Senaste nytt

Finns det några flygbolag som serverar Single Malt Whisky

palmen

Moderator
När vi flög IST-LHR med TK i C så stod det på menyn att de hade både Whisky och Whiskey. Frågade vad de kunde bjuda på och fick till svar att det var två olika blended (kunde dock inte höra vilka det var).
Vore trevligt om även whisky-kulturen kom till flygbolagen, att servera Glenlivet 18 i F skulle inte få mig att hoppa högt direkt. Om de kan lägga ner pengar på bra champagne borde det finnas utrymme för att kunna servera riktigt bra whisky också.

Undra när dagen kommer då ett flygbolag väljer att köpa ett eget fat och sedan buteljera det och ha som whisky i F.
Nu har jag ingen aning om hur de hanterar spriten ombord, om de kan återanvända flaskorna på en annan flight om de inte tar slut eller hur man gör. Om man nu måste göra sig av med innehållet så är ju alternativet att tappa upp på mindre flaskor. Jag skulle bli grymt imponerad om jag blev bjuden på en single cask specially bottled for XX (XX=flygbolag).

Många svenskar är ju "tokiga" i rökig whisky och det bör gå att hitta fat från något destilleri på Islay och sedan buteljera. Kanske något för SAS och bjuda på i longhaul C. :)
 

rob74

Medlem
Emirates hade Glenfiddich 21 yo i F nu när jag åkte AKL-MEL.
Fast mitt val föll på Hennessy Paradis till kaffet...

Blended var Chivas Regal Royal Salute samt Johnnie Walker Blue Label.
Fanns även en bourbon, Woodford Reserve.

Kul också att de hade Zacapa-rom och Hendricks Gin.
 

Johan_G

Medlem
När vi flög IST-LHR med TK i C så stod det på menyn att de hade både Whisky och Whiskey. Frågade vad de kunde bjuda på och fick till svar att det var två olika blended (kunde dock inte höra vilka det var).
Vore trevligt om även whisky-kulturen kom till flygbolagen, att servera Glenlivet 18 i F skulle inte få mig att hoppa högt direkt. Om de kan lägga ner pengar på bra champagne borde det finnas utrymme för att kunna servera riktigt bra whisky också.

Undra när dagen kommer då ett flygbolag väljer att köpa ett eget fat och sedan buteljera det och ha som whisky i F.
Nu har jag ingen aning om hur de hanterar spriten ombord, om de kan återanvända flaskorna på en annan flight om de inte tar slut eller hur man gör. Om man nu måste göra sig av med innehållet så är ju alternativet att tappa upp på mindre flaskor. Jag skulle bli grymt imponerad om jag blev bjuden på en single cask specially bottled for XX (XX=flygbolag).

Många svenskar är ju "tokiga" i rökig whisky och det bör gå att hitta fat från något destilleri på Islay och sedan buteljera. Kanske något för SAS och bjuda på i longhaul C. :)

Fulwhiskyn (Highland Eagle) som SAS säljer i sin ombord-taxfree har jag aldrig sett någon annanstans, det är väl tyvärr så nära en egen SAS-whisky vi lär komma. För övrigt har vi på jobbet döpt om den till Highland Diesel då den smakar ungefär så ;)
 

Tjaeng

Medlem
Johnnie Worker Red Labial??? Hahaha! Var har du hittat den där?
Får man röda läppar av den då??? :D

Finns lite här och var i Kina. Första gången jag såg den var på en hotellbar i Urumqi. Ännu en anledning till att man i Kina bör undvika hotell som inte är del av en internationell kedja.
 

Homer

Medlem
Trevlig med BA i Club Europe eftersom jag åkt med dessa flera gånger på senare tid. Jag har då frågat efter Single Malt och då har dom inte haft det, jag har istället fått "fulwhisky" typ Jonnie Walker. .

Det är inte säkert att de har den på alla rutter, Port har de t.ex bara på band 4 (IST, LCA dvs. de rutter där man
slipper Afternoon Tea :) )
 

David

Medlem
Jag har för mig att jag har fått glenfiddich 12yo i SAS C!

Vill minnas detsamma.

Air China serverade Glenfiddich special reserve 15 y.o. när jag flög FRA-PEK i F.
Emirates serverade den samma i C mellan BKK och HKG. Huruvida de serverade den 21-åriga som Rob74 fick AKL-MEL i F kan jag tyvärr inte bekräfta då de inte hann servera den delen av måltiden när jag flög HKG-BKK, mer om det en annan gång...
 

Jacob

Medlem
Swiss serverar Glenlivet (och Johnnie Walker Black) i business class inom Europa.

I övrigt verkar de flesta inom Europa gå över på Red Label eller Grant.
 

palmen

Moderator
I övrigt verkar de flesta inom Europa gå över på Red Label eller Grant.

Det är väl i samma linje som att flygbolag går över till mousserande istället för champagne.
Grant och Red Label är drickbara men inget jag väljer om det finns andra alternativ (single malt)
 
Toppen