Senaste nytt

Flygplatsen i Sälen

Palazzi

Medlem
Nu hamnar vi lite OT - men jag tycker att Dolomiterna - områdena kring Val Di Fiemme och Val Di Fassa, och mer specifikt San Pellegrino - sopar mattan med alla andra skidställen jag åkt på, inklusive Sverige, när det kommer till preparering av nedfarter.

Du har rätt i att de gör sitt jobb på dessa stora orter, men tyvärr har de ju både vädret (som annars är en fördel) och turistströmmarna som förstör underlaget innan lunch.

Jag åkte 120-150 dagar/år i 15-20år och aldrig sett så många benbrott som i Dolomiterna (och det berodde inte bara på kalkoner i backen).
Inte heller har jag förstört så många belag som när jag kört barmark i Dolomiternas branta nedfarter (där folks plogsvängar skrapat bort den lilla snö som fanns).
4/7 dagar tycker jag närmast att de två sista timmarna känns dumma att åka (pga riskerna).
Jag tycker, personligen, att skidåkningen är bättre på flera orter i Sverige. Men sedan är det ju miljön, och åklängd som gör att man slipper så mycket lifttid , som ändå lockar ner mig gång efter annan

Kanske är det dock även skillnad på preferenser, för de underlag jag som gammal elitåkare föredrog verkar inte ha uppskattats av någon annan. Hård (närmast isig) manchester så kan man hålla carvingsvängen till max.
En sådan dag gladdes jag åt i Pellegrino i Februari. De flesta andra halkade dock runt (iofs skadefria ) .

Däremot så har jag avverkat nästan alla svenska skidbackar och jag kan definitivt säga att en enslig backe i Värmlands skogar är
i bättre skick än motsvarande utanför Bergamo. För den sistnämnda prepareras det när det är ett absolut måste, och inte sällan ser nedfarterna ut som när vi fotpreparerade Vedbobacken (I Västerås) i början på 90-talet.

Men men, smaken är som *****
 

Alf

Medlem
Lite OT, men i brist på vanliga flygnyheter tycker jag satsningen på charter till Sälen ser bra ut. Det är bara att hoppas att det blir lyckat. Det är ju ett stort framsteg att flyga med ”riktiga” flygplan istället för turbopropp. Perfekt även från Östergötland, där tydligen Norrköping prioriteras, vilket vi tackar för. En timme till fjällen istället för sex timmar på usla vägar, det borde vara ett bra alternativ.

Tui öppnar sju flyglinjer till nya flygplatsen i Sälen | Aftonbladet
 

Fredde18

Medlem
Kul nyhet! Det kan absolut bli aktuellt i vinter, om Corona-läget medger en någotsånär normal skid-vistelse!
Lite OT, men i brist på vanliga flygnyheter tycker jag satsningen på charter till Sälen ser bra ut. Det är bara att hoppas att det blir lyckat. Det är ju ett stort framsteg att flyga med ”riktiga” flygplan istället för turbopropp. Perfekt även från Östergötland, där tydligen Norrköping prioriteras, vilket vi tackar för. En timme till fjällen istället för sex timmar på usla vägar, det borde vara ett bra alternativ.

Tui öppnar sju flyglinjer till nya flygplatsen i Sälen | Aftonbladet
 

Alf

Medlem
De har väl dock gått ut med att vi kanske får "ställa in" våra skidsemestrar nu i vinter
Kul nyhet! Det kan absolut bli aktuellt i vinter, om Corona-läget medger en någotsånär normal skid-vistelse!

Jag är ingen expert Men det kan väl inte vara något problem om man håller sig från after ski och restauranger. De allra flesta som åker till Sälen har ju eget boende i form av stuga. Då är man ju Mer coronasäker än i ett hyreshus. Väljer man sedan längdskidåkning är det ju bättre än att promenera i en stad. Liftarna borde man väl kunna coronasäkra med avstånd. Visst ökar smittan i storstäderna kanske man stänger ner för de som kommer från vissa regioner. Tui flyg gick ju från många mindre platser och sannolikheten för att alla dessa skall vara nerstängda borde vara liten. Jag tycker nog att man kan planera för en vintervecka i fjällen jämfört med en vecka utomlands.

Jag tycker det är ett bra initiativ av Tui att planera för dessa resor till Sälen. Det borde ju vara något SAS borde ha kommit på med alla sina strategiska tänkare.
 

palmen

Moderator
Jag är ingen expert Men det kan väl inte vara något problem om man håller sig från after ski och restauranger. De allra flesta som åker till Sälen har ju eget boende i form av stuga. Då är man ju Mer coronasäker än i ett hyreshus. Väljer man sedan längdskidåkning är det ju bättre än att promenera i en stad. Liftarna borde man väl kunna coronasäkra med avstånd. Visst ökar smittan i storstäderna kanske man stänger ner för de som kommer från vissa regioner. Tui flyg gick ju från många mindre platser och sannolikheten för att alla dessa skall vara nerstängda borde vara liten. Jag tycker nog att man kan planera för en vintervecka i fjällen jämfört med en vecka utomlands.

Jag tycker det är ett bra initiativ av Tui att planera för dessa resor till Sälen. Det borde ju vara något SAS borde ha kommit på med alla sina strategiska tänkare.
Det är inte bara på after ski och restauranger det sprids. Folk är sällan bra på att hålla avstånd i en liftkö. Titta tex sälen på sport och påsklov så ser du problemet (som även uppstår andra veckor).

Vad FHM gör för åtgärder får vi se, men vi ska inte räkna med att det blir en vanlig vinter i fjällen. Folk kan vara smittade some kommer från stad x och sedan belasta sjukvården i stad y som då inte klarar antalet sjuka osv.

Jag hoppas det blir möjligt för någon form av vikteraktivitet I år och ser positivt på dessa flyg. Men vi får vara beredda att även denna vinter kommer att leva i sviter av Covid-19.

Vad du och jag och andra på forumet tycker är dock rätt irrelevant då vi inte har något att säga till om vad det gäller restriktioner från FHM som vi bör följa.
Jag har haft inbokade resor som var helt ok vid bokning men där läget ändrats när man kommit närmre och därmed fått avboka. Kan mycket väl bli så i vinter också.
 

Palazzi

Medlem
Roligt initativ! Hoppas att det blir kvar en sådan/liknande satsning bortom Covid (om det finns något finit slut på det) så att flygplatsen får en chans. Jag var väl inte odelat positiv till flygplatsen, men detta har säkert hjälpt till att snygga till siffrorna om det blir så att skidsemester blir genomförtbart 2021. Just Trysil som lockar mig (Sälenfjällen innebär för korta åk och långa köer för mig personligen) men det får väl vänta tills annat år.

Tyvärr har jag svårt att se att man i praktiken kommer kunna/tillåtas behålla volymer så att flygcharter kan klara sig. Med FHMs varningar, i relation med försöket att få till preliminär lagändring för att begränsa folksamlingr, så ser det väl inte superlovande ut (?)
Även ett vanligt år, när alternativet utlandsresor fanns, var ju Sälenfjällen fullproppat med folk.....

Under tiden ska jag efterforska vart man kan ta sig för lite skidsemester 2021. Det har ju funnits gott om svenska anläggningar som varit närmast folktomma förr, men som number boende i Göteborg har jag långa resvägar till det mesta som är snösäkert (på vår sida om norska gränsen).
 

Axxo

Medlem
[GALLERY=][/GALLERY]

Göteborg - Sälen med TUI.

Cirka 30 pers.

250 kr per väg ink bagage.

Flygtid: cirka 44 min
 

Attachments

  • 43C79287-5E24-4849-81DE-77A67026D193.jpeg
    43C79287-5E24-4849-81DE-77A67026D193.jpeg
    83,8 KB · Visningar: 376
  • E4EDF26A-3A67-4722-B1B4-C652626C764E.jpeg
    E4EDF26A-3A67-4722-B1B4-C652626C764E.jpeg
    61,1 KB · Visningar: 369

GOTBound

Medlem
[GALLERY=][/GALLERY]

Göteborg - Sälen med TUI.

Cirka 30 pers.

250 kr per väg ink bagage.

Flygtid: cirka 44 min
Billigt... jag hade helt missat att TUI flyger till Sälen, jag var inne på hemsidan och såg att de flyger från ARN och MMX under deras kommande sportlov, 798 kr t&r är ju löjligt billigt, och betydligt roliga än 8h i bilen...

Det blir att hålla utkik inför påsklovet om de gör copy-paste på detta upplägg.
 
Toppen