Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Någon som har erfarenhet av claim med motormännens försäkring? Den verkar täcka mina behov som endast hyr utomlands. Och hur skulle man nu tolka detta: "Om skadekostnaden är lägre än självrisken lämnas ingen ersättning."? Ersätts inte självrisken vid en mindre lackskada exempelvis?
Finns flera inlägg (inte nödvändigtvis i den här tråden) på BC som där dylika villkor har diskuterats och det konstaterats att det finns ett incitament att göra en skada värre...
 

JanneB

Medlem
Finns flera inlägg (inte nödvändigtvis i den här tråden) på BC som där dylika villkor har diskuterats och det konstaterats att det finns ett incitament att göra en skada värre...
Det låter ju idiotiskt men då har jag tolkat det rätt då, dvs som en brist i avtalet. Har du någon åsikt om det är en klausul det bråkas mycket om? Skadans "värde" går ju ofta att diskutera.
 

pswe

Medlem
Det låter ju idiotiskt men då har jag tolkat det rätt då, dvs som en brist i avtalet. Har du någon åsikt om det är en klausul det bråkas mycket om? Skadans "värde" går ju ofta att diskutera.
För försäkringsbolaget blir det ganska svart eller vitt, antingen har du betalat självrisk till hyrbilsbolaget eller inte, inget att bråka om. För exempelvis ett stenskott tar inte alla hyrbilsbolag ut självrisk utan fakturerar kunden verklig kostnad som blir något lägre, då har du inget att hämta från försäkringen om skrivningen är som i ditt exempel.
 

JanneB

Medlem
För försäkringsbolaget blir det ganska svart eller vitt, antingen har du betalat självrisk till hyrbilsbolaget eller inte, inget att bråka om. För exempelvis ett stenskott tar inte alla hyrbilsbolag ut självrisk utan fakturerar kunden verklig kostnad som blir något lägre, då har du inget att hämta från försäkringen om skrivningen är som i ditt exempel.
Aha det är det som avses. Snårigt som sagt
 

Nightfly

Medlem
Det är ju en ständig oro att man ska orsaka en skada på en hyrbil - eller att uthyraren försöker blåsa en. Men efter alla tips i den här tråden känns det lugnare. Jag valde att beställa Norwegians kort med hyrbilsförsäkring.
 

pedantic

Medlem
Ett annat bra alternativ är Santanders Mitt kort+, upp till 15 000 kr och obegränsade tillfällen utan självrisk.

"Självriskeliminering hyrbil
Inträffar under resa en ersättningsbar skada på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som du hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrningsfirma, lämnas ersättning för självrisken eller reparationskostnaden med upp till 15 000 kr. Detta gäller om du i samband med hyran tecknat tillräckligt försäkringsskydd.

Skyddet gäller också om fordonshyran betalas på resmålet till 100 % med kortet. Resan behöver då inte vara betald med kortet."


Mer på Förmånlig reseförsäkring med vårt kreditkort - Santander
 

Nemo

Medlem
Skärmavbild 2019-05-24 kl. 13.03.23.png Skärmavbild 2019-05-24 kl. 12.56.27.png
En liten uppdatering kring I4CH som står på deras sida för nya kunder utanför UK.
Så om vill ha denna försäkring så bör den tecknas nu.
Visa bifogad bild 87937
Jag tror att det återigen går att köpa försäkring för svenskar på
Kod:
https://insurance4carhire.co.uk
 
Last edited:
Toppen