Senaste nytt

Flyg extra bekvämt mellan Oslo och Stockholm

BusinessClass

Redaktör
Om du planerar en resa mellan Oslo och Stockholm, eller tvärtom, kan vi på BusinessClass starkt rekommendera Ethiopian Airlines. Nu går det nämligen att flyga Businessclass ”fully flat”, för ca. 2.000 SEK. För mindre än två år sedan, startade det afrikanska flygbolaget att flyga mellan Oslo och Addis Ababa. Resan ner till Etiopien går via…
 

Juancarlos

Medlem
Har köpt en resa från Oslo till Stockholm med Ethiopian. Har just nu endast ID-Kort (då passet gått ut). Tror Ni på forumet att det räcker med ID-kort för att komma ombord på planet eller ska jag göra ett provisoriskt pass? Alternativt ska jag boka en backup flight med SAS?

Edit, såg nu att Ethiopian är sista flyget från Oslo till Stockholm. Så backup flight är inte möjligt
 
Last edited:

M.K

Medlem
Redan gjort detta. :D

Inställt flyg resulterade dock i en övernattning och 1837DKK i kompensation efter lång tid. Jag tog hjälp av flygforsening.se

Det var oavsett trevligt att testa Dreamliner på denna korta sträcka!
 

apknug

Medlem
Redan gjort detta. :D

Inställt flyg resulterade dock i en övernattning och 1837DKK i kompensation efter lång tid. Jag tog hjälp av flygforsening.se

Det var oavsett trevligt att testa Dreamliner på denna korta sträcka!
Tråden är trots allt inte "helt" ny så det var roligt att nån har testat det.

Lägg gärna in en resetråd om hur fully flat funkar på en sån här kort sträcka!
 

DRG

Medlem
Har köpt en resa från Oslo till Stockholm med Ethiopian. Har just nu endast ID-Kort (då passet gått ut). Tror Ni på forumet att det räcker med ID-kort för att komma ombord på planet eller ska jag göra ett provisoriskt pass? Alternativt ska jag boka en backup flight med SAS?

Edit, såg nu att Ethiopian är sista flyget från Oslo till Stockholm. Så backup flight är inte möjligt

Deprture är i gaterna efter passkontrollen dvs för resor utanför Schengen så du behöver pass vad jag förstår (har alltid fått visa det men aldrig prövat med vanligt ID iofs). Men numer går det väl flighter även efter 19.30 med både SAS och Norwegian så det borde väl gå att boka back-up. Eller är det på en lördag?
 

M.K

Medlem
@apknug sorry, skyller på solen vid poolen och några drinkar. Jag missade totalt att inlägget var gammalt.

Pass som gäller som redan skrivits då gate är utanför Schengen. Jag fick visa det både i Oslo och ARN vill jag minnas.
 

airac

Medlem

ekf

Medlem
Sedan 50-talet råder väl passfrihet inom Norden? Behövs verkligen något mer än körkort bara för att Ethiopian flyger?
I och med att du "lämnar Schengen" för att ta dig till gate, så krävs pass. Vilket plan du bordar efter att ha passerat gränskontrollen kontrolleras ju inte.. och tvärtom.

Edit: Fast iofs så ändrades väl reglerna angående nationellt id-kort till UK alldeles lagom till Brexit, tidigare fick man ju inte resa dit utan pass från Sverige, dock från andra länder eftersom det var de svenska reglerna som satte stopp. Men frågan är hur det kan appliceras på det här specialfallet.
 
Last edited:

Juancarlos

Medlem
@pswe det var just min tanke att det borde räcka med körkort. Eftersom jag är tvungen att gå igenom passkontroll samt att ibland är det väl upp till flygbolaget att sätta reglerna blev jag lite osäker
 
Toppen