Senaste nytt

Flyg extra bekvämt mellan Oslo och Stockholm

Rickard_O

Medlem
Har köpt en resa från Oslo till Stockholm med Ethiopian. Har just nu endast ID-Kort (då passet gått ut). Tror Ni på forumet att det räcker med ID-kort för att komma ombord på planet eller ska jag göra ett provisoriskt pass? Alternativt ska jag boka en backup flight med SAS?

Edit, såg nu att Ethiopian är sista flyget från Oslo till Stockholm. Så backup flight är inte möjligt
Var du med på flighten igårkväll till Stockholm?
Hörde någon i passkontrollen på Arlanda som inte hade pass och hade ringt i förväg om att bli insläppt.
 

Berglund

Medlem
Hörde någon i passkontrollen på Arlanda som inte hade pass och hade ringt i förväg om att bli insläppt.
Är du svensk medborgare och kommer till den svenska gränsen behöver du de facto inte passet, man kommer att släppa in dig i landet om du kan göra det troligt att du är den du utger dig för. Kommer en svensk medborgare till vår gräns det finns det en uppsjö möjligheter att på olika sätt påvisa vem man är och att den personen som man säger sig vara, är svensk medborgare.

Självklart går det mycket snabbare med pass/nationellt id-kort så det rekommenderas förstås.
 
Last edited:

SK989

Medlem
Sitter nu på Ethiopian för att resa mellan Oslo och Stockholm. Kan rapportera att det fungerade alldeles utmärkt med nationellt ID-kort. Norska gränskontrollen frågade bara om jag skulle till Stockholm med Ethiopian och i gaten kontrollerades resehandlingar och mitt nationella ID föranledde inte någon fråga alls (de såg förstås att jag endast skulle till Stockholm). Med andra ord pass behövs inte för att resa med Ethipoian mellan Norge och Sverige utan nationellt ID duger gott - de hade varit lite frågor kring detta i tråden utan något klart svar. Att man förstås kommer in i Sverige om man kan visa att man är svensk är en föga tröst om man ändå inte kommer på planet, men det gör man alltså i det här fallet.
 
Last edited:

trekker

Medlem
Sitter nu på Ethiopian för att resa mellan Oslo och Stockholm. Kan rapportera att det fungerade alldeles utmärkt med nationellt ID-kort. Norska gränskontrollen frågade bara om jag skulle till Stockholm med Ethiopian och i gaten kontrollerades resehandlingar och mitt nationella ID föranledde inte någon fråga alls (de såg förstås att jag endast skulle till Stockholm). Med andra ord pass behövs inte för att resa med Ethipoian mellan Norge och Sverige utan nationellt ID duger gott - de hade varit lite frågor kring detta i tråden utan något klart svar. Att man förstås kommer in i Sverige om man kan visa att man är svensk är en föga tröst om man ändå inte kommer på planet, men det gör man alltså i det här fallet.
Från Norge alltså, men fungerar det från Sverige? Sverige bryter ju mot avtalet EU och UK har att det räcker med Nationellt ID kort för resa mellan EU och UK och vägrar släppa igenom folk i passkontrollen för resa till UK med nationellt idkort.
 

Tomas E

Medlem
Från Norge alltså, men fungerar det från Sverige? Sverige bryter ju mot avtalet EU och UK har att det räcker med Nationellt ID kort för resa mellan EU och UK och vägrar släppa igenom folk i passkontrollen för resa till UK med nationellt idkort.
Norge är till skillnad från Storbritannien med i Schengen. Varför skulle svenska passpolisen tillämpa samma regler för resor inom Schengen som till icke-Schengenländer???
 

trekker

Medlem
Problemet är ju att svenska passpolisen inte följer regler och avtal vilket gör det väldigt osäkert. UK och EU har en överenskommelse att man kan resa på nationellt idkort melland EU och UK om man har settled status i UK, men det skiter svenska polisen fullständigt i.
 

Tomas E

Medlem
Problemet är ju att svenska passpolisen inte följer regler och avtal vilket gör det väldigt osäkert. UK och EU har en överenskommelse att man kan resa på nationellt idkort melland EU och UK om man har settled status i UK, men det skiter svenska polisen fullständigt i.
Och min fråga var: vad har det med en resa till Norge, inom Schengen, att göra?
 
Toppen