Senaste nytt

Flyg till Maldiverna, poäng, flygbolag

Jonas C

Medlem
Intressant...
2. Hotellrum inte lika hårt kvoterade som awards på flyg...?

Vanligtvis inte men Waldorf Maldiverna är riktigt svårt att hitta för poäng till standard room award, dvs 480K poäng för fem nätter med femte natten gratis. De släpper rummen månadsvis och man kan sätta upp en alert på Open Hotel Alert - We alert you when sold out hotels have an open room. It's Free.

Då är det King Reef Villa eller Two Queen Bed Reef Villa som är kategorierna som man behöver bevaka. Det är dessa som går att boka som standard room award.

Jag lyckades få till en bokning på 6 nätter över påsken som jag bokade om till sista veckan i augusti 2022 då det inte fanns några bra flyg under påskveckan, samt att jag ville slippa deras obligatoriska galamiddag på 500 USD. När man bokar med poäng så får man dock göra kalkylen ordentligt då det ibland faktiskt är billigare att boka paket rates direkt från resebyråer eller hotellet själva. Dvs när man räknar med kostnaden för transfer, måltider, eventuella uppgraderingar, etc.

Under förra hösten hade de en kampanj där man kunde bo 7 nätter i en Overwater Villa inklusive transfer, frukost, dining credit, etc för 10K USD. Räknar man med kostnaden för transfer på 900 USD per person + kostnaden för, måltider, uppgradering som brukar ligga på runt 300-500 per natt så blir det nästan mer lönsamt att boka paket än att använda poäng på hotellet, i synnerhet när man räknar med värdet av poängen.
 

toer00

Medlem
Har upptäckt den lilla egenheten hos QR att de på ”billigare marknaderna” typ CDG/MXP oftast ser till att man får ”taskiga” dvs långa stop-over i DOH om m,an bokas R-klass. Syftet att få hugade spekulanter att gå upp till I-klass…? Någon som vet om de brukar justera upp tillgången närmare 120 dagars spärren eller om man skall ge upp och fokusera på OSL som liksom ARN inte verkar lida av detta fenomen…
 

rvarttinen

Medlem
Kan tipsa om att Constance just nu har 40..50% erbjudande på sina två resorter i Maldiverna (Moofushi & Halaveli). Själva skulle vi välja Moofiushi alla veckor i månaden, även om Halaveli ser fint ut. Även till fullpris skulle vi lätt välja Moofushi ...

Tycker dock att den deal @Senator hittade med Air Fance är riktigt intressant! Själva har vi flugit med Turkish, Emirates och Etihad, alla i C - i fallet med Etihad har det det varit en code share med Air France, så det blev rätt bra med miles på Flying Blue-kontot. Nu kan jag mycket väl tänka mig AF. Säsongslinje?
Transfer med sjöflyg ordnar resorten med, om ni inte planerar att bo på en resort med båtförbindelse från MLE. Mot en liten ersättning, förstås ... Constance tenderar att ta betalt mot självkostnad.

"Problemet" med Maldiverna tycks vara att det inte verkar finnas någon lågsäsong att tala om. Man får helt enkelt kolla de deals som dyker upp ...
 

Taggen

Medlem
"Problemet" med Maldiverna tycks vara att det inte verkar finnas någon lågsäsong att tala om. Man får helt enkelt kolla de deals som dyker upp ...
Nja, om man kan stå ut med ostadigare väder så är det en helt annan prisbild i Juli-Augusti på Maldiverna då du kan komma ner i 2500-3500 per natt med All-Inclusive på 5-stjärnig resort som Komandoo eller om du vill boka Constance Moofushi för 5500 SEK/natt med All-inclusive. Vill du snåla riktigt så finns Velassaru för 2000 SEK/natt inkl. frukost i Juli.
 

toer00

Medlem
AF är dock riktig dyra…nästan 47 kkr per pers i business…
QR, OSL-DOH-MLE-DOH-CDG för ca 18 kkr och Q-Suites på 3 av 4 delsträckor. Kastar in lite Fly Premium rabatterade EB poäng och får då bra SK anslutningar på köpet.. Tänkte först att åka ut fr. MXP i stället för CDG, man kommer då ner i drygt 16 kkr, men ytterst svår att få QR att släppa R-klass utan typ 12 timmar stop-over i DOH… Nu väntar jag bara in dubbla poäng helgen på SAS MC och festen är fullbordad…
 

toer00

Medlem
Nja, om man kan stå ut med ostadigare väder så är det en helt annan prisbild i Juli-Augusti på Maldiverna då du kan komma ner i 2500-3500 per natt med All-Inclusive på 5-stjärnig resort som Komandoo eller om du vill boka Constance Moofushi för 5500 SEK/natt med All-inclusive. Vill du snåla riktigt så finns Velassaru för 2000 SEK/natt inkl. frukost i Juli.

Skall kolla på dessa…men nu lutar det åt, Cora Cora (öppnar 1 okt.) alt. You & Me (har bl.a undervattens rest.)…

Coming Soon | Cora Cora Maldives, Raa Atoll

You & Me by Cocoon – Adults only resort Island
 
Last edited:

Senator

Moderator
AF är dock riktig dyra…nästan 47 kkr per pers i business…
QR, OSL-DOH-MLE-DOH-CDG för ca 18 kkr och Q-Suites på 3 av 4 delsträckor. Kastar in lite Fly Premium rabatterade EB poäng och får då bra SK anslutningar på köpet.. Tänkte först att åka ut fr. MXP i stället för CDG, man kommer då ner i drygt 16 kkr, men ytterst svår att få QR att släppa R-klass utan typ 12 timmar stop-over i DOH… Nu väntar jag bara in dubbla poäng helgen på SAS MC och festen är fullbordad…

Jag insåg sen att AF kör bara på W21-22 tabellen och deras rutt är borta för S22 som börjar 27 MAR 2022.

En observation, behöver inte stämma i ditt fall. Men under två veckor som jag höll på att fibla med bokningar så stängdes R-klass på flight efter flight på MLE-DOH. Jag väntade för länge. Om du har hittat det du vill ha, skulle jag köpa.
 

Matore

Medlem
Liten headsup på flygtider. Är det ankomst/avresa MLE kväll tidig morgon så åker du på övernattning i Male eftersom sjöflygen bara går dagtid när det är ljust. Vivalde bort SQ pga det när de hade ankomst 22.40 typ...
 

toer00

Medlem
Jag insåg sen att AF kör bara på W21-22 tabellen och deras rutt är borta för S22 som börjar 27 MAR 2022.

En observation, behöver inte stämma i ditt fall. Men under två veckor som jag höll på att fibla med bokningar så stängdes R-klass på flight efter flight på MLE-DOH. Jag väntade för länge. Om du har hittat det du vill ha, skulle jag köpa.
Jag skall köpa…dock försöker jag vänta in SAS MC dubbla poäng som kommer 24-26 sept. Funderar även att byta ut OSL mot MXP. Fr MXP så går det en kärra med Q-Suite på em och MXP-DOH-MLE-DOH-CDG får man för 16 papp…!

Har satt alerts på Expertflyer om R9 går under R5 på alla sträckor.

Det är 120 dagar innan de stänger R-klass, så mina tilltänkta resdagar har då (24-26 sept) inte nått 120 dagars gränsen
 
Toppen