Det är lite fascinerande att se skepsisen mot C919. Jag har flugit Brasiliansk "sardinburk" (E175) och går det bra att flyga med en sådan går det definitivt bra med en kinesisk maskin också.
Skämt åsido. C919 är en intressant maskin och jag flyger definitivt hellre med den än med en B737Max (som visserligen har fått FBW-spoilers men.... A320/1987 och Tu-204/1989 hade fullständigt FBW-system från början) och ger ett lovande intryck. Det är inte första gången Kina tagit fram en större maskin - Shanghai Y-10 var deras första. I princip kan C919 jämföras med en A320Neo men med modernare avionik och diverse andra uppgraderingar. Dock har COMAC något begränsade erfarenheter av CFRP vilket gör att maskinen har hög grad av aluminium i strukturen, bl.a vingarna.
Det har också visat sig att de ursprungliga kabinfönstren på C919 bytts ut mot standardstorlek (25% mindre) - tydligen svårigheter (begränsade erfarenheter) att få tillräcklig utmattningsresistans i kroppen med de ursprungliga ditona.
Man kan säga att C919 är avsevärt modernare än B737Max (om den maskinen tycker jag inte måste jag säga) och kan betraktas som en "A320Neo med modernare avionik".
Jämfört med Yak-242 (MS-21) kommer C919 till korta dock (sådant som CFRP-vingar, aktiva sidesticks etc etc etc ställer till det).
Den kinesiska flygindustrin har kommit en lång väg. ARJ21 togs fram som en "utbildningsmaskin" för att få erfarenheter av utveckling och certifiering medan C919 är det ambitiösa projektet där man även arbetar på en egen motor (CJ-1000A) och siktar avsevärt högre. Dessutom pågår utveckling av MA700 vilket är en intressant turboprop.
Frågetecknen kring C919 är snarast certifiering av EASA och FAA men jag skulle utgå ifrån att detta kommer efter att leveranser till kinesiska kunder inletts (d.v.s efter CAAC-certifiering).
Nu håller även Kina på så smått med nästa stora projekt - "C929" (lär heta något annat) som är en widebody utvecklad i samarbete med UAC (Ryssland).
Själv flyger jag mer än gärna C919 och står det mellan en B737Max och den är valet enkelt. Mellan A320Neo, C919 och Yak-242 är det mer jämnt, dock med övervikt för Yaken. Rent generellt flyger jag hellre A320-familjen än B737 (hos Boeing är det 777 och 787 som är de stora favoriterna tillsammans med 747).