Jag har ont i magen inför morgondagens samtal för bokning.
Fem personer ska till New York, fyra i ekonomi och en i affärsklass. Tre vouchers ska användas, fyra olika bolag och mellanlandning på två olika flygplatser på vägen dit och hem. Ingen open jaw trots att vi landar på en flygplats och åker hem från en annan.
På den tiden Tallinn svarade hade det inte varit några problem alls. Nu förbereder jag mig på flera dagars HUACA
Det löste sig på ett oväntat sätt genom att biljetterna jag ville ha försvann... Däremot fick jag en annan intressant erfarenhet då jag istället ville boka två biljetter med SAS och betala med poäng (icke bonusbiljetter).
Möjligheten att bocka ur "Eurobonusmedlemmen reser", eller med andra ord att boka biljetter åt någon annan men använda sina egna poäng hittade jag ingenstans när jag skulle boka online. Jag testar att ringa, men får besked att detta inte går att boka genom kundservice utan endast online, och för att kunna boka behöver jag välja "poäng+pengar" för att komma till classic, sedan välja "ändra sökning" och bocka ur valet att jag själv ska resa.
Sagt och gjort, men med Chrome i Windows 10 syns inte valet. Jag testar med Safari på iPad och där syns alternativet, men när man bockar ur valet och klickar på "sök" får man felmeddelande om att man måste logga in på nytt (vilket inte går). Suck. Ringer igen och förklarar hela situationen men möts av ett otrevligt Goddag yxskaft. Jag får höra att det jag vill göra inte går att sköta "manuellt" och att det inte är SAS problem att deras hemsida inte fungerar. Jag föreslår att jag bokar i mitt namn och sedan istället ringer in för en namnändring, men får då veta att det kommer kosta mig 150 kr. Ingen större peng i sammanhanget men en principsak! HUACA tänker jag, men gör först ett nytt försök att boka själv. Testar i Edge på Win 10, samma problem som med Chrome. Laddar ner Firefox och testar där, och det fungerar!
Nu är allt bokat, betalt och biljetterat (genom classic), men min redan kantstötta uppfattning av SAS har blivit än värre...