Senaste nytt

Flygbolag ni tror ni är ensamma om

fredrik996

Medlem
Det är troligen Duo Airways du tänker på. De fanns bara under något år och gick snabbt i konkurs då de försökte sig på att vara ett fullservicebolag med priser som ett lågprisbolag. Man hade basen på BHX.

Det sågs allmänt, ur ett kundperspektiv, som ett av de absolut bästa flygbolagen. Economy var som business class med vita linnedukar och servetter, riktiga glas och riktigt porslin med hyfsat hög kvalité på maten. Det serverades champagne till alla efter takeoff och baren var helt fri. Allt det till samma pris som lågprisbolagen.


Stämmer bra, dom var de.
 

fcx

Medlem
Kan inte se att någon skrivit om Skywest (Australien). Jag har flugit några gånger på tidigt 2010-tal med deras Fokker 100 mellan Perth och Geraldton.
 

marbe166

Medlem
Jag tror jag är ensam om att ha flugit med det österrikiska regionalflygbolaget InterSky. Jag flög med dem på sträckan DUS-FDH i en Dash 8-Q300 för några år sen.
 

Alf

Medlem
Är jag ensam om att ha flugit SCO ("Helikopterservice Euro Air") i reguljärtrafik?

De matade CPH från bl.a. Oceanhamnen i Helsingborg (JHE) Man kunde köpa SAS-biljetter i inrikestrafik som bokades med helikopter, typ JHE-CPH-BLE (Helsingborg-Borlänge via köpenhamn)

Nej du är inte ensam om detta. Jag flög mycket med dessa under den tid det varade och även till Malmö där dom hade en helikopterplatta med terminal i hamnen. Mycket bekvämt sätt att ta sig över sundet på den tiden.
 

apknug

Medlem
Jag flög Air Bagan för ett par år sedan mellan Yangoon till Bagan i Burma.
Air Bagan flög jag 25 december 2012 från Bagan via Heho vidare till Thandwe. Efter kanske halva flygningen mot Heho störtdyker piloten, jag skojar inte har aldrig varit med om en sån brant inflygning, man hängde i säkerhetsbältet. Crew meddelade att vi skulle diverta till Mandalay.

När vi väl landat såg jag vad som verkade vara nästan hela landets flygplansflotta parkerad där, och fullt med folk i vänthallarna. Ingen info om varför vi måste landa och vänta, nån säger nåt om dimma. Jag tänkte att det är väl militären som skall flyga några höjdare i julhelgen och att de groundar all annan trafik. Kan ju inte vara dimma överallt

Nåväl efter nån timme får vi lätta mot Heho, med en till synes allvarlig crew.

Vi landar säkert på Heho men blir stående längre än väntat på plattan medans crew irrar runt, inga problem man får gå av och kan stå i solen brevid kärran på plattan. Kaptenen kommer tillbaka gravallvarlig och meddelar att nu åker vi. Problemfritt leg Heho till Thandwe men viss försening så klart.

Först när vi landat i Thandwe fick vi reda på orsaken till omdirigeringen och crews agerande.

Under vår flight till Heho har ett annat av Air Bagans plan störtat under landningsförsök på just Heho airport i dimma. Alla flyg i landet stoppades tydligen omedelbart efter kraschen. Vi flög dock vidare till Heho efter en timme och landade där medans flygplansvraket fortfarande låg och rök straxt utanför. Inte konstigt att crew var lite lågmäld när deras kollegor havererat nån kilometer bort.



Nedan saxat från Wikipedia;

Air Bagan Flight 11

Air Bagan Flight 11 was a scheduled domestic flight in Myanmar, operated by Air Bagan, from Yangon to Heho that, on 25 December 2012, while attempting to land at Heho Airport, struck power lines, crash landed on a road and came to a stop in a paddy field and caught on fire.[1]Trees on either side of the road caused the wings to separate. The aircraft operating the flight was a Fokker 100 and carrying 65 passengers, of whom one was killed and nine injured. A motorcyclist was struck and killed and another person on the ground was injured.[1] The cause of the accident is as yet unclear; it was reported that the pilots attempted to land the aircraft on the road by mistake, but one eyewitness was quoted as saying that the aircraft was already on fire before the crash.[2][3] The pilots were injured and received hospital treatment.[4]


Two Britons, a Korean man, and two Americans were reported to be among the passengers who were injured.[3][5]
 
Toppen