Senaste nytt

Flyg till Maldiverna, poäng, flygbolag

Jonas C

Medlem
Star Alliance till Maldiverna är tyvärr hopplöst, däremot har Qatar ofta bra tillgänglighet om man bokar med lång framförhållning. Bokas med fördel med Privilege Club överfört från Amex. 130.000 Miles tur och retur i business och cirka 1500kr i skatter. Inga bränsletillägg.
 

toer00

Medlem
Star Alliance till Maldiverna är tyvärr hopplöst, däremot har Qatar ofta bra tillgänglighet om man bokar med lång framförhållning. Bokas med fördel med Privilege Club överfört från Amex. 130.000 Miles tur och retur i business och cirka 1500kr i skatter. Inga bränsletillägg.

Har tyvärr inte Amex, bara SAS MC EB...
 

toer00

Medlem
Ett par snabba:
1. Air France betalde jag 41.000 för två. Ny linje som börjar 1:e november. Vi åker med första flighten.
2. Qatar är väsentligt mycket billigare från OSL. Vi talar lätt 10.000kr för två med SAS Plus till/från OSL inkluderat.
3. Turkish ligger också runt 40.000kr för två.
4. You snooze, you lose. Jag spenderade alldeles för mycket tid på att leta och alldeles för lite tid på att boka Så vår resa nu anpassas till när Air France flyger och inte när vi vill exakt åka.

Jag kollade också massor på resor via Indien men det finns väldigt lite utbud av Indien - Maldiverna i november. Jag gav upp bonusresor.

Tack för info. Bonusbiljetter (EB med TK) har jag ingen förväntning på...
 

Senator

Moderator
Tack för info. Bonusbiljetter (EB med TK) har jag ingen förväntning på...
Finns Lufthansa och Austrian också. Som SEN med Lufthansa kan jag som oftast få platser. Man låser helt enkelt upp platser. Men datumen de flyger passar inte oss med poängbokning på Waldorf + åtaganden hemma.

Sen är det sjukt mycket billigare att köpa flyget med cash sen använda poäng på hotellet istället.
 

toer00

Medlem
Finns Lufthansa och Austrian också. Som SEN med Lufthansa kan jag som oftast få platser. Man låser helt enkelt upp platser. Men datumen de flyger passar inte oss med poängbokning på Waldorf + åtaganden hemma.

Sen är det sjukt mycket billigare att köpa flyget med cash sen använda poäng på hotellet istället.

Problem nr 2- Har inget bonusprogram på hotell.... men hittat ett hotell som skall öppna 1 okt och som inte riktigt verkar våga ösa på ännu..."Cora Cora".
 

toer00

Medlem
Funderar på Open Jaw, åt fel håll... dvs OSL-DOH-MLE, MLE-DOH-CDG, då får jag bra tider och priser.
Dock nackdelen att först för man vänta 6 timmar i DOH avg, sedan 6 timmar i CDG...inte så roligt!

Kruxet är att med samma avgångstid från MLE så får man med R-klass vänta 6 timmar mitt i natten i DOH... Finns ett plan som går efter bara 2 timmar väntan i DOH, men det måste man upp i I klass och biljetten blir 7 000 dyrare... detta är genomgående... med R-klass oerhört svårt att få bra tider hem... :oops:
 

Jonas C

Medlem
Problem nr 2- Har inget bonusprogram på hotell.... men hittat ett hotell som skall öppna 1 okt och som inte riktigt verkar våga ösa på ännu..."Cora Cora".
Det lönar sig även att köpa poäng. T.ex Hilton-poäng på rea så kan man bo på Waldorf Astoria för 600 dollar natten. En fjärdedel av ordinarie pris.
 

toer00

Medlem
Det lönar sig även att köpa poäng. T.ex Hilton-poäng på rea så kan man bo på Waldorf Astoria för 600 dollar natten. En fjärdedel av ordinarie pris.

Intressant...

1. Hur vet man när det är rea... nyhetsbrev från hilton.com...?
2. Hotellrum inte lika hårt kvoterade som awards på flyg...?
 

TP12

Medlem
Intressant...

1. Hur vet man när det är rea... nyhetsbrev från hilton.com...?
2. Hotellrum inte lika hårt kvoterade som awards på flyg...?

De har rea mest hela tiden, nuvarande varar till sista september. Har du inget Hiltonkonto så kommer du inte kunna köpa poäng direkt dock, finns en waiting period för nya konton.

Alla rum går att köpa för poäng men de billigaste kan ta slut. Generellt sett enklare men kan givetvis vara slut på populära resemål eller under högsäsong. Gå in och sök lite på Hiltons hemsida så ser du.
 

Senator

Moderator
Det lönar sig även att köpa poäng. T.ex Hilton-poäng på rea så kan man bo på Waldorf Astoria för 600 dollar natten. En fjärdedel av ordinarie pris.

Intressant...

1. Hur vet man när det är rea... nyhetsbrev från hilton.com...?
2. Hotellrum inte lika hårt kvoterade som awards på flyg...?

De har rea mest hela tiden, nuvarande varar till sista september. Har du inget Hiltonkonto så kommer du inte kunna köpa poäng direkt dock, finns en waiting period för nya konton.

Alla rum går att köpa för poäng men de billigaste kan ta slut. Generellt sett enklare men kan givetvis vara slut på populära resemål eller under högsäsong. Gå in och sök lite på Hiltons hemsida så ser du.

Bara för att sätta rätt förväntningar gällande just Waldorf på Maldiverna. En villa per dag finns det om jag har uppfattat rätt som man kan boka som standard rate. Det är en King Reef Villa with Pool:
Reef Villas - WALDORF ASTORIA MALDIVES ITHAAFUSHI : WALDORF ASTORIA MALDIVES ITHAAFUSHI

När jag har tittat på dessa ligger cash-priset på mellan $1.800 och $2.200 per natt + ca 23% i moms/skatter/avgifter. Jag kollade i februari 2020 ca ett år framåt och det var barskrapat. Jag tog därefter kontakt med hotellet direkt via sociala medier och fick en kontakt i deras reservation department. Jag frågade rakt ut NÄR det skulle finnas ett fönster på fem dagar i rad (boka 5, betala för 4) och han hade då bara två fönster: september och november på 12 månader. Jag väntade lite för länge, så septemberfönstret stängdes. Dock hade novemberfönstret sju dagar, men dumma jag bokade bara fem och inte sju nätter :( Nu är dessa två nätter innan vår ankomst borta, men vi håller ett öga.

För att kunna boka ringde jag min kontakt, och han öppnade upp systemet så jag kunde boka online sen stängde han ner igen efter jag hade fått min bokning. Jag tror @Jonas C också har en femdagars men det var väl under 2022.

Så köp inte poängen innan du vet. Det här är varför jag har under flera år hävdat att hotellpoäng har ett högre värde jämfört med flygpoäng (för mig i alla fall). Det finns inte en sportmössa att jag skulle lägga $12.000 - $13.000 för fem nätter på ett hotell. Alltså runt 100.000kr. Därmed blir 40.000kr för två med flyg rena rabatten i jämförelse. Fem nätter kostar 480.000 HH poäng som uppskattningsvis är ca $12.000 i kostnader på Hilton med alla deras kampanjer + Diamond-bonus, ungefär vad jag lägger per år under vanliga omständigheter med semester och tjänsteresor.

Nackdelen för oss nu var dock att vi var helt låsta till nätterna vi har bokat. Flyget stack iväg och vi hade tänkt ta fyra dagar på Sri Lanka också. Men det är alldeles för rörigt att åka dit för tillfälle. Så vi kortar ner vår resa denna gången till avresa en måndag eftermiddag, ankomst tisdag sen sju nätter (varav fem för tillfälle på Waldorf) innan vi åker dagsresa hem med Air France. Vi kommer dock kolla om vi kan trycka in oss en natt till på Waldorf i fall det öppnas upp. Just nu har vi Jen by Shangri-La en natt innan och efter.

Jag hade börjat med hotellet först, flyget kan bli billigt i jämförelse är min slutsats.
 
Toppen