Senaste nytt

Finnair matchar din Eurobonus status fram till 2 November 2021

palmen

Moderator
OK, så Finnair fortsätter att sockra erbjudandet. Just nu kan den som flyger med dessa direktflyg få statusmatch om man har status med ett "flygbolag som har huvudkontor i Sverige, Norge och Danmark"...

Match öppen till 2.e nov och man måste flyga direkt från ARN före 31 mars för att få status match.

Bläddra ner för detaljer.
https://www.finnair.com/se-sv/direktflyg-från-stockholm
Så EBD matchas mot Finnair Platinum kan man gissa. Jäkligt billigt sätt att bli OneWorld Emerald. Hade jag inte redan varit det hos BA hade jag nog tagit dealen.
Detta förtjänar ju en egen tråd för denna statusmatch.

Man kan i teorin alltså boka billigaste ekonomi på dessa rutter, matcha sitt EBD till Platinum och då utnyttja 2 upgrades till business (antar att det behövs award platser för det).
 

ZZZebra

Medlem
OK, så Finnair fortsätter att sockra erbjudandet. Just nu kan den som flyger med dessa direktflyg få statusmatch om man har status med ett "flygbolag som har huvudkontor i Sverige, Norge och Danmark"...

Match öppen till 2.e nov och man måste flyga direkt från ARN före 31 mars för att få status match.

Bläddra ner för detaljer.
https://www.finnair.com/se-sv/direktflyg-från-stockholm

Ja, den är lockande och jag funderade på att se till att få en bokning med dem. Men är två saker som jag funderar på:

- Oneworld frequent flyer –progammet är exkluderat från Till dig som fattar poängen–kampanjen.
- Samt hur de matchar EBD (eller EBG).

Status bara hos Finnair har begränsat värde för mig, mer nytta av att komma upp på OneWorld. Gällande matchningen så är det alltid trevligt när de skriver vad de menar är "motsvarande nivå", händer ju att flygbolagen har en konstig tolkning av detta.
 

Homer

Medlem
OK, så Finnair fortsätter att sockra erbjudandet. Just nu kan den som flyger med dessa direktflyg få statusmatch om man har status med ett "flygbolag som har huvudkontor i Sverige, Norge och Danmark"...

Match öppen till 2.e nov och man måste flyga direkt från ARN före 31 mars för att få status match.

Bläddra ner för detaljer.
https://www.finnair.com/se-sv/direktflyg-från-stockholm

Eftersom statusen ges före flygningen är det ju strålande för de som saknar oneworld status
eftersom de då kan köpa en Basic biljett och slipper betala för bagage, val av sittplats och lounge.
 

intuition

Medlem
Så EBD matchas mot Finnair Platinum kan man gissa. Jäkligt billigt sätt att bli OneWorld Emerald. Hade jag inte redan varit det hos BA hade jag nog tagit dealen.
Detta förtjänar ju en egen tråd för denna statusmatch.

Man kan i teorin alltså boka billigaste ekonomi på dessa rutter, matcha sitt EBD till Platinum och då utnyttja 2 upgrades till business (antar att det behövs award platser för det).

Ja, den är lockande och jag funderade på att se till att få en bokning med dem. Men är två saker som jag funderar på:

- Oneworld frequent flyer –progammet är exkluderat från Till dig som fattar poängen–kampanjen.
- Samt hur de matchar EBD (eller EBG).

Status bara hos Finnair har begränsat värde för mig, mer nytta av att komma upp på OneWorld. Gällande matchningen så är det alltid trevligt när de skriver vad de menar är "motsvarande nivå", händer ju att flygbolagen har en konstig tolkning av detta.


Finnair har ju alltid haft 3 nivåer (och nu en fjärde super-nivå), så jag utgår från att de matchar så
SK Silver -> AY Silver
SK Guld -> AY Guld
SK Diamond -> AY platinum
SK Pandion -> AY platinum (de skriver uttruyckligen att Lumo är undantaget.
 

palmen

Moderator
Vad menar de med detta?

  • oneworld frequent flyer –progammet är exkluderat från Till dig som fattar poängen –kampanjen.
Blir jag inte one world emerald om jag matchas till Finnair Platinum?
 

intuition

Medlem
Eftersom statusen ges före flygningen är det ju strålande för de som saknar oneworld status
eftersom de då kan köpa en Basic biljett och slipper betala för bagage, val av sittplats och lounge.
  • Du måste ha en giltig bokning för ett direkt Finnair-flyg från Stockholm till Bangkok, Phuket, Miami, Los Angeles, eller New York.
dvs du behöver ha bokningen först. Men helt rätt att man kan boka billigast utan några extras och när macthcen gått igenom hantera tilläggen.
 

intuition

Medlem
Vad menar de med detta?

  • oneworld frequent flyer –progammet är exkluderat från Till dig som fattar poängen –kampanjen.
Blir jag inte one world emerald om jag matchas till Finnair Platinum?
Den är det ingen som förstår.
Tolkning 1: De matchar inte OW program, men det är ju redan uteslutet pga av regeln "huvudkontor i SE/NO/DK".
Tolkning 2: Det andra är att de ger ut en helt ny och udda nivå som inte har OW-symbol på och inte ger förmåner med andra OW bolag. Jag har ingen aning om det sista ens går att göra.
 

Homer

Medlem
Vad menar de med detta?

  • oneworld frequent flyer –progammet är exkluderat från Till dig som fattar poängen –kampanjen.
Blir jag inte one world emerald om jag matchas till Finnair Platinum?
Den är det ingen som förstår.
Tolkning 1: De matchar inte OW program, men det är ju redan uteslutet pga av regeln "huvudkontor i SE/NO/DK".
Tolkning 2: Det andra är att de ger ut en helt ny och udda nivå som inte har OW-symbol på och inte ger förmåner med andra OW bolag. Jag har ingen aning om det sista ens går att göra.

Finns en engelsk variant av reglerna

  • Tier matching application period: until 2 November 2021
  • Travel period: until 31 March 2022.
  • You can only be matched to Finnair Plus Silver, Gold, and Platinum tiers. Lumo status will not be given in this campaign.
  • You must have a valid booking for a direct Finnair flight from Stockholm to Bangkok, Phuket, Miami, Los Angeles, or New York.
  • oneworld frequent flyer programs are excluded from the tier matching campaign.
  • Flights bought with Finnair Plus award points are excluded from this offer.
  • Your home country – as recorded in your Finnair Plus member details – must be Sweden.
  • You must be a Finnair Plus member (you can also join Finnair Plus to be eligible for this campaign).
  • Finnair Plus tier status is valid for a year.
  • If you are already a member, your current Finnair Plus tier will be zeroed and a new tracking period will start.
  • Standard requalification rules apply to renew the status after the tier tracking period ends.
  • In case of booking cancellation, the tier match will be removed.
 
Toppen