Senaste nytt

Förmåner vid köp SAS aktier

Tomas E

Medlem
Avanza tradar fortfarande TR idag billigare och billigare typ :)
Jag kan aldrig påminna mig att jag någonsin sett den här typen av differens i prissättningen av en större aktie i svensk handel, där det trots allt förekommer en omfattande handel. SAS-aktien handlas just nu till kursen 2,42 men värderas till 1,23 via teckningsrätten (1,16 + 0,07)!
 
  • Gilla
Reactions: hco

Doctor-X

Medlem
Kanske dum fråga och som inte hör hemma här, men just nu kan man köpa 100.000st danska SAS TR för ca 57kr. Varför skulle man då vilja köpa 100.000st svenska SAS TR för ca 6600kr? Jag skummade igenom villkoren och det verkar ju vara lika villkor för samtliga TR i Norge, Sverige, Danmark. Eller är det så att det är "försent" att omvandla de danska SAS TR till BTA nu?
 

ChJ

Medlem
Kanske dum fråga och som inte hör hemma här, men just nu kan man köpa 100.000st danska SAS TR för ca 57kr. Varför skulle man då vilja köpa 100.000st svenska SAS TR för ca 6600kr? Jag skummade igenom villkoren och det verkar ju vara lika villkor för samtliga TR i Norge, Sverige, Danmark. Eller är det så att det är "försent" att omvandla de danska SAS TR till BTA nu?
Svårt att förklara på annat sätt än havererad marknad. Teckningsrätterna ger exakt samma rätt, dock att teckningskursen 1,16 SEK kommer omräknas till NOK resp DKK för norska respektive danska TR. För den långsiktige ägaren kan ju valutakursförändringar göra endera valutan mer attraktiv, men jag tror knappast det är det som styr prissättningen på marknaden just nu...
 

BAS

Medlem
Varför killgissa när man kan leta upp fakta? Verkar vara lite drygt 3 000 ägare som har fler än 10 000 aktier.
Källa: Shareholders - SAS
sas.jpg
 

BAS

Medlem
Skulle tro att de flesta som köper stora mängder teckningsrätter spekulerar i att kursen kommer att vara > 1.16, de säljer nog aktierna så snabbt som de bara kan.
 

BAS

Medlem
Denna sammanställning gör väl heller inte skillnad på privat ägande och bolag / instutioner m.fl?
Nej. Så ännu färre privatpersoner att slåss om guldnivå :D
Tror inte att det kommer vara så många utanför detta forum som bryr sig om detta ;)
 
Toppen