Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Okej, tack för återkoppling :)
Men de måste väl ändå lösa den bokade rutten då "förslaget" som är upplagt nu inte går ihop tidsmässigt eller ruttmässigt, utan ombokning från min sida? Blir ju svårt att landa i Toronto efter att nästa flyg redan lyft :p

Låt säga att jag inte gör något och bara behåller det de ändrat till dvs:
YQG-YYZ 16:05-17:14
YYZ-FRA 16:55-06:30
ZRH-ARN 09:25-11:50

Vad händer då vi avresa?
Jag hade liknande problem med en awardresa över jul och nyår. Då sade Tallinn till mig att om jag inte bokade om inom 5 dagar så räknas det som en accept även om resan inte skulle gå att genomföra praktiskt. Jag valde att boka av resan helt men skulle råda dig till att inte chansa utan försöka hitta bättre alternativ själv.
 

Doctor-X

Medlem
Du kommer säkert hem, kanske i eco och usla tider/routing. Blir oftast du som resenär som blir sittande med ”svarte Petter” i sådana här lägen. Dessutom ska du/ni ha det hängande över er under resan, bättre att du själv styr upp det innan.
Jag hade liknande problem med en awardresa över jul och nyår. Då sade Tallinn till mig att om jag inte bokade om inom 5 dagar så räknas det som en accept även om resan inte skulle gå att genomföra praktiskt. Jag valde att boka av resan helt men skulle råda dig till att inte chansa utan försöka hitta bättre alternativ själv.

Låter som det är bäst att ta tag i det själv då (har redan börjat titta på alternativ). Det enda jag inte förstår är hur systemet har fått det att gå ihop när inte tider och destinationer stämmer och att det då borde signaleras att för manuell handläggning för att rätta till det (så klart mycket önsketänkande).
 

Senator

Moderator
Låter som det är bäst att ta tag i det själv då (har redan börjat titta på alternativ). Det enda jag inte förstår är hur systemet har fått det att gå ihop när inte tider och destinationer stämmer och att det då borde signaleras att för manuell handläggning för att rätta till det (så klart mycket önsketänkande).

Just det där att systemen inte kan plocka upp när segmenten inte längre hänger ihop med godkända MCT och i någon ordning är intressant. Empiriska bevis härinne pekar mot att det kanske finns någon automatisering att ändra för det segment eller de segmenten som ändras, men sen finns det ingen automatik som tittar på hela rutten att den fortfarande hänger ihop.

Men det kommer i detta fall ligga på dig att göra något åt det tror jag.
 

Doctor-X

Medlem
Hittat ett alternativ som kan funka:
YQG-YYZ, YYZ-LHR, LHR-FRA, FRA-ARN
Men blir då ett extra leg via London.

Kommer man få betala extra skatter trots inställda flyg? Gissar att ombokningsavgiften utgår iaf?
 

Senator

Moderator
Hittat ett alternativ som kan funka:
YQG-YYZ, YYZ-LHR, LHR-FRA, FRA-ARN
Men blir då ett extra leg via London.

Kommer man få betala extra skatter trots inställda flyg? Gissar att ombokningsavgiften utgår iaf?

Du kommer nog behöva prisa om rutten med skatter ja, men svårt att tro du skall betala någon avgift för att boka om. Vilka datum kollar du på?
 

Senator

Moderator
22 januari är det datumet som hemresan är planerad till, men finns såklart flexibilitet med datumen.

Om jag tolkar nedan rätt så kan ni åka via USA hem:
New government-imposed entry requirements to the United States and other countries.

Frågan är om ni vill över till USA?. I så fall finns det AC eller UA ner till ORD sen SAS hem ORD-CPH och vidare till ARN den 22:e. Den 21:e finns det en bra rutt YYZ-LHR-ARN. Nu har jag inte kollat YQG-YYZ eftersom i värsta fall ni kanske kunde köra.

Om det är så att ni kan köra över gränsen, ja då är väl också DTW bättre? Jag hade kollat juridiken där först, för det ger helt andra förutsättningar.
 

Doctor-X

Medlem
Köra över till DTW är inget alternativ tyvärr då svärföräldrarna som ska skjuta oss kommer hamna i 14 dagars karantän när de kommer tillbaka till Kanada.

Hade inte koll på att det kanske går att resa via USA nu, får läsa på! Känns som att USA kan bli en chansning och vet inte om man vill det :/

tack för all hjälp :)
 
Last edited:
Rutten som är upplagd nu på min bokning går varesig inte ihop tidsmässigt eller ruttmässigt:
YQG-YYZ 16:05-17:14
YYZ-FRA 16:55-06:30
ZRH-ARN 09:25-11:50

Resan är bokad med en 2-4-1 voucher.

Då nu flygbolaget ställt in flygen jag bokat måste jag bli ombokad till andra flighter som har bonusplatser eller kan man leta revenue också?
Om du är äventyrligt lagd och resan inte är så viktigt så kan du testa en grej som jag har velat göra flera gånger men aldrig vågat. Om du inte gör någonting alls utan bara dyker upp på flygplatsen när din resa skulle ha avgått så kommer du troligtvis att bli ombokad till en bokningsklass som gör att du tjänar miles/poäng. Biljetten är nämligen då under s.k. airport control och då har personalen större befogenheter och är inte begränsade till att boka om till flyg där det finns bonusplatser kvar. Men det finns ju, som sagt, risk för att businessclasskabinen är full och du får sitta i ekonomi, men då kan du föreslå en alternativ routing, det gäller att vara pro-aktiv och komma med egna förslag i sådana situationer.
 

Doctor-X

Medlem
Om du är äventyrligt lagd och resan inte är så viktigt så kan du testa en grej som jag har velat göra flera gånger men aldrig vågat. Om du inte gör någonting alls utan bara dyker upp på flygplatsen när din resa skulle ha avgått så kommer du troligtvis att bli ombokad till en bokningsklass som gör att du tjänar miles/poäng. Biljetten är nämligen då under s.k. airport control och då har personalen större befogenheter och är inte begränsade till att boka om till flyg där det finns bonusplatser kvar. Men det finns ju, som sagt, risk för att businessclasskabinen är full och du får sitta i ekonomi, men då kan du föreslå en alternativ routing, det gäller att vara pro-aktiv och komma med egna förslag i sådana situationer.

Det hade varit något :cool: för mig personligen hade jag kunnat göra så, men tror Mrs Doctor-X inte är så pigg på detta. Iofs bör business vara vid öppet i dessa tider, svårt att se att det är fullt - men som sagt en chansning. Det som gör mig osäker om jag skulle få business över atlanten då första leget YQG-YYZ är eco (finns inte business på denna flight utan endast samma säten till alla).
 
Toppen