination SAMMA DAG om det inte går flyg eller hur?

Sen har @palmen en poäng om vem äger problemet. Om LOT eller Swiss ställer in 10 dagar innan är det SAS fel? Det blir i så fall Swiss eller LOT som måste hitta alternativ som utförare.

Det är dags att ta ett djupt andetag. Det pågår fortfarande en pandemi därute. Mycket ändras, men att det skall ändras 72t innan avgång som är ditt problem är ganska osannolikt. Däremot tror jag du kommer få ringa runt en del om en ändring kommer typ 10 dagar innan.

Jag skulle vara mer orolig över en ändring 14 dagar innan så du måste börja om igen och leta bonusplatser.
 
Toppen