Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Homer

Medlem
Värt att notera, om det sker en olycka där andra parter är inblandade är rutinen oftast/alltid? att
hyrbilsföretaget drar självrisken direkt, försäkringsbolagen betalar heller ingen ersättning
och man får ligga ute med pengarna tills skuldfrågan är utredd.
Det kan ta ganska lång tid och handla om mycket pengar i vissa fall, typ 30.000kr+ i Australien.
 

pswe

Medlem
Inte hos mitt försäkringsbolag men lyckligtvis svarar de snabbt via telefon, uppgraderade reseskyddet för 530kr/år och då ingår bland annat upp till 10.000SEK i självriskeliminering.

När jag utvärderade vilket alternativ som är bäst för mig vägde jag in att en ren hyrbilsförsäkring fungerar även då det ej handlar om utrikesresor. Känner inte Dina Försäkringars vilkor men anar att det finns krav på resa för att reseförsäkringen ska aktiveras.
 

chazzie

Medlem
När jag utvärderade vilket alternativ som är bäst för mig vägde jag in att en ren hyrbilsförsäkring fungerar även då det ej handlar om utrikesresor. Känner inte Dina Försäkringars vilkor men anar att det finns krav på resa för att reseförsäkringen ska aktiveras.

Det tror jag att det är, men det är det som är mest intressant för mig, jag hyr inte bil på hemmaplan om det inte är 10k-erbjudanden eller liknande och bilen står då oftast. Hemma är nog inte en resa, nej, å andra sidan så är det väl just det man gör med en hyrbil, reser...
 

L.E.M.

Ny medlem
Lånar den här tråden då vi är på väg att skaffa oss en sådan försäkring. Vi väljer mellan Questor och insurance4carhire.

Behov:
Bilpool i Sverige
Hyrbil i Europa
Två förare ska kunna köra hyrbil utan att den andre är med i bilen.

Är det någon större skillnad på dessa två bolag? Questor täcker urladdat batteri mot ett tillägg på £7 per år, ingår hos insurance4carhire. Känns inte riktigt som det behövs. Om jag förstår det rätt täcker Questor bilar värda upp till £50000 (och får inte göra 0-100 på under 6s), medan insurance4carhire täcker bilvärde upp till £120000.
Något annat som skiljer sig åt?

Priserna är £75 för insurance4carhire (family and partners) resp. £60 för Questor inkl dual lead driver. Reagerar på att det är £15 skillnad om året, även om urladdat batteri inte ingår och bilens värde är mer begränsat.
 
Toppen