Senaste nytt

Finnair - Bokning av Award biljett

Axxo

Medlem
Tänka ge bort en biljett åt min vän.

Kan man boka en Award biljett i någon annans namn? Om det inte går, kan man bjuda in vännen till ett gemensamt family and friends konto för att sedan boka i hans namn ?
 

Johan Gott

Medlem
Tänka ge bort en biljett åt min vän.

Kan man boka en Award biljett i någon annans namn? Om det inte går, kan man bjuda in vännen till ett gemensamt family and friends konto för att sedan boka i hans namn ?

One worlds olika bonusprogram är jag inte helt insatt i men de program inom Star Alliance jag hittills använt mig av tillåter att man bokar biljetter åt andra med sina poäng.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Har inte svaret men kan säga att finnair svarar väldigt snabbt på facebook om du skickar ett DM
 
Lånar tråden för att ställa en annan fråga apropå att boka award-biljett med Finnair. Är det bara jag eller har det blivit sämre med tillgängliga award-stolar i business på flygen till Bangkok? För något år sedan var det inga problem att uppgradera eller boka award, men när jag nu söker med deras eget verktyg för att kolla tillgänglighet hittar jag nästan aldrig någon stol.
 

011430121

Medlem
Lånar tråden för att ställa en annan fråga apropå att boka award-biljett med Finnair. Är det bara jag eller har det blivit sämre med tillgängliga award-stolar i business på flygen till Bangkok? För något år sedan var det inga problem att uppgradera eller boka award, men när jag nu söker med deras eget verktyg för att kolla tillgänglighet hittar jag nästan aldrig någon stol.
Under vilken period söker du?
 
Under vilken period söker du?

Sökte efter resor i mitten/slutet av maj och början av juni. Hittade inget och sökte på några slumpmässiga datum tidigare under våren men hittade inget då heller. I höstas försökte jag också hitta platser för uppgradering på flighter i januari, men utan resultat. Långt ifrån något vetenskapligt test förstås, men nog för att få mig att grubbla.
 

samet

Medlem
Lånar tråden för att ställa en annan fråga apropå att boka award-biljett med Finnair. Är det bara jag eller har det blivit sämre med tillgängliga award-stolar i business på flygen till Bangkok? För något år sedan var det inga problem att uppgradera eller boka award, men när jag nu söker med deras eget verktyg för att kolla tillgänglighet hittar jag nästan aldrig någon stol.

Vad jag har förstått så har de ändrat så att det är waitlist på samtliga. Inte som förr då det tydligt stod hur många lediga platser det fanns för uppgraderingar.

Jag åkte på en uppgraderad biljett i slutet av januari. Fanns inga platser enligt sökfunktionen, tänkte ställa mig på waitlist och hoppas på det bästa. I samma ögonblick som det gjordes utställdes ny uppgraderad biljett och plingade till i inkorgen.

Så är nog mer att de inte visar tillgängligheten, för uppenbarligen finns det platser.
 

intuition

Medlem
Jag skulle tro att tillgängligheten rent allmänt gått ner efter att de började med att allt ska gå via waitlist. Ibland går en waitlist igenom på sekunder (varför tvinga waitlist då överhuvudtaget?), ibland först strax innan avgång. Och ofta inte alls.
Bakgrunden till hela ändringen är jakten på nya intäkter. De försöker sälja uppgraderingarna istället.
 
Toppen