Senaste nytt

Försenat/förlorat baggage med Aeroflot - VIlka skyldigheter har Aeroflot?

Senator

Moderator
Den rutinerade resenären betalar inte 150 kr extra (gånger 2 dessutom eftersom jag hade två enkelbiljetter den här gången) för att betala med kreditkort istället för med banköverföring. Det här var andra gången i mitt liv som bagaget blev försenat och om det inte händer oftare än så är det inte lönt att teckna extra reseförsäkring som tillägg till hemförsäkringen.

Som allt annat är det inte värt något innan det behövs. Nu slutade storyen bra denna gången, men kolla upp hur mycket det kostar extra på din hemförsäkring. Med tanke på antal inlägg du har i denna tråd om din uro under processen (Montreal eller Warszawa, vad gäller) så skulle nog jag anse att några hundralappar per år är det värt. Kanske några mindre 15kr t-shirts behövs, och nästa gång kan du troligtvis shoppa 10x premien om väskan blir borta i 6-12 timmar.

Jag skulle rekommendera alla som reser att ha minimumskydd till en var tid.
 
Men har då inte den rutinerade resenären ett Mastercard eller VIsa kopplat till bankkontot som användes för överföringen? Det brukar räcka för att kortförsäkringen ska gälla.
Nej, jag har inget kort kopplat till mitt bankkonto. Det är oftast bara de större bankerna (Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank) som har stöd för banköverföringsbetalningar hos resebyråerna. Så vitt jag vet tar dessa bankerna minst ett par hundralappar i årsavgift för Visa/Mastercard. Jag ska fundera på om jag tycker det är värt att skaffa ett kort hos någon av dem.
 
Läste i en separat tråd att vissa SAS-resenärer har fått 8000 poäng i kompensation för trasig IFE (In-Flight Entertainment) (förresten, vem använder dessa idag, de flesta har ju en surfplatta nu för tiden). Då tycker jag att det vore rimligt att Aeroflot åtminstone skulle kunna ge mig lite kompensationspoäng för att jag fick vänta 8 dagar på mitt bagage. Hos Aeroflot tror de säkert att jag har haft en kortförsäkring och är jättenöjd över att ha fått handla saker för 400 Euro, men så är ju inte fallet. Tror ni det är värt tiden att skriva ihop ett "fy-på-er"-email till Aeroflot Customer Care? Vad bör man i så fall inkludera i ett sådant email?
 

agehall

Medlem
Du kan ju alltid försöka, men troligen får du bara ersättning för dina kvitton och kanske lite miles i *deras* FFP.
 
Du kan ju alltid försöka, men troligen får du bara ersättning för dina kvitton och kanske lite miles i *deras* FFP.
Jag hade blivit nöjd med ett rimligt antal frequent flyer poäng.

Men har någon tips vad jag bör skriva? Ska jag skriva ifrån ett snyftperspektiv och betona hur fördärvad min semester blev? Eller ska jag skriva om hur värdelösa Aeroflot är, hur respektlösa de är mot sina kunder och att de får fanimej ge mig kompensation om jag inte ska sprida det här i sociala medier? Eller ska jag bara skriva sakligt, att de har 2 flyg dagligen mellan Köpenhamn och Moskva, 4 flyg dagligen mellan Moskva och Armenien, det var gott om tid vid mellanlandningen och jag checkade in i god tid? Vad brukar funkar bäst?
 

mha321

Medlem
Nu har jag inte provat någon annan version själv, men generellt brukar sakligt fungera bäst när man faktiskt har ett rimligt argument. Åtminstone mot de bolag, av diverse sort (inte bara resor), som jag använt det mot. Det kanske inte fungerar, men de andra fungerar knappast bättre. Sakligt om vad som har hänt, och på vilket sätt det inte matchat dina förväntningar.

Snyftperspektiv passar bättre när metoden framåt är att gråta ut i Aftonbladet för något som i grunden är ens eget fel (typ bokat två separata biljetter och missat anslutningen och bolaget tog inte hand om dig) där man tycker bolaget kan vara hjälpsamt ändå.
 

agehall

Medlem
Håll det sakligt. Annars är det väldigt enkelt för dem att avfärda dig.

Dock så har du ju, som redan påpekats, faktiskt möjlighet till att få ersättning för dina utlägg vilket nog minskar dina chanser till att få någon goodwill-ersättning, så räkna inte med speciellt mycket.
 
Dock så har du ju, som redan påpekats, faktiskt möjlighet till att få ersättning för dina utlägg vilket nog minskar dina chanser till att få någon goodwill-ersättning, så räkna inte med speciellt mycket.
Jag anade att det skulle bli problem med ersättning så jag höll medvetet igen på inköp och köpte endast några T-shirts på marknaden för 15 kr/st och jag fick inget kvitto för dem.

Från början trodde jag att väskan var stulen och mycket i den här tråden (Montrealkonventionen och Warszawakonventionen) har handlat just om det scenariot, men nu blev ju bagaget bara försenat. Finns det någon konvention som reglerar hur mycket flygbolaget måste ersätta vid försening? Hade jag vetat att det fanns en sådan hade jag naturligtvis begett mig till köpcentret och shoppat loss.
 
Inte för själva försening när det gäller Aeroflot ifall flighten inte är från en flygplats inom EU (och kanske Norge och Schweiz).
Det var det jag misstänkte och jag hade inte orkat driva en process (skicka en massa rekommenderade brev, kontakta Allmänna Reklamationsnämnden, koppla in jurister, stämning, etc) mot Putins flygbolag för att få ersättning. Då var det enklare att gå i billiga T-shirts några dagar.
 
Toppen