Senaste nytt

Finnair 100% bonus poäng + Statusgrundade 25%

Kiwi9

Ny medlem
Tack för informationen. Är mest intresserad av två resor i business för 300k poäng.

Vet du hur det ser ut att boka rena bonusresor istället för uppgraderingar?
 

intuition

Medlem
Jag tror det största problemet är att du inte kan garantera en uppgradering. Jag tittar i deras system nu, finns knappt några platser för uppgradering släppta. Det är väntelista på varenda datum hela sommaren. Det har varit så här rätt länge, att Finnair har extremt dålig tillgänglighet på platser för uppgradering mellan HKG och HEL

Tack för informationen. Är mest intresserad av två resor i business för 300k poäng.

Vet du hur det ser ut att boka rena bonusresor istället för uppgraderingar?

De gjorde en ändring "för ett tag sedan" där uppgraderingar styrs mycket hårdare. Från att ha publicerat 2-4 platser på i stort sett varenda flyg 330 dagar i förväg så lägger de nästan inte ut några platser alls. Istället är tanken att det mesta ska hamna på väntelista först, och de har bestämda datum när de kör igenom bokningsläget och processar väntelistan. Detta görs först ca 59 dagar före avgång och sedan då och då fram till avgång. Det finns ingen som helst garanti för att uppgraderingar går igenom, även om hela affärskabinen så är tom.

I samband med ändringen verkar det också som att man lagt samman bonus-resor och uppgraderingar i samma "bucket", dvs uppgraderingar och bonus-resor tävlar om samma platser. De tävlar också med budgivningen och upgrade-for-cash-erbjudande som Finnair skickar på sms/mail till kunder utifrån någon okänd logik.

(Systemet har mött hård kritik från frekventa resenärer och Finnair loyalty har svarat att man överväger att göra om det igen. Men att något skulle förbättras i närtid är inte troligt, det finns helt enkelt inte tillräckligt med resurser under denna svåra tid för det. )

Så när det gäller uppgraderingar och award-resor så ska man f.n. utgå från att vad man ser är vad som finns. Man kan mycket väl få igenom uppgradering från väntelistan, men man kan aldrig veta.

Kolla tillgängligheten i deras verktyg
Uppgraderingar: https://www.finnair.com/se/se/finnair-plus/view-upgrade-availability
Bonus-resor söker man i den vanliga boka resa, men man måste vara inloggad och man måste ha tillräckligt med poäng för att se resultatet...
 

Knut-Olav

Medlem
150k poäng kostar 1931 Euro = ca 20 000 SEK

Det betyder att det med 100% bonus blir 300 000 poäng.

En t.o.r. t ex ARN-BCN i business kostar 50 000 poäng + skatter.

Det blir 6 st t.o.r till t ex BCN i business för ca 3 300 SEK + skatter och avgifter.

Tänker jag rätt eller fel?
 

intuition

Medlem
...

Tänker jag rätt eller fel?

Både rätt och fel.
Ja, en shorthaul award resa kostar 50 000 poäng.
Finnair har tagit bort avgifter på kortdistans awards, (YQ, bränsletillägg), så det tillkommer bara "skatter". Ungefär som i Eurobonus.

Problemet för ditt exempel är att du inte kan boka ARN-BCN i business eftersom de just nu inte säljer ARN-HEL i business. Det gör att den enda award du kan boka den sträckan är med IB och en oneworld award kostar 79000 poäng . Det ser inte ut att vara YQ på IB, men det skulle det kunna vara på tex BA.
 

intuition

Medlem
Ja, det är rätt räknat på poängen. Att man åker via HEL dvs två segment för att nå en europeisk destination spelar ingen roll.

Sedan är det något knas med tillgängligheten i affärsklass, jag sökte ett antal destinationer och får inte fram något. I ekonomi är det vidöppet. (historiskt har det varit tvärtom). Rekommenderar att följa trådar i ett annat flygar-forum där Finnair-sektionen är lite mer aktiv.

Här är ett pris-exempel med i ekonomi dårå. Skatter brukar vara samma i affärsklass.
Skärmavbild 2020-11-05 kl. 13.06.15.png
 

intuition

Medlem
PS det man också måste veta om Finnair awards är att det inte tillåts retur-flyg samma dag. De går bara att boka med en natt på resmålet (att returflyget är tidigast 00:01 dagen efter utresans avgång.)
För vissa resmönster kan det vara en begränsning.
 

Lollet

Medlem
Vad tycker ni experter är det värt att hoppa på denna deal? För cirka 20k?

Är absolut ingen expert men i vanliga fall skulle jag se detta som ett väldigt bra erbjudande. I rådande situation får man nog göra sin egen riskanalys vad gäller risken att inte kunna göra önskad resa pga Corona, poängen devalveras, svårt att hitta resor/uppgraderingar osv osv..
 
Toppen