Senaste nytt

Fråga angående val av kort - tänker jag rätt? (SAS Amex Elite samt Platinum)

John Rambo

Medlem
God morgon!

Jag jagar för fullt poäng efter bästa förmåga, men kör fast som SAS Silver medlem, då myndigheten inte tillåter annat än SAS light bokningar för alla mina flyg. Jag flyger ca 2ToR / månad inrikes i tjänsten, och därtill en del privata resor. Jag är förstås intresserad av loungeaccess samt poängintjäning.

Så min tanke är att i år jobba på för att uppnå SAS guld - vilket dock inte blir möjligt utan ett SAS Amex Elite kort med dess extra poäng (detta kort har jag inte ännu..) ...jag tror ej heller att det blir möjligt innan hösten då resorna ackumulerat tillräckligt.

Jag har precis skaffat SAS Mastercard Premium för att hjälpa till med statuspoäng likaså.
Jag har sedan tidigare ett SAS Amex Premium, och min kommande period är feb 2020- Jan 2021.

Så min tanke är att nu skaffa Amex platinum och använda detta i 6-8mån för loungeaccess till mig samt sambon, men även ge lite extra poäng. Under tiden tänkte jag få spend nog på min SAS Amex premium för att trigga vouchern.

Om 6-8mån så tänkte jag säga upp platinum och då uppgradera SAS Amex premium till ett Elite för att då uppnå guld och segla på den vågen resterande period..

Tänker jag klokt enligt ovan för maximal optimering av Amexkorten?
Jag känner personligen att det är värt de ca 500/mån för loungeaccess och några extra poäng.

Tacksam för tankar och tips.
 

NotRyan

Medlem
Jo, uppgradera till Elite när du triggat vouchern, just för att inte slösa spend. Annars skulle man kunna tänka sig att du vill ha EBG så snart som möjligt och då kan du skaffa det i april-maj. Undvik de två första månaderna kring ditt Eurobonus-bryt, då det kan variera lite när de 20.000 statuspoängen kommer.
 

palmen

Moderator
I ditt fall skulle jag skaffa Elite den dagen du har 25.000 baspoäng på kontot, då kommer ditt elite att direkt ge dig guld. Ingen idé att skaffa tidigare (självklart kan någon vecka tidigare fungera).

Som @NotRyan säger kan det vara bra att ha koll på spend mot voucher på premium kortet så du inte tappar den spenden i jakt på voucher.
 

Big Birger

Medlem
Jag tycker det låter klokt. Om du inte tycker att Pontus-loungen är värd pengarna för Platinum-kortet finns det ibland kampanjer för att få Priority Pass till låg kostnad under en period. Jag skulle sikta på att försöka nå goldstatus så snabbt som möjligt. Då tjänar du ju också +25% på resorna.
 

John Rambo

Medlem
Toppen, tackar för input.
Det får bli ett Platinum för sambon, och därefter går jag vidare till Elite så snart spend/status är tillräckligt.
 

molntankar

Medlem
...om du flyger 2 x ToR / månad (dvs 4 segment / månad), och "där till en del privata resor" så borde du uppnå EBG genom segment.
4 segment / månad blir 48 segment, och det krävs 45 segment för att uppnå guld. Hur ser det ut med den möjligheten? :)
 

John Rambo

Medlem
...om du flyger 2 x ToR / månad (dvs 4 segment / månad), och "där till en del privata resor" så borde du uppnå EBG genom segment.
4 segment / månad blir 48 segment, och det krävs 45 segment för att uppnå guld. Hur ser det ut med den möjligheten? :)

Helt rätt - jag lär uppnå Guld, men utan Mastercard Premium och Amex Elite Så lär detta inträffa om ca 11mån; och nu när jag har fått smak för det goda livet, så vill jag komma dit snarare. Men förmodligen sant som du säger, över tid framåt så kan jag nog hålla mig flytande utan den extra hjälpen.
 
Toppen