Fast Track borttaget på Arlanda för Lufthansa Business?

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startet af TheTravelGuy, 13 Maj 2021.

  1. 011430121

    011430121 Medlem

    By:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack @Senator för svaret, sitter och planerar en resa till Milano, väljer mellan SAS eller Lufthansa Groupe. Priset är ganska lika SAS i Plus och Lufthansa Groupe i Business, nu föll nog Lufthansa Groupe bort, vet inte hur lång väntetid det kan vara till säkerhetskontrollen på Arlanda en fredagsmorgon när avgången är 06,00.

    Detta känns som när SAS tog bort möjligheten att besöka tredjeparts loungerna då var ju många på forumet som såg sig efter andra bolag att resa med, vi var medlemmar som valde Lufthansa Groupe, det är väl bara att konstatera att till träffen i Barcelona är vi minst 85-90% som har valt Lufthansa Groupe
    Är det bara på Arlanda och Göteborg denna förändring har skett?

    Tyvärr är nog sådan här förändringar vi får leva med i framtiden, flygbolagen måste syna i sömmarna vad man kan spara in kostnader!
     
  2. Hachans

    Hachans Medlem

    Vad är viktigast för dig? Att komma igenom security supersnabbt, eller komma igenom security supersnabbt i en fast track? För mig är det viktigast att komma igenom snabbt, att det är snabbt pga få resenärer eller att jag har en genväg är liksom sekundärt för mig. I dagsläget är inte security en flaskhals, det är incheckningsprocessen.

    Det är knappt någon skillnad i nuläget på väntetiden i vanliga security jämfört med fast track. Förstår helt att Lufthansa plockar bort detta, en onödig kostnad som inte bidrar till något extra. Kom igen när resenärsantalet är tillbaka på det normala och fast track medför något medvärde igen.
     
  3. Jag är väldigt kluven. På ena sidan har jag en ganska stor förståelse för att den lilla rörelse som nu finns måste fokusera på alla kostnader. På andra sidan kan det känns som att premium och status är om möjligt viktigare nu. Men samtidigt kostar en Lufthansa Business till Barcelona 714kr innan alla skatter och avgifter. Svårt att tjäna pengar på det antar jag.

    Efter 9/11 var det stålbad. Jag tror vi får leva med stålbad igen några år innan det vänder.
     
    John Rosenbaum, toer00 og 011430121 synes godt om dette.
  4. fcx

    fcx Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är också lite kluven, men väger mer över åt andra hållet. Man kommer att fortsätta att skära tills någon skriker till, och då är det kanske bra att skrika till redan nu. Sett från flygbolagens sida så är det väl just affärsresande och premiumkabiner som man verkligen vill få upp omsättningen i just nu, och att då ta till grepp riktade mot dessa grupper verkar ju rent kontraproduktivt, då man istället riskerar att driva passagerarna bakåt i planet, eller över till konkurrenternas plan.

    "You can make an airline so cheap, nobody will fly it.", som VD:n på Continental sa en gång i tiden.
     
    Thomasn og henke12 synes godt om dette.
  5. Hachans

    Hachans Medlem

    Visst, men vad ska du göra? Hur många timmar extra och hur mycket mer pengar är du eller din chef villig att lägga på att resa en annan väg?

    Jag kan inte tänka mig att det skulle gå hem på något företag att det tolereras att du tar många timmar extra eller lägger mycket mer pengar, bara för att du ska få gå i en fast track, som i nuläget inte är snabbare än den vanliga kontrollen.

    Just nu är det inte resenärens marknad, det är flygbolagens. Konkurrensen är obefintlig just nu. Jag ser på min sträcka som jag flugit under pandemin inrikesbiljetter som kostar fyra gånger så mycket som innan pandemin. Biljetter som innan pandemin låg på 4000 kr tor börjar nu på 10k. Och resan till syvende och sist handlar just nu om att ta sig till en plats, inte så mycket vad som händer på vägen. Och då spelar det verkligen ingen roll om folk knorrar över att behöva vänta med kreti och pleti i vanliga säkerhetskön, för de har inget annat val än att åka med det bolag som råkar ha avgångar som passar.
     
  6. fcx

    fcx Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Frågan är ju snarare: varför ska jag boka affärsklass när jag lika gärna kan boka turistklass på samma avgång?

    Sen är det en konstig timing också. För ett år sedan hade ingen höjt på ögonbrynen över denna åtgärd, men nu när flygbolagen och resebranschen vässar armbågarna och planerar för ett kraftigt ökat resande under sensommaren/hösten är det ju en dålig tonträff att annonsera försämringar.
     
    011430121 synes godt om dette.
  7. mha321

    mha321 Medlem

    Min spontana gissning på det är att det fanns ett kontrakt. Som gick ut efter ett år tex och där de hade oturen att förnya det för ungefär ett år sedan... Strax innan de insåg hur långvariga problemen skulle vara. Sedan valde man att nu inte förlänga kontraktet. Därav timingen.
     
    Jane Insane og John Rosenbaum synes godt om dette.
  8. ResenärenLars

    ResenärenLars Medlem

    By:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag vill nog ändå betona att det är viss skillnad. De flygplatser som du räknar upp har alla Gold Track som Star Alliance betalar för och erbjuder alla sina guldmedlemmar. Det är inget Lufthansa erbjudande.

    På Arlanda, Köpenhamn och Oslo finns inget Gold Track, kanske för att antalet resenärer är färre, men mest troligt p g a att inte tillräckligt många Star Alliance medlemmar (flygbolagen alltså) är intresserade av det. Då återstår möjligheten för flygbolagen att själva ingå överenskommelser med flygplatserna, vilket har resulterat i att SAS t ex köper och tillhandahåller Fast Track för sina guld- och diamantmedlemmar och att Lufthansa har fått köpa separat access för sina medlemmar.

    Att jämföra Gold Track på de flygplatser du nämner med SAS egna erbjudande tycker jag inte är rättvisande. Det är två helt olika saker.
     
    toer00, John Rosenbaum og Berglund synes godt om dette.
  9. igelkotten

    igelkotten Medlem

    By:
    London
    Det var massor med problem förutom med Aegean Gold och fast track på Arlanda. Det verkar ju som att det helt enkelt inte är så bra priser på Arlanda, eller att Arlanda erbjuder olika typer av avtal till olika kunder, och att kunderna är medvetna om det. Kanske har priset höjts nyligen, Swedavia har ju mycket mindre hyresintäkter nu när långa butiker bommat igen?
     
  10. Tror inte @Berglund håller med dig här men men jag menade ekonomiklass som Flying Blue Gold eller Skyteam Elite Plus

    Japp flera ggr med kö.
     

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×