Senaste nytt

Fler som missar Eurobonus Guld nu pga av COVID-19?

Fick mail om att IHG kommer att sänka sina gränser (för status) med 25% i år så man kan ju hoppas :)

Nu öppnade ju även Magdalena att staten kanske hjälper till så jag tror nog att SAS överlever ytterligare en gång.
 
Last edited by a moderator:
Inte relevant till Eurobonus Gold men snyggt skött av Finnair.


Finnair.JPG
 

TomJ

Medlem
Hur är det nu med köp av baspoäng. De räknas ju in i Lifetime Gold. Och man KAN väl köpa dem retroaktivt för att fylla upp föregående period och om jag minns rätt är det inom ens grace period. Så om mitt år går ut 31 mars så är jag guld 3 månader till och kan inom den tiden välja att köpa (eller växla extrapoäng) baspoäng så jag når upp till Guld?

Känns som det är så man bör bedriva det framöver i så fall. Ge SAS tid att komma med en "ok, vi sänker gränsen i år till 40 000p" eller något liknande. Det hade ju varit förargligt att köpa 5000p idag och om en vecka kommer lättnader på kraven.
 

Thornado

Medlem
Jag har ju funderat på om det verkligen är rimligt att sitta med dubbla SAS Amex Elite (jag har kvar mitt betalkort och skaffade sen kreditkortet också), men just nu känns det som ett bra val. De två korten tillsammans med Mastercard Premium gör ju att kvalificering till Guld inte är något problem. Däremot är det troligt att jag missar Diamond för första gången sedan det introducerades. Fick boka av en resa med Air China (deras "Oslo-rea") i början av utbrottet i Kina, och nu blir det inget av min F&F Plus-resa till LAX nästa vecka heller, så där försvinner drygt 32k baspoäng.
 

ZZZebra

Medlem
Har kalenderår som intjänade period och har över 70K poäng, senare i år kommer Amex-poängen och då klarar jag EBD även om det skulle bli 0 resor under resterande året.

Mitt problem kommer att vara att få ihop mina 2-4-1-vouchers. Har utestående bokningar för > 250 KSEK för närmaste månaderna som är betalda förra året och som nu återbetalas (pengar som jag givetvis får vidarebefordra till min arbetsgivare). Därmed så behöver jag spend på över 400K för att få första vouchern. Och givetvis kommer jag inte ha några nya bokningar av jobbresor i närtid. Dagens I-landsproblem kanske att man har för små utgifter att sätta upp på reseräkningen :)
 

TomJ

Medlem
Har kalenderår som intjänade period och har över 70K poäng, senare i år kommer Amex-poängen och då klarar jag EBD även om det skulle bli 0 resor under resterande året.

Mitt problem kommer att vara att få ihop mina 2-4-1-vouchers. Har utestående bokningar för > 250 KSEK för närmaste månaderna som är betalda förra året och som nu återbetalas (pengar som jag givetvis får vidarebefordra till min arbetsgivare). Därmed så behöver jag spend på över 400K för att få första vouchern. Och givetvis kommer jag inte ha några nya bokningar av jobbresor i närtid. Dagens I-landsproblem kanske att man har för små utgifter att sätta upp på reseräkningen :)

Tja, om det blir problem att komma upp i första vouchern ens så skaffa ett till Premium och lägg årets inköp på det. Då räcker det ju med 150 000. Du kan ju dessutom låta någon i familjen värva dig och köra familjekonto

Alternativt skaffar någon i familjen ett nytt elite, värvad av dig. Sen skaffar ni extrakort på det kontot och så använder du det året ut (kombinerat med familjekonto). Sen att spenden på ditt nuvarande Elite blir -250 000 i år kan ju kvitta :)
 

TomJ

Medlem
Hur är det nu med köp av baspoäng. De räknas ju in i Lifetime Gold. Och man KAN väl köpa dem retroaktivt för att fylla upp föregående period och om jag minns rätt är det inom ens grace period. Så om mitt år går ut 31 mars så är jag guld 3 månader till och kan inom den tiden välja att köpa (eller växla extrapoäng) baspoäng så jag når upp till Guld?

Känns som det är så man bör bedriva det framöver i så fall. Ge SAS tid att komma med en "ok, vi sänker gränsen i år till 40 000p" eller något liknande. Det hade ju varit förargligt att köpa 5000p idag och om en vecka kommer lättnader på kraven.

För att svara mig själv så bakdateras köp av baspoäng 123 dagar. Så det borde vara frid och fröjd att köpa dem upp till 122 dagar efter ens period gått ut om man vill rädda sin lifetime-streak. Sen vet jag inte om man vågar vänta så länge :)
 

ZZZebra

Medlem
Tja, om det blir problem att komma upp i första vouchern ens så skaffa ett till Premium och lägg årets inköp på det. Då räcker det ju med 150 000. Du kan ju dessutom låta någon i familjen värva dig och köra familjekonto

Alternativt skaffar någon i familjen ett nytt elite, värvad av dig. Sen skaffar ni extrakort på det kontot och så använder du det året ut (kombinerat med familjekonto). Sen att spenden på ditt nuvarande Elite blir -250 000 i år kan ju kvitta :)

Det är ju en lysande idé, själv gick jag och funderade på om jag kunde be dem att betala till mitt eller företagets bankkonto direkt. Men ditt alternativ låter smidigare och fungerar ju garanterat. Det tackar vi för!
 

Homer

Medlem
Om de skulle förlänga nuvarande period med x antal månader, vad händer då med nästa?
Kommer man att kvalificera för nästa period samtidigt som nuvarande, och
kanske viktigast - klarar SK-IT att hålla reda på detta.


Virgin ger också förlängning
Virgin Atlantic extending elite status by 6 months, offering 2,500 miles to book flights now


dessutom:
Finally, Virgin has released 900,000 seats available for reward redemptions for travel between August and December 2020.
 

NotRyan

Medlem
Om de skulle förlänga nuvarande period med x antal månader, vad händer då med nästa?
Kommer man att kvalificera för nästa period samtidigt som nuvarande, och
kanske viktigast - klarar SK-IT att hålla reda på detta.


Virgin ger också förlängning
Virgin Atlantic extending elite status by 6 months, offering 2,500 miles to book flights now


dessutom:
Finally, Virgin has released 900,000 seats available for reward redemptions for travel between August and December 2020.
Frågan är ju om SAS skulle välja det alternativet? Det torde vara lättare att sänka EBG-gränsen denna intjäningsperiod med X/12-e delar. (för alla som har mars 2020 och framöver till detta är över) inkluderat i sin intjäningsperiod.
 
Toppen